• سه‌شنبه / ۸ اسفند ۱۴۰۲ / ۲۳:۴۵
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402120805514
  • خبرنگار : 50082

همایش حکیم سبزواری گامی بلند در توجه به جایگاه زبان فارسی

همایش حکیم سبزواری گامی بلند در توجه به جایگاه زبان فارسی

ایسنا/خراسان رضوی نهمین همایش ملی بزرگداشت حکیم سبزواری با هدف بزرگداشت این حکیم فرزانه و بررسی تأثیر آرای فلسفی در زبان فارسی در زادگاهش سبزوار برگزار شد.

رییس پژوهشکده فلسفه پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ۸ اسفند در مراسم بزرگداشت حکیم حاج ملاهادی سبزواری گفت: همایش حکیم سبزواری گامی بلند در جهت توجه به جایگاه زبان فارسی در فلسفه‌ورزی است.

مصطفی شهر آیینی افزود: همایش حکیم سبزواری در راستای توجه دادن اهل فلسفه و حکمت اسلامی به جایگاه زبان فارسی در فلسفه‌ورزی است.

وی خاطرنشان کرد: هرگاه نام حکیم سبزواری برده می‌شود همه به سمت منظومه، شرح منظومه و آثار عربی این حکیم بزرگ می‌روند، در حالی که این حکیم شاعر بسیار برجسته‌ای است و حکمتی به زبان فارسی در حوزه اسرار الحکم دارد که از آن هم در زبان فارسی استفاده می‌شود.

شهرآیینی افزود: اگر علوم انسانی را هسته عمومی در نظر بگیریم فلسفه در کانون این هسته است، یعنی علوم انسانی بر پیرامون متافیزیک شکل می‌گیرد.

وی تصریح کرد: اگر این به زبان‌های بومی و امروزی ما یعنی زبان فارسی راه پیدا نکند توقع بومی‌سازی علوم انسانی در حد آرزو و شعار باقی می‌ماند و مهم‌ترین راهکار تحقق بومی‌سازی علوم انسانی برقراری ارتباط بین این علوم و زبان جامعه فرهیخته و فرهنگی است.

رییس پژوهشکده فلسفه پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی افزود: باید راهبردهایی را برای تحقق سیاست کلان فرهنگی بومی‌سازی و اسلامی‌سازی علوم انسانی در فضای آکادمیک فراهم کنیم‌.

وی اظهار کرد: باید نسلی را تربیت کنیم که آنان از دل این منابع عربی و غربی آورده‌ای به زبان فارسی و امروزی تهیه کرده و در اختیار مخاطبان و علاقه‌مندان قرار دهند.

رییس پژوهشکده فلسفه پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی همچنین تصریح کرد: باید نهضت ترجمه از نوع نهضت ترجمه در دوران خلافت عباسی در انتقال میراث تفکر یونانی‌ها به عالم اسلام و دوران نوزایی در غرب در ایران اتفاق بیفتد.

شهرآیینی با تأکید بر اینکه بخشی از این نهضت را دانشگاهیان در انتقال تفکر از زبان‌های غیرفارسی به فارسی انجام دهند، افزود: باید مترجم به عنوان متفکر تلقی شود زیرا ترجمه بازاندیشی است.

دبیر همایش ملی بزرگداشت حکیم سبزواری نیز در این مراسم با اشاره به اینکه موضوعی که در این دوره همایش انتخاب شد مرتبط به فلسفه ایرانی اسلامی است، گفت: این دوره از همایش با هدف بزرگداشت مقام فلسفی حکیم حاج ملاهادی سبزواری و بررسی تأثیر آرای و اصطلاحات فلسفی در فرهنگ و زبان فارسی برگزار شد.

سید محمدکاظم علوی افزود: استقبال خوبی از این همایش شد به طوری که ۴۲ چکیده مقاله و ۱۰ مقاله به طور کامل در این همایش پذیرش شده و مجموع مقالات به صورت کتاب چاپ شد.

حکیم سبزواری، دانشمند، فیلسوف، شاعر و فقیه ایرانی در سال ۱۲۱۲ هجری قمری در شهر سبزوار به دنیا آمد و پدرش حاج میرزا مهدی سبزواری یکی از دانشمندان علوم اسلامی بود.

حاج ملاهادی سبزواری علاوه بر احاطه بر علوم عقلی و فلسفی، غزل‌های حِکمی و عرفانی هم می‌سرود و در شعر به «اسرار» تخلص می‌کرد.حکیم سبزواری عصر روز بیست و پنجم ذی‌الحجه سال ۱٢۸۹ قمری در سن ۷۷ سالگی درگذشت و بنای آرامگاه وی در ضلع جنوبی میدان کارگر شهر سبزوار واقع است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha