• چهارشنبه / ۹ اسفند ۱۴۰۲ / ۱۱:۱۸
  • دسته‌بندی: اردبیل
  • کد خبر: 1402120905792
  • منبع : نمایندگی اردبیل

به همت انتشارات جهاد دانشگاهی اردبیل؛

۳ عنوان کتاب در حوزه کشاورزی منتشر شد

۳ عنوان کتاب در حوزه کشاورزی منتشر شد

ایسنا/اردبیل انتشارات جهاد دانشگاهی استان اردبیل کتاب های« پالایش آلودگی‌ها در کشاورزی »، « به‎نژادی و روش های نوین پرورش کیوی» و« اصول پرورش گوساله و تلیسه جایگزین گاو شیری » را با رویکردی به حوزه علوم کشاورزی و به ویژه کشاورزی، زراعت، محیط زیست، باغبانی، اصلاح و میکانیزاسیون، علوم دامی، پرورش تغذیه و اصلاح دام را منتشر کرد.

کتاب« پالایش آلودگی‌ها در کشاورزی» توسط دکتر حسن شهقلی دانش آموخته دکتری اگرواکولوژی دانشگاه زابل، دکتر امیرعباس رستمی اجیرلو عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات پنبه کشور، مهدی فیضی مدیر و مسئول فنی مرکز تولید و فرآوری بذر اصلاح شده غلات و هادی مجاهدی دانش آموخته کارشناسی ارشد اگرواکولوژی دانشگاه صنعتی شاهرود به رشته تحریر درآمده است.

دسترسی به غذای سالم و کافی، آب آشامیدنی و هوای پاک از بدیهی‌ترین حقوق همه انسان‌ها می‌باشد و تولید و تأمین این نیازها برای شهروندان، وظیفه ذاتی همه دولت‌ها است. از طرفی حفظ محیط‌زیست در کنار فعالیت‌های تولیدی کشاورزی و صنعتی از اهمیت فراوانی برخوردار است. رفع آلودگی محیط‌زیست و ایجاد محیط‌زیست پایدار دغدغه اصلی کلیه انسان‌های روی زمین است. خوشبختانه با استفاده از فناوری زیستی و توانایی‌های موجود در طبیعت میزان صدمه به محیط‌زیست را می‌توان به حداقل رساند. گیاه‌پالایی روشی پالایشی است که شامل جذب، تغییر شکل، تجمع و یا تصعید آلاینده‌ها با کمک گیاهان می‌باشد. از این روش برای زدودن آلودگی‌های آب، خاک و هوا استفاده می‌شود. این فناوری می‌تواند برای رفع هر دو نوع آلاینده خاک یعنی معدنی و آلی بکار رود. در روش گیاه‌پالایی، گیاهان بر اساس سازوکار جذب طبقه‌بندی می‌شوند و آلودگی خاک به فلزات سنگین به کمک روش‌های شیمیایی، فیزیکی و بیولوژیکی کاهش داده می‌شود. با فناوری زیستی و تولید گیاهان تراریخته توانسته‌اند مسیر تولید بعضی آنزیم‌ها را در گیاهان به نحوی تغییر دهند که مواد سمی موجود در گیاه به ترکیبات مفید و قابل استفاده، تبدیل شده و به محیط‌زیست نیز آسیبی نمی‌رساند.

در ایـن حـوزه، مجـلات، جزوات و مقالات گوناگونی به رشته تحریر در آمده است که هر کـدام از آن‌ها در جایگـاه خود و با گروه مخاطبانی که دارند، از اهمیت مختص به خود برخوردارند. نویسندگان کتاب حاضر بـا سـالیان طـولانی تـدریس دروس کشاورزی و کشاورزی پایدار و سایر مباحثی که به چنین مفاهیمی مربوط می‌شود، اندوخته‌های خـود در ایـن زمینه‌ها را جمع‌آوری و در قالب این کتاب عرضه کرده‌اند.

این کتاب برای دانشجویان رشته کشاورزی و همچنین دانشجویانی کـه یـا بـه لحاظ اجباری بودن این درس باید آن را بگذرانند و یا علاقه‌مندان به دانستن کاربرد زیست پالایی و گیاه‌پالایی در بخش کشاورزی هستند، می‌تواند مفید واقع شود.

به نقل از روابط عمومی جهاددانشگاهی استان اردبیل، کتاب« پالایش آلودگی‌ها در کشاورزی »، ۱۴۴ صفحه ای، در ۸ فصل گردآوری شده است و به قیمت ۱۵۰۰۰۰۰ ریال در دسترس علاقمندان قرار دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha