• پنجشنبه / ۱۰ اسفند ۱۴۰۲ / ۰۷:۴۰
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402121006492
  • خبرنگار : 50555

رئیس نهاد رهبری در دانشگاه‌ آزاد خراسان رضوی:

مسئولیت مهم و خطیر مجلس خبرگان رهبری برای مردم تبیین شود

مسئولیت مهم و خطیر مجلس خبرگان رهبری برای مردم تبیین شود

ایسنا/خراسان رضوی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ آزاد اسلامی خراسان رضوی گفت: نیامدن و رای ندادن به معنای این است که به شرایط فعلی راضی هستیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی حسینی مطلق در گفت‌وگو با ایسنا با تاکید بر اهمیت حضور پررنگ مردم در انتخابات مجلس خبرگان، اظهار کرد: مجلس خبرگان یکی از نمودهای حضور و تصمیم‌گیری مردم در آینده کشور است و به طور دقیق‌ یکی از مظاهر مردم‌سالاری دینی است. مردم ما برای انتخاب رهبر و ولی جامعه، فقهایی را انتخاب می‌کنند و به یک مجلس مشورتی به نام مجلس خبرگان می‌فرستند تا این افراد در آینده بتوانند رهبر کشور را مشخص کنند و این یکی از مهمترین ویژگی‌های نظام جمهوری اسلامی ایران است که وجهه تمایز نظام ما با سایر نظام‌های سیاسی دنیا محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه همانند مجلس خبرگان در دنیا وجود ندارد، عنوان کرد: کشورهای جهان ادعا می‌کند که مردم خود را در امر تصمیم‌گیری و امور سیاسی مشارکت می‌دهند و بر همین اساس عمدتا غربی‌ها نظام سیاسی خود را برتر از تمام جهان می‌دانند، در حالیکه در ایران حتی انتخاب عالی‌ترین مقام کشور توسط منتخبین مردم در مجلس خبرگان انجام می‌شود. 

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ آزاد اسلامی خراسان رضوی با اشاره به کمرنگ شدن اهمیت انتخابات مجلس خبرگان نسبت به انتخابات مجلس شورای اسلامی، اضافه کرد: اهمیت انتخابات مجلس خبرگان باید بین نخبگان از جمله استادان و فرهیختگان دانشگاه جا بیفتد و این افراد اذهان عموم را برای شرکت در این انتخابات آماده کنند. مردم به دلیل اینکه بیشتر سروکارشان با مسائل جاری کشور و معیشت است و امر قانون‌گذاری در این مسائل نیز در مجلس شورای اسلامی انجام می‌شود، شور و هیجان بیشتری برای انتخابات آن دارند. 

حسینی مطلق ادامه داد: انتخابات مجلس خبرگان رهبری به دلیل اینکه هر ۸ سال یک بار برگزار می‌شود و این مجلس باید رهبر آینده را انتخاب کند و اخبار آن عمدتا از رسانه پخش نمی‌شود و جلساتش محرمانه است، اهمیتش تا حد زیادی برای مردم ناملموس است. وظیفه دانشگاهیان، اساتید و نخبگان این است که مسئولیت مهم و خطیر مجلس خبرگان رهبری را برای مردم تبیین کند.

وی افزود: یکی از وظایف مجلس خبرگان انتخاب رهبر آینده است، اما وظیفه دیگری که کمتر به آن اشاره شده، این است که نمایندگان منتخب ما در مجلس خبرگان رهبری نسبت به حفظ شرایط رهبر فعلی مراقبت می‌کنند که این بسیار مهم است. باید بررسی شود کسی که به عنوان رهبر انتخاب می‌شود در طول سالیان سال در موضع‌گیری‌ها و سخنرانی‌های خود آیا آن شرایط اولیه را دارد؟ آیا از سلامت ذهنی، روحی و روانی برخوردار است؟ این مسائل مدام در کمیسیون‌های مجلس خبرگان رهبری توسط منتخبین مردم مورد بررسی قرار می‌گیرد و بسیار مهم است که کسانی را انتخاب کنیم که فقیه، شجاع و با بصیرت بوده و به معنای واقعی نماینده و امین ما باشند. اعضای خبرگان از سمت مردم این اجازه را دارند که شرایط رهبری را رصد کنند و ببینند آیا شخصی که این قدرت به او رسیده و از طرف مردم سیاست‌های کلی نظام را تنظیم می‌کند، همچنان آن شرایط لازم را دارد یا خیر. بنابراین اگر اهمیت بالای این مجلس تبیین شود، عامه مردم به شکلی پرشورتر در انتخابات خبرگان شرکت خواهند کرد.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ آزاد اسلامی خراسان رضوی در خصوص فعالیت‌های این دانشگاه در جهت تبیین نقش مجلس خبرگان برای دانشجویان، گفت: تقریبا از دو ماه گذشته قرارگاه تبیین در دانشگاه آزاد ایجاد شده که در آن جمعی از اساتید، نخبگان، مدیران دانشگاه و بخشی از بدنه دانشجویی عضویت دارند و به صورت منظم و هفتگی جلساتی را برگزار و آخرین اتفاقات در حوزه انتخابات را رصد می‌کنند. بنابراین مهمترین فعالیت دانشگاه در این بخش ایجاد قرارگاه تبیین بود که دانشگاه آزاد اسلامی چه در مشهد و چه در دیگر واحدهای تابعه، کارنامه قابل قبولی را در برگزاری و اثربخشی جلسات ارائه کرده است.

حسینی مطلق اضافه کرد: بخش دیگر از برنامه‌هایی که دانشگاه آزاد به آن اهتمام ورزیده، برگزاری برنامه‌‍‌های درخواستی دانشجویان نظیر تریبون آزاد است. اقدام دیگری که در این ایام به آن پرداختیم، برگزاری منظم جلسات هم‌اندیشی در مشهد و واحدهای تابعه جهت فراهم‌سازی بستر حضور حداکثری و ایجاد بصیرت بین دانشجویان و اساتید بود. 

وی با بیان اینکه امروز دشمن اکثر شبهات نسبت به حضور مردم را در فضای مجازی مطرح و گسترش می‌دهد، عنوان کرد: در مقابل دانشجویان ما نیز یک حضور نسبتا فعال در فضای مجازی داشتند تا بستری مناسب برای تبیین لزوم حضور حداکثری مردم ایجاد کنند. مقام معظم رهبری نیز فرمودند که «نقش نخبگان این است که امید را در جوانان زنده و دستاوردهای انقلاب و نظام را بیان کنند تا مردم مجاب شوند و در پای صندوق‌های رای حضور یابند و در سرنوشت و آینده کشور سهیم باشند.» پس ابتدا دعوت از همه برای شرکت در انتخابات مهم است.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ آزاد اسلامی خراسان رضوی ادامه داد: علاوه بر حضور در انتخابات باید انتخاب اصلح نیز داشته باشیم. در یک جمله بگویم که نیامدن و رای ندادن به معنای این است که به شرایط فعلی راضی هستیم. امروز انتقاد به معیشت و اقتصاد کشور بسیار است بنابراین شرایط حال کشور نیازمند این است که افرادی تازه‌نفس و جوانان انقلابی، بابصیرت و با ایده‌های جدید روی کار بیایند و این امر محقق نخواهد شد، مگر اینکه مردم در انتخابات شرکت و فرد شایسته و اصلح را انتخاب کنند. اگر فردی امروز رای ندهد، فردا هم حق اعتراض و مطالبه نخواهد داشت.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha