• چهارشنبه / ۹ اسفند ۱۴۰۲ / ۱۱:۱۳
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1402120905783
  • خبرنگار : 71628

بایدن: اسرائیل با توقف عملیات نظامی در ماه رمضان موافقت کرده است

بایدن: اسرائیل با توقف عملیات نظامی در ماه رمضان موافقت کرده است

رئیس جمهور آمریکا با گفتن اینکه رژیم صهیونیستی با افزایش تلفات غیرنظامیان حمایت‌ کشورهای جهان را از دست می‌دهد، گفت که این رژیم با توقف عملیات در ماه رمضان موافقت کرده است.

به گزارش ایسنا، «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا که به تازگی نسبت به برقراری آتش‌بس تا دوشنبه هفته آینده در جنگ غزه ابراز امیدواری کرده بود، گفت که رژیم صهیونیستی موافقت کرده طی ماه رمضان در نوار غزه عملیاتی انجام ندهد.

شمار شهدای حملات رژیم صهیونیستی به غزه به بهانه «نابودی» حماس از هفتم اکتبر به نزدیک ۳۰ هزار نفر رسیده و دسترسی برای تحویل کمک‌های انسانی به مردم این منطقه، به دلیل عملیات‌های رژیم صهیونیستی محدود است. تداوم حملات این رژیم با توجه به این شرایط در ماه رمضان، نگرانی‌های بین‌المللی درباره فجایع انسانی در حال وقوع در غزه و گسترش دامنه جنگ را افزایش داده‌است.

خبرگزاری رویترز در این باره گزارش داد که بایدن گفته رژیم صهیونیستی با تلفات گسترده فلسطینی‌ها، حمایت کشورهای جهان را از دست می‌دهد.

رئیس جمهور آمریکا که این اظهارات را در گفت‌وگویی با شبکه ان‌بی‌سی مطرح کرد. او گفت رژیم صهیونیستی متعهد شده که امکان تخلیه فلسطینی‌ها از رفح درجنوب غزه را پیش از تشدید کارزار نظامی خود فراهم کند.

بایدن: آتش‌بس موقت در غزه می‌تواند باعث کاهش تنش‌ها میان اسرائیل و همسایگانش شود
کودکان، قربانیان اصلی حملات رژیم صهیونیستی به غزه

او درباره توافقی میان طرفین برای آتش‌بس و تبادل اسرا گفت: ماه رمضان در پیش است و اسرائیلی‌ها توافق کرده‌اند که طی رمضان و برای اینکه فرصتی برای آزادی تمامی اسرا برای ما فراهم شود، اقدامی نکنند.»

بایدن همچنین گفت که آتش‌بس موقت موجب کاهش تنش‌ها در روابط میان رژیم صهیونیستی با همسایگان آن و آغاز روندی برای تشکیل کشور مستقل فلسطین خواهد شد.

او با ادعایی درباره تمایل کشورهای منطقه برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی، بیان کرد: این به ما فرصتی می‌دهد در مسیری پیش برویم که بسیاری از کشورهای عربی آماده طی کردن آن هستند. به طور مثال، عربستان سعودی آماده به رسمیت شناختن اسرائیل است. اردن آماده است. مصر همین طور. شش کشور دیگر نیز هستند. من در حال همکاری با قطر هستم.

ادعای بایدن درباره آمادگی عربستان سعودی برای به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی در حالی مطرح می‌شود که «فصیل بن فرحان» وزیر امور خارجه عربستان سعودی، اخیرا، در گفت‌وگویی با شبکه فرانس‌۲۴ گفته بود: ما به وضوح در بیانیه‌های رسمی و به دوستان آمریکایی خود گفته‌ایم که مسیر به رسمیت شناختن (اسرائیل) مستلزم ۲ چیز است؛ پایان دادن به جنگ غزه و خروج تمام نیروهای صهیونیست از غزه و مسیری به سمت تشکیل کشور فلسطین. ما بدون این ۲، حتی نمی‌توانیم این موضوع را بررسی کنیم. این چیزی است که همه با آن موافقند و بیش از هر چیزی، به نفع اسرائیل است که برای همکاری با همسایگانش تمایل داشته باشد و این تنها از طریق تشکیل کشور فلسطین ممکن است.

بایدن: آتش‌بس موقت در غزه می‌تواند باعث کاهش تنش‌ها میان اسرائیل و همسایگانش شود
کمبود آب آشامیدنی در غزه بر اثر از بین رفتن زیرساخت‌های حیاتی در پی حملات رژیم صهیونیستی

خبرگزاری رویترز در ادامه گزارش داد که رئیس جمهور آمریکا گفت: اگر به این آتش‌بس موقت دست پیدا کنیم، می‌توانیم در مسیر تغییر پویایی وضع موجود پیش برویم. فورا به یک راهکار ۲ دولتی دست پیدا نمی‌کنیم، اما روندی برای دست یافتن به راهکاری ۲ دولتی آغاز می‌شود، روندی که امنیت اسرائیل و استقلال فلسطینی‌ها را تضمین می‌کند.

بایدن، پیشتر نیز ضمن ابراز امیدواری برای ایجاد آتش‌بس در جنگ غزه طی چند روز آتی، تاکید کرد: امیدوارم تا پایان هفته و یا شروع هفته آتی (طبق تقویم میلادی) آتش‌بس برقرار شود.

او در جریان سفر به نیویورک به خبرنگاران گفت: مشاور امنیت ملی من گفته ما به آتش‌بس نزدیک هستیم. هنوز چیزی انجام نشده اما امیدوارم که تا دوشنبه آینده آتش‌بس برقرار شود.

این در حالی است که در اظهاراتی که برعکس حرف‌های بایدن است، جان کربی سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید روز سه شنبه گفت که هنوز هیچ توافقی در مورد آتش‌بس در غزه وجود ندارد.

جان کربی تاکید کرد که هنوز کارهای زیادی برای انجام دادن برای دستیابی به آتش‌بس در غزه وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: آمریکا به دنبال آتش‌بس موقت چند هفته‌ای در غزه است.

وی تاکید کرد که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا «هیچ طرحی از سوی اسرائیل برای تخلیه رفح ندیده‌است».

یک مقام آمریکایی نیز گفت، مذاکره‌کنندگان آمریکایی برای دستیابی به توافقی جهت توقف جنگ برای آزادی اسرا تا آغاز ماه مبارک رمضان تلاش کرده و مقامات ارشد آمریکایی هفته گذشته روی این موضوع کار می‌کردند. این مقام گفت که به نظر می‌رسد به دلیل دیدار مقامات صهیونیستی با مقامات قطری، این «خوش‌بینی برای رسیدن به آتش‌بس رو به افزایش باشد.»

«تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر،‌ روز دوشنبه، در دیداری با «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس به بررسی تحولات مساله فلسطین و آتش‌بس در غزه پرداخت و بر اهمیت اتحاد میان گروه‌های فلسطینی تاکید کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha