• چهارشنبه / ۹ اسفند ۱۴۰۲ / ۰۸:۰۰
  • دسته‌بندی: صنفی،فرهنگی‌ودانشجویی
  • کد خبر: 1402120805463
  • خبرنگار : 71650

آیت الله حسینعلی سعدی در گفت‌وگو با ایسنا مطرح کرد

«مشارکت پایین در انتخابات»؛ آرزوی دشمن/ حرف‌های تکراری که دشمن ۴۵ سال است بیان می‌کند

«مشارکت پایین در انتخابات»؛ آرزوی دشمن/ حرف‌های تکراری که دشمن ۴۵ سال است بیان می‌کند

دو روز مانده به بسته شدن پرونده دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری و در شرایطی که رسانه‌های بیگانه بر شیپور «مشارکت حداقلی» در انتخابات می‌دمند و مردم را به عدم مشارکت در انتخابات دعوت می‌کنند، صاحب نظران این عرصه معتقدند که این دعوت به «مشارکت حداقلی» فقط یک آرزوی ناکام برای تزریق یاس و ناامیدی به افکار عمومی است و تجربه ثابت کرده است معدل مشارکت مردمی در انتخابات ۱۱ اسفند نیز به پشتوانه حضور مردم، معدل خوب و قابل قبولی خواهد بود.

به گزارش ایسنا، برای نظام سیاسی که بنیان خود را بر روی رای مردم بنا نهاده و بر اساس «جمهوریت» و «اسلامیت» تشکیل شده است، «انتخابات» عرصه تجلی آرمان‌هایی تلقی می‌شود که از همان ابتدا موتور محرکه تشکیل این نظام را روشن کرده است. اگر شعار «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» را یکی از اصلی ترین آرمان‌های تشکیل نظام جمهوری اسلامی در نظر بگیریم، مشارکت سیاسی در انتخابات یکی از اصلی ترین عرصه‌های تجلی دو آرمان یاد شده یعنی «استقلال» و «آزادی» ذیل «جمهوریت» و «اسلامیت» محسوب می‌شود. 

از سوی دیگر باید گفت شرکت در انتخابات ارتباط مستقیمی با درصد تعلق خاطر ملت با آن نظام سیاسی را دارد؛ چراکه بیانگر یک تجدید بیعت با آرمان‌هایی است که منجر به تولد آن نظام سیاسی شده است و از طرفی پشتوانه مردمی نظام سیاسی را خاطرنشان می‌کند. شاید همین موضوع است که اهمیت درصد بالای مشارکت مردم در این رویداد سیاسی را دوچندان کرده است. درواقع میزان مشارکت مردمی در انتخابات ارتباط مستقیمی با امنیت و منافع ملی دارد و به هر میزان که این مشارکت و تعلق خاطر ملت با آرمان‌ها و ارکان نظام کاهش پیدا کند درصد امنیت ملی نیز کاهش پیدا کرده و منافع ملی به خطر می‌افتد.

در شرایطی که پرونده دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری دو روز دیگر بسته می‌شود؛ رسانه‌های بیگانه در پی القای این حس در بین مردم هستند که انتخابات پیش رو بی‌تب و تاب، کم رونق و با درصد مشارکت پایین از سوی مردم برگزار خواهد شد. با این حال به گفته آیت الله حسینعلی سعدی، عضو مجلس خبرگان رهبری و رئیس سابق دانشگاه امام صادق (ره)، این مباحث تزریق شده به افکار عمومی فقط آرزوی دشمن است که به اشتباه تحت عنوان «تحلیل» و برای القای یاس و ناامیدی به جامعه بیان می‌شود و از طرفی تجربه ثابت کرده است که معدل مشارکت مردمی در انتخابات ۱۱ اسفند نیز به پشتوانه حضور مردم، معدل خوب و قابل قبولی خواهد بود.

«مشارکت پایین در انتخابات»؛ آرزوی دشمن/ حرف‌های تکراری که دشمن ۴۵ سال است بیان می‌کند

«مشارکت پایین در انتخابات»؛ آرزویی که دشمن در قالب تحلیل بیان می‌کند

در همین راستا آیت الله حسینعلی سعدی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره انتخابات ۱۱ اسفند درباره القا حس مشارکت پایین مردم در انتخابات ۱۱ اسفند از سوی رسانه‌های معاند، اظهار کرد: بخشی از این صحبت‌ها که با عنوان تحلیل به افکار عمومی تزریق می‌شود، تحلیل نیست؛ بلکه این افراد آرزوی خود را به عنوان تحلیل بیان می‌کنند.

این استاد تمام دانشگاه با بیان اینکه ما حرکت رو به بالا و رو به جلویی در سیر مشارکت سیاسی در انتخابات داشته‌ایم، توضیح داد: رسانه های آن طرف مرز می‌گویند ایرانی ها تصمیم گیری در دقیقه ۹۰ دارند. مباحثی که درباره میزان مشارکت هم بیان می‌کنند آرزوی خودشان و نه تحلیل است. به نظرم مشارکت انتخابات ۱۱ اسفند مشارکت خوبی است. آنها پیش بینی خود را بیان می‌کنند که مشارکت پایین است؛ اما این پیش بینی بر پایه کدام یا مطالعات توصیفی و پیمایشی است؟ آنها فقط آرزوی خود را در قالب توصیف بیان می‌کنند. به نظرم مشارکت در انتخابات ۱۱ اسفند خوب خواهد بود.

این عضو مجلس خبرگان رهبری در عین حال با تاکید بر اینکه معدل مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری را باید از معدل مشارکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری تفکیک کرد، خاطرنشان کرد: در چهل سال گذشته بخشی از تصویری که رسانه‌های معاند از معدل مشارکت در ادوار انتخابات مجلس درست می‌کنند بر مبنای قیاس آن با انتخابات ریاست جمهوری است. درواقع مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری را معیار سنجش مشارکت در انتخابات مجلس قرار می‌دهند. درحالی که مشارکت در همه ادوار مجلس نسبت به انتخابات ریاست جمهوری کمتر بوده است.

معدل مشارکت در انتخابات ۱۱ اسفند خوب و قابل قبول خواهد بود

رئیس سابق دانشگاه امام صادق(ع) ادامه داد: اقتضائات هر انتخاباتی متفاوت است و باید این امر را در نظر داشت. پیش بینی و تحلیل من این است که بر اساس معدل حضور در مجلس، معدل مشارکت انتخابات ۱۱ اسفند با عیار خوب و قابل قول خواهد بود.

آیت الله سعدی در پاسخ به اینکه پیش بینی شما نسبت به مشارکت نسل جوان در انتخابات ۱۱ اسفند چیست، توضیح داد: پیش بینی من مشارکت خوب و قابل قبول از نسل جوانان است. البته در شرایط عادی و فعلی تحلیل آرا خیلی قابلیت تفکیک بین نسل جوان و غیر جوان ندارد؛ اما تجربه نشان از مشارکت قابل قبول و خوب نسل جوان دارد. کما اینکه  قبل از راهپیمایی ۲۲ بهمن امسال رسانه های  معاند اصرار به عدم مشارکت مردم داشتند و تحلیل می‌کردند جوانان کمتر حضور پیدا کرده یا اصلا حضور پیدا نمی‌کنند. اما رسانه‌های ما این حضور را پوشش داده و حضور پررنگ مردم در اصل راهپیمایی و حضور پررنگ جوانان را نشان دادند.

وی تاکید کرد: به طور کلی علیرغم تصویرگری منفی که بدخواهان مطرح می‌کنند، پیش بینی من مشارکت قابل قبول مردم در این دوره انتخابات است.

این عضو مجلس خبرگان رهبری در پاسخ به این سوال ایسنا که بارها درباره لزوم مشارکت مردم در انتخابات و ارتباط آن با امنیت ملی توصیه شده است؛ اما از نظر شما مشخصا راهکار عملی بردی افزایش مشارکت مردم در انتخابات چیست؟ تصریح کرد: برای افزایش مشارکت عوامل متعددی موثر است، یک بخش از آن به مدیریت تصویر باز می‌گردد. اینکه می‌گویید بارها این مسائل گفته شده است، درواقع بخشی از این گفتن ها موثر بوده است و ما شاهد مشارکت خوبی در گذشته بوده‌ایم. اما بخشی از این گفتن ها باید به روز شود و ناظر به سوالات و شبهات روز باشد.

۴۵ سال است که خطاب به مردم ما حرف تکراری می‌زنند که «در انتخابات مشارکت نکنید»

آیت الله سعدی با بیان اینکه ده ها برابر بلکه صدها برابر میزانی که ما درباره این مسائل گفته‌ایم، رسانه‌های معاند خطاب به مردم می‌گویند در انتخابات حضور پیدا نکنید، تاکید کرد: حرف های آنها هم تکراری است. ۴۵ سال است که خطاب به مردم ما حرف تکراری می‌زنند که «در انتخابات مشارکت نکنید»، ۴۵ سال است که برای این سخن خود که «در انتخابات شرکت نکنید» سه الی چهار دلیل تکراری می‌آورند. ما چه باید بکنیم؟ در مقابل باید اقداماتی انجام دهیم که بخشی از آن به مدیریت تصویر و ادراک باز می‌گردد. باید رسانه‌های ما اهمیت و نقش حضور مردم را در هر دوره از انتخابات تبیین کنند.

این استادتمام دانشگاه ادامه داد: از دیگر ضروریات این است که بتوانیم با نسل جوان گفتگو و مفاهمه کنیم. اگر بناست چالش های ما در جامعه حل شود نیاز به مشارکت حداکثری داریم؛ چراکه تامین کننده آن بخش نرم افزاری امنیت کشور به حضور مردم بستگی دارد و باید این امر را برای مردم تبیین کنیم. باید تبیین کنیم که اگر مشارکت بالا رود تهدیدها کمرنگ شده و به حل مشکلات کشور کمک کرده‌ایم. وقتی مشارکت بالا می‌رود به نوعی مطالبه گری تجلی پیدا کرده است.

وی برپایی مناظرات انتخاباتی برای بیان برنامه‌های نامزدهای انتخابات را از دیگر راه‌های جلب مشارکت مردم عنوان کرد و درباره ضرورت بیان برنامه‌ها در مناظرات و نه تخریب نامزدها از سوی نامزدهای رقیب گفت: برای رسیدن به یک دموکراسی واقعی در قالب جمهوری اسلامی نیاز به تمرین و گفتمان سازی داریم. به نظر می‌رسد نسبت به ادوار قبل وضعیت بهتر شده است؛ اما درباره این ملاحظات باید گفتمان سازی شود. از طرفی مردم هم در این امر نقش دارند. کاندیداها اگر ببینند نمی‌توانند با تخریب و توهین آرا مردم را جذب کنند، قطعا سراغ شگردهای این چنینی نظیر تخریب یکدیگر نمی‌روند.

رئیس سابق دانشگاه امام صادق(ع) در عین حال خطاب به مردم و جوانان توصیه کرد: مردم و جوانان به این بلوغ رسیده اند که با فضای تصنعی، با تخریب و توهین نمی‌توانند افکار عمومی را به خود جلب کنند، بهترین خنثی کننده برای این افت عدم اقبال مردم و افکار عمومی به این نوع صحبت ها است؛ چراکه با تخریب و توهین نمی‌توان یک رای عقلانی و حکیمانه موثر در توسعه کشور را مدیریت کرد. نامزدها باید با رشد و منطق و گفتگو برنامه‌های خود را تبیین کرده و اگر نسبت به جریان مقابل نظری دارند، باید این نظر را در قالب نقد  و با ادب مناظره و مناسباتی که فرهنگ مردم ما است، بیان کنند. مردم ما تهمت و توهین و تحقیر را نمی‌پسندند. تا کنون نیز همینطور بوده و مردم و افکار عمومی دست رد به این شگردها زده‌اند.

راه حل مشکلات عدم حضور  در انتخابات نیست

این عضو مجلس خبرگان رهبری در پاسخ به اینکه طیفی از مردم گرچه در انتخابات شرکت نمی‌کنند؛ اما به اصول اولیه جمهوری اسامی اعتقاد دارند، برای جلب مشارکت آن طیف چه باید کرد؟ توضیح داد: باید چند طیف را از هم جدا کرد. عده‌ای از مردم کسانی هستند که انتقاد و گلایه دارند. به نظ می‌آید باید با اینها با ادبیات دیگر و منطق دیگری صحبت شود. باید بیان کرد که راه درمان عدم مشارکت نیست؛ چراکه عدم حضور دردی را دوا نمی‌کند. باید شبهات را طیف بندی کرد و درباره شبهات هر حوزه ای را با یک منطق و ادبیاتی خاص صحبت کرد تا افراد اقناع شوند که راه حل مشکلات عدم حضور  در انتخابات نیست.

«مشارکت پایین در انتخابات»؛ آرزوی دشمن/ حرف‌های تکراری که دشمن ۴۵ سال است بیان می‌کند

گلایه های مدیریتی را باید از منافع ملی تفکیک کنیم

وی تصریح کرد: تنوعی هم در لیست انتخاباتی وجود دارد و افراد می‌توانند هر سلیقه و تفکری که می‌پسندند را انتخاب کنند. در همه جای دنیا هم همین است و با تایید هر مدل هم نمی‌توان گفت تمام ذائقه ها به صورت حداکثری تامین شده است. باید در فضای اجتماعی و بر محورهای بنیادین ائتلافی صورت گیرد تا مردم بتوانند در تعیین سرنوشت دخیل شوند. البته افزایش سواد رسانه‌ای و تحلیل پیام ها نیز مهم است. باید منافع ملی را از گلایه های شخصی جدا کنیم و این امر را برای مردم تبیین کنیم. هیچ نظریه پردازی وجود ندارد که بگوید منافع ملی را می‌توان بدون ارتقا امنیت ملی تامین کرد. منافع ملی برای همه طیف ها دغدغه است و کسی نمی‌تواند در کشوری زندگی کند و نسبت به منافع ملی دغدغه نداشته باشد. پس اگر منافع ملی برای ما دغدغه است، آیا بدون ارتقا امنیت می‌توان به منافع ملی دست یافت؟ قطعا پاسخ خیر است. امنیت ملی با عدم مشارکت به خطر می‌افتد و نمی‌توان در بستری که امنیت ملی تهدید می‌شود، صحبت از منافع ملی داشت؛ بنابراین برای حل مسائل خود نیاز به مشارکت داریم و این گلایه های مدیریتی را باید از منافع ملی تفکیک کنیم.

عدم شرکت در انتخابات برای ابراز گلایه خود به حاکمیت؟؛ رساندن گلایه به حاکمیت باید در منطق عقلانی و خردمندانه اتفاق افتد

آیت الله سعدی در پاسخ به اینکه برخی افراد به ویژه نسل جوان مطرح می‌کنند که برای ابراز گلایه خود به حاکمیت در انتخابات شرکت نمی‌کنیم، گفت: رساندن گلایه به حاکمیت باید در منطق عقلانی و خردمندانه اتفاق افتد. این امر باید در چارچوب منطق «فایده و هزینه» باشد و اینکه هزینه ای که تحمیل می‌کند و فایده آن چه چیزی است، مهم است. راه‌های رساندن پیام گلایه ما بدون مخدوش کردن امنیت ملی متعدد است. کسانی که این حرف را می‌زنند می‌توانند با شرکت خود در انتخابات پیام خود را منتقل کنند. این افراد با رای دادن به افرادی که می‌پسندند می‌توانند پیامشان را منتقل کند. انتخاب پر هزینه ترین راه برای انتقال پیام خردمندانه نیست.

رییس سابق دانشگاه امام صادق(ع) ادامه داد: خرد این است که با کم ترین هزینه بتوان بلند ترین صدا در رساندن پیام داشته باشیم. این توجیه قابل دفاع نیست که ما در انتخابات شرکت نکنیم و امنیت ملی به خطر افتد تا نهایتا ابراز کرده باشیم که فلان روش اقتصادی کشور را قبول نداریم. راه‌های کم هزینه تری برای انتقال پیام گلایه وجود دارد. مشارکت برای تقویت قدرت و ساخت ملی لازم است. با شرکت نکردن در انتخابات مسائل بغرنج تر شده و مسائله‌ای حل نمی‌شود. حتی اگر گروهی از نامزدها را برای انتقال پیام گلایه آمیز خود قبول ندارند می‌توانند به گروه رقیب رای دهند تا پیام خود را منتقل کرده و بحث امنیت ملی ما آسیب نبیند.

رای سفید؛ ابزاری برای گلایه از حاکمیت؟

این استاد تمام دانشگاه در پاسخ به اینکه برخی معتقدند برای مشارکت در انتخابات و در عین حال ابراز گلایه رای سفید می‌دهند، افزود: اصل مشارکت در همه نظام هایی که دموکراسی در آنها جاری ومردم سالاری دینی در آنها ساری است، مهم است اما رای سفید انتقال دهنده پیامی که این افراد می‌خواهند نیست‌. بنابراین اقتضا می‌کند افراد نزدیک ترین گروهی که نظرشان را تامین می کند انتخاب کرده و بحث را جلو ببرند. انتخابات به معنای رسیدن به حداقل های مشترکات است تا بحث را جلو ببریم و الا کمتر انتخاباتی است که حداکثر انعکاس نظر را تامین کند.

«مشارکت پایین در انتخابات»؛ آرزوی دشمن/ حرف‌های تکراری که دشمن ۴۵ سال است بیان می‌کند

لزوم جلب مشارکت نسلی که برای رای دادن خنثی شده‌اند

وی، در پاسخ به اینکه به نظر می‌رسد بخشی از نسل جوان برای رای دادن خنثی شده‌اند؟، بیان کرد: رسانه نقش مهمی در امیدآفرینی و یاس آفرینی دارد. اعتقاد دارم اگر ما بتوانیم با نسل جوان بیشتر گفتگو کنیم، نسل جوان پای کار است. باید سوالات اینها را پاسخ داد چراکه ابهامات امید را کمرنگ می‌کند و وقتی امید کمرنگ شود مشارکت در ساخت آینده کم می‌شود. جوانان مطالبه گر، پرسشگر هستند و روحیه فعال و حساسی دارند. من اعتقاد دارم می‌توانیم با نسل جوان بیشتر گفتگو کنیم تا مشارکت آنها جدی تر باشد. تجربه نشان داده در هر دوره‌ای که با نسل جوان بیشتر صحبت شده است نقش آفرینی آنها بیشتر و مشارکت آنها بیشتر شده است.

این عضو مجلس خبرگان رهبری در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه جمهوری اسلامی از ابتدا موجودیت خود را مبتنی بر رای مردم اعلام کرد، افزود: جمهوری اسلامی تنها نظامی است که تاسیس خود را مبتنی بر اراده مردم کرده است. جمهوریت به معنای اداره جامعه و حمکمرانی جامعه مبتنی بر رای مردم است. البته آرای مردم به خاطر اقتضائات محیطی و فرهنگی بر آن شده است که حکمرانی اداره جامعه بر اساس شریعت باشد. جمهوریت یک رکن و اسلامیت رکن دیگر است.

نقطه تمایز انتخابات مجلس خبرگان رهبری از سایر انتخابات

وی معتقد است: مجلس خبرگان رهبری نیز نماد جمهوریت و اسلامیت نظام است. مجلس خبرگان از طرفی آرای مردم را دارد و اعضا آن منتخبین مردم هستند و این به معنای تبلور رای و اراده  مردم در حاکمیت و اداره جامعه است، از طرفی مجلس خبرگان رهبری مجلس فقها است و این به معنای تحقق مطالبات اصلی و بنیادین مردم در چارچوب شریعت است. نقطه اتصال جمهوریت و اسلامیت در رکن مقام رهبری است و بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی نیز مسئولیت انتخاب رهبر بر عهده مجلس خبرگان رهبری است. این بیانگر اهمیت مجلس خبرگان و اهمیت مشارکت مردم در انتخابات مجلس خبرگان است که به نوعی تجلی گر اراده مردم در راس هرم حاکمیت است.

آیت الله سعدی درباره اهمیت انتخاب اعضا مجلس خبرگان رهبری و نقش این مجلس در پیشرفت اهداف نظام جمهوری اسلامی، ادامه داد: فرض کنید در کشتی نشسته‌اید و مهم ترین عضو آن ناخدای کشتی است، همه حلقه‌های میانی به کار خود مشغول هستند؛اما اگر حرکت کلان با آشوب مواجه شود قطعا در زندگی اختلال ایجاد می‌شود. این دلیل بر اهمیت مشارکت در مجلس خبرگان است.

وی تاکید کرد: اگر ناخدای مجموعه صلاحیت نداشته باشد شما می‌توانید بگویید کشتی به مقصد میرسد؟ آیا توجه به مسئولیت اصلی کشور توجه کمی است که خبرگان چنین وظیفه‌ای دارد؟ همین استدلال کفایت می‌کند تا مشارکت در خبرگان پررنگ باشد. برای ترغیب نسل جوان به شرکت در انتخابات مجلس خبرگان باید در زمینه ارتباط با رسانه فعال تر باشیم. تا کنون به دلیل اقتضائات اعضای مجلس شورای خبرگان این ارتباط کمتر بوده است؛ اما به نظرم با مشخصاتی که از این نسل سراغ داریم باید این ارتباط بیشتر شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha