• چهارشنبه / ۹ اسفند ۱۴۰۲ / ۱۰:۰۲
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 1402120905672
  • خبرنگار : 71604

بررسی‌ شکست دومین پرواز «استارشیپ» متوقف شد

بررسی‌ شکست دومین پرواز «استارشیپ» متوقف شد

«اداره هوانوردی فدرال آمریکا» بررسی‌های خود را درباره دومین پرواز انفجاری موشک بزرگ «استارشیپ» شرکت «اسپیس‌ایکس» متوقف کرده است.

به گزارش ایسنا، ناسا روز ۲۶ فوریه اعلام کرد که «اداره هوانوردی فدرال آمریکا»(FAA) بررسی‌ها را در مورد دومین پرواز موشک بزرگ «استارشیپ»(Starship) شرکت «اسپیس‌ایکس»(SpaceX) متوقف کرده است.

به نقل از اسپیس، موشک استارشیپ در ماموریت آزمایشی که روز ۱۸ نوامبر از پایگاه «استاربیس»(Starbase) شرکت اسپیس‌ایکس در جنوب تگزاس پرتاب شد، با انفجار پایان یافت. در واقع باید گفت دو انفجار زیرا هر دو مرحله استارشیپ به ترتیب حدود ۳.۵ دقیقه و هشت دقیقه پس از پرتاب، بر فراز زمین منفجر شدند.

بیشتر بخوانید:

بلندترین موشک جهان دوباره در آسمان منفجر شد

اسپیس‌ایکس از آن زمان برای پرواز سوم استارشیپ آماده می‌شود که براساس فلسفه «ساخت، پرواز و تکرار» این شرکت است. اداره هوانوردی فدرال آمریکا تاکید کرد که توقف بررسی‌ها به معنای ارائه مجوز برای پرتاب سوم نیست.

مقامات اداره هوانوردی فدرال آمریکا در یک بیانیه ایمیل‌شده نوشتند: اسپیس‌ایکس پیش از پرتاب بعدی باید همه اقدامات اصلاحی را اجرا کند و یک اصلاح مجوز را از اداره هوانوردی فدرال آمریکا بگیرد که همه الزامات ایمنی، زیست‌محیطی و سایر الزامات نظارتی قابل اجرا را در بر داشته باشد. اداره هوانوردی فدرال آمریکا در حال ارزیابی درخواست اصلاح اسپیس‌ایکس است و انتظار دارد که این شرکت، اطلاعات مورد نیاز بیشتری را پیش از تصمیم‌گیری نهایی ارائه دهد.

یک بررسی که به رهبری اسپیس‌ایکس انجام شد، ۱۷ اقدام اصلاحی را شناسایی کرد که اداره هوانوردی فدرال آمریکا آنها را پذیرفت. در ادامه بیانیه ایمیل‌شده اداره هوانوردی فدرال آمریکا آمده است: هفت مورد از این اقدامات مربوط به تقویت‌کننده بزرگ مرحله اول استارشیپ موسوم به «سوپر هوی»(Super Heavy) هستند که مواردی را از جمله طراحی مجدد سخت‌افزار، مدل‌سازی سیستم کنترل به‌روزرسانی‌شده، ارزیابی مجدد تحلیل موتور براساس داده‌های پرواز «OTF-۲» و الگوریتم‌های به‌روزرسانی‌شده کنترل موتور است.

۱۰ اقدام اصلاحی دیگر مربوط به مرحله بالای ۵۰ متری موشک هستند که استارشیپ نامیده می‌شود. مقامات اداره هوانوردی فدرال آمریکا نوشتند: از جمله این اصلاحات می‌توان به طراحی مجدد سخت‌افزار، تغییرات عملیاتی، به‌روزرسانی تحلیل قابلیت اشتعال، نصب حفاظ در برابر آتش و راهنمایی و به‌روزرسانی مدل‌سازی اشاره کرد.

استارشیپ از فولاد ضد زنگ ساخته شده و بزرگترین و قوی‌ترین موشک ساخته‌ شده است. به گفته «ایلان ماسک»(Elon Musk) بنیان‌گذار و مدیرعامل اسپیس‌ایکس، زمانی که دو مرحله موشک روی هم قرار می‌گیرند، طول آنها به حدود ۱۲۲ متر خواهد رسید و نسخه‌های بعدی احتمالا بلندتر خواهند بود.

این شرکت در حال توسعه یک وسیله نقلیه کاملا قابل استفاده مجدد برای کمک به بشریت در رسیدن به ماه و مریخ و سایر شاهکارهای اکتشافی جاه‌طلبانه است. ناسا برای موفقیت استارشیپ سرمایه‌گذاری کرده و آن را به عنوان اولین فرودگر سرنشین‌دار ماه برای برنامه «آرتمیس»(Artemis) خود انتخاب کرده است.

استارشیپ برای اولین بار در آوریل ۲۰۲۳ پرواز کرد. این موشک در آن ماموریت با مشکلاتی روبرو شد که از جمله آنها می‌توان به شکست دو مرحله آن در جدایی برنامه‌ریزی‌شده اشاره کرد. اسپیس‌ایکس حدود چهار دقیقه پس از بلند شدن استارشیپ، آن را منفجر کرد.

اداره هوانوردی فدرال آمریکا بررسی‌های خود را روی اولین پرواز استارشیپ در هشتم سپتامبر سال گذشته متوقف کرد و موشک مجددا در ۱۸ نوامبر از زمین خارج شد اما با توجه به پیشرفت اسپیس‌ایکس، این بار نباید انتظار چنین وقفه طولانی را داشته باشیم. برای مثال، بررسی‌های صورت‌گرفته روی اولین پرواز، ۶۳ اقدام اصلاحی را شناسایی کردند. در مقایسه، اقدامات اصلاحی پس از پرواز دوم، ۱۷ مورد بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha