• چهارشنبه / ۹ اسفند ۱۴۰۲ / ۰۹:۴۶
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 1402120905645
  • خبرنگار : 30057

نشستی برای نقد و بررسی زندگینامه ریاضیدان ایرانی

نشستی برای نقد و بررسی زندگینامه ریاضیدان ایرانی

نشست نقد و بررسی کتاب زندگینامه مهدی بهزاد، ریاضیدان مشهور ایرانی و یکی از پیشگامان در نظریه گراف، با همت دفتر الگوسازی و تکریم نخبگان بنیاد ملی نخبگان امروز برگزار می‌شود.

به گزارش ایسنا، دفتر الگوسازی و تکریم نخبگان بنیاد ملی نخبگان، با هدف معرفی کتاب‌های زندگینامه نخبگان و الگوسازی این بزرگان برای مخاطبان جامعه علمی و عموم جامعه، اقدام به برگزاری نشست‌های نقد کتاب‌های زندگینامه نخبگان با حضور کارشناسان و صاحبنظران کرده است.

اولین کتابی که نشست نقد و بررسی آن انجام شد، کتاب «از مود تا لاهه» روایت زندگی دکتر مهدی بلالی مود، پدر علم سم‌شناسی ایران بوده است. دومین نشست این دفتر امروز، چهارشنبه ۹ اسفند با موضوع «نشست نقد کتاب بهزاد» برگزار می‌شود. این کتاب شامل زندگینامه مستند دکتر مهدی بهزاد است.

نشستی برای نقد و بررسی زندگینامه ریاضیدان ایرانی

دکتر مهدی بهزاد، ریاضیدان ایرانی و یکی از پیشگامان در نظریه گراف است. او مؤلف دو کتاب در این زمینه است که در سال‌های ۱۹۷۲ و ۱۹۷۸ منتشر شده است و سال‌ها مرجع اصلی در این زمینه بودند.

او در بسیاری از دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه شیراز، شهید بهشتی، میشیگان، صنعتی شریف و ایالتی میشیگان و ام آی تی تدریس کرده‌ است.

دکتر بهزاد، در دوم اردیبهشت سال ۱۳۱۵ در شهر یزد دیده به جهان گشود و دیپلم ریاضی‌اش را سال ۱۳۳۵ از دبیرستان ایرانشهر یزد گرفت. در همان سال با قبولی در رشته الکترومکانیک به دانشکده فنی دانشگاه تهران راه یافت، اما پس از گذشت چند ماه از ادامه تحصیل در این رشته منصرف شد و سال ۱۳۳۶ با قبولی در رشته ریاضی دانشسرای عالی (دانشگاه تربیت معلم فعلی)‌ به آنجا رفت و سال ۱۳۳۹ با کسب رتبه اول موفق به اخذ درجه کارشناسی شد.

وی سال ۱۳۴۰ با گرفتن بورسیه تحصیلی از وزارت فرهنگ وقت برای ادامه تحصیل به آمریکا رفت. درجه کارشناسی ارشد ریاضی را سال ۱۳۴۲ از دانشگاه ایالتی میشیگان گرفت و به عنوان عضو در ۲ جامعه متشکل از دانشجویان نخبه ریاضی انتخاب شد.

بهزاد پس از اخذ درجه دکتری ریاضی در سال ۱۳۴۴ یک سال در دانشگاه ایالتی وین با سمت استادیار به تدریس و تحقیق پرداخت و سال ۱۳۴۵ به ایران بازگشت و به دانشگاه شیراز رفت و در همان سال نخستین دوره کارشناسی ارشد ریاضی در ایران تشکیل شد و سال ۱۳۴۶ به مقام دانشیاری ارتقاء یافت و سال ۱۳۴۷ به آمریکا رفت و ضمن تدریس و تحقیق کتاب Introduction to Theory of Graphs را با همکاری یک استاد آمریکایی تالیف کرد.

وی سال ۱۳۴۸ بار دیگر عزم وطن کرد و به عنوان دانشیار یک سال در دانشگاه شیراز و یک سال در دانشگاه شهید بهشتی به کار مشغول شد. سپس برای تدریس، تحقیق و سرپرستی دانشکده ریاضی به دانشگاه صنعتی شریف منتقل شد و دوره کارشناسی ارشد ریاضی آن دانشگاه را تاسیس کرد.

دکتر بهزاد که مسابقات‎ ریاضی‎‎ دانـشجـویـی کشور را بنیان‎ نهاده‎‎، به پدر علم‎ گراف‎ یکی‎ از شاخه‌های‎ علوم‎ ریاضی‎ ملقب‎ است‎.

عدد «اردیش» دکتر مهدی بهزاد، ۱ است؛ عدد اردیش فاصله همکاری بین یک شخص و ریاضیدان مجارستانی «پل اردیش» است که با نگارش مقالات ریاضی مشترک اندازه‌گیری می‌شود و عدد اردیش هر کس که با او مقاله مشترک داشته باشد، ۱ محسوب می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha