• چهارشنبه / ۹ اسفند ۱۴۰۲ / ۱۵:۳۱
  • دسته‌بندی: آذربایجان غربی
  • کد خبر: 1402120906143
  • خبرنگار : 50136

یک مسئول اعلام کرد

ثبت ملی ۳ اثر میراث ناملموس آذربایجان‌غربی

ثبت ملی ۳ اثر میراث ناملموس آذربایجان‌غربی

ایسنا/آذربایجان غربی مسئول ثبت میراث ناملموس و پژوهشگر مردم‌شناسی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی از ثبت ملی سه اثر میراث ناملموس استان خبر داد.

حسن سپهرفر با بیان اینکه پیرو برگزاری نشست اخیر شورای ملی ثبت وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با میزبانی آذربایجان شرقی پرونده‌های میراث ناملموس ارائه شده از سوی ۲ استان مورد تائید اعضای شورای ثبت قرار گرفت، افزود: مهارت دوخت کاله سنتی شمامه بندی مهاباد(چاروق دوزی)، مهارت تهیه کوپه پنیری در انواع مختلف و مهارت تهیه توربا قاتیغی(چوتدان) از فرآورده‌های عشایری و روستایی در فهرست میراث ناملموس و با گستره استانی به ثبت رسید که از این آثار دو پرونده فرآورده‌های لبنی مشترکا در گستره منطقه‌ای به ثبت رسید.

پژوهشگر مردم شناسی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی گفت: در ادامه نشست تصنیف و ترانه ساری گلین، بایاتی‌های ترکی، داستان آشیقی گرگرلی محمد، مهارت تهیه چای شیرینی سی و ترانه عامیانه کوچه‌لر سو سپمیشم که توسط آذربایجان شرقی ارائه شد براساس نظر اعضای جلسه به‌صورت مشترک ‌بین استان‌های همجوار با گستره منطقه‌ای به ثبت رسید.

سپهرفر تصریح کرد: با توجه به اینکه در عصر حاضر که شاید نسل امروزی به لحاظ ورود فضای مجازی از اینگونه عناصر فرهنگ بومی به دور افتاده و به نوعی هویت‌های سنتی و گذشته خود را در حال از دست دادن هستند، اصولا ثبت این‌گونه آثار فرهنگی را باید ثروت سازی برای نسل های بعد دانست. 

وی خاطرنشان کرد: اکنون دستگاه های ذی ربط با برنامه‌ریزی‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت،  در جهت تدارک جشنواره‌ها و برنامه‌های مطلوب برای ترویج، احیا و اشاعه این عناصر فرهنگی که حفظ هویت‌های تاریخی و فرهنگی و جلوگیری از مصادره شدن فرهنگ های ملی، میهنی و بومی توسط بیگانگان پیش قدم شوند تا هم هویت‌های خود را بازشناسیم و هم  نسل جوان و نوجوان امروزی از پشتوانه قوی و ساختارمند فرهنگی برخوردار شوند.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی؛ دو اثر میراث ناملموس فرآورده‌های لبنی با مشارکت و تعامل این اداره کل و واحد تحقیقات، آموزش منابع محیطی جهاد کشاورزی استان تهیه شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha