• چهارشنبه / ۹ اسفند ۱۴۰۲ / ۱۱:۴۰
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1402120905822
  • خبرنگار : 71660

ژنرال انگلیسی: اوکراین احتمالا در سال جاری قادر به عملیات تهاجمی نیست

ژنرال انگلیسی: اوکراین احتمالا در سال جاری قادر به عملیات تهاجمی نیست

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح بریتانیا اذعان کرد، پیش‌بینی می‌شود که اوکراین در وضعیت کمبود مهمات باقی بماند و تا زمانی که غرب اقدامات بیشتری را در راستای حمایت از کی‌یف انجام ندهد، اوکراین همچنان به موقعیت ضعیف خود در میدان نبرد ادامه می‌دهد.

به گزارش ایسنا، همزمان با اینکه جنگ اوکراین وارد سومین سال خود شده، این کشور به دلیل بن‌بست کمک‌های آمریکا در موقعیت دشواری قرار گرفته و با کمبود مهمات و نیرو دست و پنجه نرم می‌کند.

روزنامه گاردین به نقل از «تونی راداکین» رئیس ستاد کل نیروهای مسلح انگلیس در یک سخنرانی در اندیشکده چتم هاوس در لندن نوشت: همزمان با مخالفت جمهوری‌خواهان کنگره ایالات متحده با کمک‌های این کشور به کی‌یف، اوکراین در میدان نبرد با موقعیت دشواری مواجه است و ارتش آن با کمبود مهمات دست‌ و پنجه نرم می‌کند.

گفته شده است که «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا روز سه‌شنبه دیداری با رهبران کنگره در کاخ سفید داشت تا درباره کمک‌ به اوکراین گفت‌وگو و رایزنی کند؛ جلسه‌ای که «چاک شومر» رهبر اکثریت مجلس سنا آمریکا آن را «پرتنش» توصیف کرد.

 تونی راداکین در جریان کنفرانسی در لندن به طور مستقیم به پیشنهاد اخیر «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه مبنی بر اعزام نیروهای ناتو به اوکراین واکنش نشان نداد اما در عوض تاکید کرد که اوکراین به کمک‌های صنعتی زیادی نیاز مبرم دارد.

بریتانیا، آلمان، سوئد و ایتالیا در واکنش به اظهارات رئیس‌جمهور فرانسه مبنی بر احتمال اعزام نیروهای رزمی به اوکراین، گفتند قصد انجام این کار را ندارند. سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا هم در واکنش به اظهارات امانوئل ماکرون اعلام کرد کشورش هیچ قصدی برای ارسال نیرو به کی‌یف ندارد.

تونی راداکین تاکید کرد که گفت‌وگوهایی میان متحدان ناتو درباره اینکه «چگونه می‌توانیم حمایت خود از اوکراین را تقویت کنیم» در جریان است و هم‌چنین پیش‌بینی می‌شود در نشست ماه ژوئیه ناتو در واشنگتن دی‌سی یا در آستانه آن، اطلاعیه‌های جدیدی ارائه شود.

او ژنرال انگلیسی با اشاره به پیشرفت روسیه در میدان نبرد، اعتراف کرد: روسیه در حال حاضر با سطح تاکتیکی خود توانسته مقداری از قلمرو اوکراین را به کنترل خود درآورد.

سرانجام پس از ماه‌ها نبرد، ارتش اوکراین هفته گذشته از شهر آودیوکا در نزدیکی دونتسک عقب‌نشینی کرد و کنترل این شهر راهبردی به دست نیروهای روسیه افتاد.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح انگلیس خاطرنشان کرد: فکر می‌کنم این مشکل تا چند ماه آینده ادامه خواهد داشت و به نظر می‌رسد کی‌یف احتمالا قادر نخواهد بود تا پایان تابستان یا سال آینده ضدحمله جدیدی را آغاز کند.

راداکین هم‌چنین به دنبال سخنرانی ماه گذشته «ژنرال پاتریک سندرز» رئیس ستاد کل ارتش انگلیس که گفته بود مردم این کشور به عنوان بخشی از «نسل قبل از جنگ» ممکن است مجبور شوند خود را برای جنگ بزرگ علیه روسیه آماده کنند، واکنش نشان داد و سعی کرد که گمانه‌زنی‌ها را در این خصوص از بین ببرد.

تونی راداکین افزود: بریتانیا امن است. ما در آستانه جنگ با روسیه نیستیم. ما در شرف حمله نیستیم. هیچکس در وزارت دفاع پیرامون خدمت اجباری به معنای سنتی آن صحبت نمی‌کند.

گفته شده است که ژنرال سندرز پس از سخنرانی‌اش که نه توسط دفتر نخست‌وزیری و نه توسط وزارت دفاع تایید نشده بود، توسط راداکین احضار شد.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح انگلیس در پایان ادعا کرد: من نمی‌گویم روسیه خطرناک نیست. او تهاجمی را در داخل و خارج انجام می‌دهد اما در حال حاضر توانایی روسیه آن قدری که ما انتظار داریم، نیست.

وی با این حال تاکید کرد: بریتانیا به «افزایش عظیم» در ذخایر مهمات نیاز دارد زیرا درگیری در اوکراین ذخایر آن را خالی می‌کند. ما به ذخایر مهم تری از مهمات نیاز داریم. این زمان خطرناک و نامطمئن است.

این اظهارات تونی راداکین در حالی مطرح شد که مجله آمریکایی تایم در گزارشی می‌نویسد: استراتژی روسیه در حال حاضر متفاوت به نظر می‌رسد و نیروهای این کشور، اوکراینی‌ها را به نبردهای طولانی مدت برای مناطق کوچکی مانند آودیوکا کشانده‌اند. روسیه با برتری خود در مهمات و تسلیحات، به سمت هر اوکراینی، سه گلوله شلیک می‌کند و تا حدی به لطف متحدانش توانسته تعداد بسیار زیادی پهپاد را مستقر کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha