• چهارشنبه / ۹ اسفند ۱۴۰۲ / ۱۲:۱۳
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402120905870
  • خبرنگار : 50107

معاون دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان رضوی:

دو پرونده در حوزه جرایم انتخاباتی تشکیل شده است

دو پرونده در حوزه جرایم انتخاباتی تشکیل شده است

ایسنا/خراسان رضوی معاون دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان رضوی گفت: بر اساس آمار ارائه‌شده از برخورد با تخلفات انتخاباتی از مرکز استان دو پرونده در حوزه جرایم انتخاباتی بوده که در حال رسیدگی است. 

فرزاد بهشتی امروز ۹ دی‌ماه، در استودیو انتخابات استانداری خراسان رضوی اظهار کرد: ما در ایام انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری هستیم و امسال قانون‌گذار نوآوری‌های جدیدی را در زمینه پیش‌ثبت‌نام، تایید صلاحیت‌ها، مهلت‌های قانونی برای بررسی صلاحیت و جرایم و تخلفات پیش‌بینی کرد.

وی افزود: امیدواریم با تلاش تمامی افراد اعم از داوطلبین، افراد حمایت‌کننده و افراد دست اندرکار در وزارت کشور تا پایان انتخابات بتوانیم با همین کیفیت موضوعات را رصد کنیم و انتخابات پرشور و با مشارکت بالایی را شاهد باشیم. در دادستانی مرکز، کمیته برخورد با تخلفات فضای مجازی تشکیل شده و از زمان ثبت‌نام هر هفته یک جلسه برگزار کردیم.

بهشتی ادامه داد: ابتکار دیگری نیز وجود داشت؛ در گذشته قانون‌گذار استفاده از امکانات دولتی را ممنوع اعلام کرده بود و فضاهای بخش خصوصی هم زیاد نبود، در نتیجه محدودیت‌هایی وجود داشت اما امسال قانون‌گذار ستاد ساماندهی تبلیغات را در هر استان پیش‌بینی کرد که دادستانی مرکز یکی از اعضای ستاد بوده و نحوه تبلیغات و اینکه امکانات دولتی با چه کیفیت و قیمتی در اختیار نامزدها قرار گیرد، تعیین شد. 

معاون دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان رضوی اضافه کرد: در صداوسیما شبکه‌های تبلیغاتی ایجاد شده و در حال تبلیغات هستند. در ستاد ساماندهی تبلیغات در خصوص نحوه در اختیار قرار دادن امکانات دولتی و جانمایی مناسب تبلیغات، نظارت می‌شود. کمیته امحا تشکیل شده که باید نسبت به جمع‌آوری تبلیغات نابه‌جا اقدام کند.

وی با بیان اینکه صلاحیت رسیدگی به برخی اتهامات نامزدها مستقیما در صلاحیت مراجع قضایی مرکز استان قرار داد، عنوان کرد: در این زمینه شعب ویژه در استان و شهرستان‌ها تشکیل شده است. آمار ارائه‌شده برخورد از مرکز استان دو پرونده در حوزه جرایم انتخاباتی بوده که در حال رسیدگی است. اولویت کاری رئیس دادگستری نیز در بدو امر پیشگیری است. در این راستا تماس‌ها و تذکرات متعددی را به داوطلبان، طرفداران و جبهه‌هایی که امکان ارائه لیست داشتند، دادیم که در بدو امر مرتفع شد و نیازی به تشکیل پرونده قضایی نبود. 

بهشتی خاطرنشان کرد: در حوزه فضای مجازی هر سایتی حق تبلیغات را دارد و ممنوعیتی نداریم، اما نامزدها باید تارنماها و پیوندهای خود را در ستاد مجازی درج کنند. خود نماینده در فضای مجازی تنها یک ستاد خواهد داشت. فعالیت در فضاهای غیر قانونی همچون تلگرام، واتس‌آپ و اینستاگرام ممنوع اعلام شده، اما جرم حساب نمی‌شود. 

معاون دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان رضوی بیان کرد: نوشتن یا اظهار مطالب خلاف واقع در فعالیت‌های تبلیغی انتخاباتی توسط نامزدها، احزاب، گروه‌ها و اشخاص حقیقی و خصوصی جرم است و مجازات درجه ۶ به استثنای حبس و محرومیت از دو دوره نمایندگی مجلس را در پی دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha