• پنجشنبه / ۱۰ اسفند ۱۴۰۲ / ۰۹:۱۲
  • دسته‌بندی: صنفی،فرهنگی‌ودانشجویی
  • کد خبر: 1402121006533
  • خبرنگار : 71650

آینده کشور در گرو «مشارکت سیاسی» مردم پای صندوق‌های رای

آینده کشور در گرو «مشارکت سیاسی» مردم پای صندوق‌های رای

هفته جاری درحالی با برگزاری انتخابات شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری به پایان می‌رسد که گذر از ۱۱ اسفند، آغازی برای آینده‌ای است که ترسیم درست آن به مشارکت حداکثری مردم در انتخابات پیش رو و برگزیدن نمایندگان اصلح گره خورده است.

به گزارش ایسنا،‌ کمتر از چند ساعت مانده به پایان هفته‌ای که به انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری ختم می‌شود، فعالیت تبلیغاتی نامزدهای تایید صلاحیت شده برای جمع آوری آرای مردمی آغاز شده است.

از حدود ۲۰ هزار کاندیدای نمایندگی مجلس شورای اسلامی، بیش از ۱۵ هزار نامزد انتخابات مجلس تایید صلاحیت شده‌اند. همچنین ۱۴۴ نامزد انتخابات خبرگان رهبری نیز تایید صلاحیت شده اند و طبق اعلام سخنگوی شورای نگهبان به طور کلی باید گفت ۷۵ درصد از افراد کاندید شده برای انتخابات ۱۱ اسفند، تایید صلاحیت شده‌اند.

شرایط تایید صلاحیت‌ نامزدهای مجلس شورای اسلامی به شکلی است که به طور متوسط به ازای هر کرسی مجلس ۵۱ نامزد انتخاباتی با یکدیگر رقابت می‌کنند، همچنین قرار است انتخابات در چهار حوزه انتخابیه قم، رشت و خمام، آبادان و ملایر به صورت الکترونیکی برگزار شود.

فقط ۱۰ درصد کاندیداها رد صلاحیت شدند

طبق آمارهای اعلام شده از سوی مسئولین امسال و برای انتخابات ۱۱ اسفند مجلس شورای اسلامی، کمتر از ۱۰ درصد کاندیداها رد صلاحیت شدند و این درحالی است که در انتخابات پیشین مجلس شورای اسلامی در سال ۹۸ بیش از ۲۵ درصد داوطلبان تایید صلاحیت نشدند. در همین راستا شورای نگهبان حدود ۸۰۰۰ تماس و جلسه‌ با داوطلبان مختلف داشته که برخی از این‌ها در اصلاح نظرات شورای نگهبان برای تایید صلاحیت کاندیداها موثر بوده است.

درواقع این تاکید شورای نگهبان به نظارت دقیقی بر روند برگزاری انتخابات و بررسی صلاحیت کاندیدا بر اساس قانون و بر مبنای احراز شایستگی داوطلبانی است که برای نمایندگی مجلس شورای اسلامی و خبررگان رهبری کاندیدا شده‌اند و در این مسیر هیچ شخصی مصون و مبرا از بررسی صلاحیت نیست کما اینکه ۲۲ نفر از نمایندگان مجلس یازدهم نتوانستند تایید صلاحیت گرفته و به عنوان کاندیدا برای مجلس دوازدهم معرفی شوند.

چرا انتخابات مجلس مهم است؟

در نظام جمهوری اسلامی ایران، این مردم هستند که مستقیم و بعضا غیرمستقیم سرنوشت کشور را با تعیین نمایندگانی برای تکیه زدن بر مناصب کلیدی حکومت، رقم می‌زنند. از این رو حضور، نحوه حضور و چگونگی شرکت کردن مردم در مهم ترین رویداد سیاسی کشور یعنی «انتخابات» بسیار حائز اهمیت است چراکه تنها با انتخاب نماینده‌ای اصلح می‌توان به اهداف کلان کشوری که بعضا اثرات آن در امور خرد و روزمره زندگی مردم نیز اثر گذار است، دست یافت.

از خرداد ۵۹ و پس از انقلاب اسلامی تا کنون یازده دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شده است و  نمایندگان مجلس شورای اسلامی از طریق انتخابات و با رای مستقیم مردم به کرسی‌های تصمیم گیر و تصمیم ساز مجلس برای حوزه‌های مختلف سیاسی، حقوقی، اجتماعی و فرهنگی کشور نشسته‌اند. درواقع شرکت در انتخابات «حقی» است که همه مردم از آن برخوردارند و کسی نمی‌تواند این حق را به زور از مردم گرفته و یا به زور مردم را به رای دادن و مشارکت در انتخابات وادار کند، اما درک اهمیت چرایی لزوم شرکت مردم در انتخابات مهم است و باید از طرف عناصر و مولفه‌های اصلی حکومتی که «جمهوریت» پایه و اساس آن است، به خوبی برای مردم تبیین شود.

تاکید بر «رای» مردم برای اداره امور کشور موضوعی است که مکررا از ابتدای انقلاب ۵۷ به رهبری امام خمینی (ره) و سپس از سوی مقام معظم رهبری به عنوان شخص اول کشور شنیده شده است چراکه ایجاد موقعیتی برابر به منظور انتخاب آزادانه یک نماینده برای خود که در ارکان اصلی نظام برای اتخاذ تصمیمات مهم جای گیرد، در گرو ایجاد ساز و کار انتخابات و رای دهی است. از طرفی شرایط باید به گونه‌ای رقم بخورد که این موقعیت رای دهی برای همه مردم به صورت برابر شکل گیرد.

اجرای تمامی امور جامعه در حیطه‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی،‌ فرهنگی و... بر مبنای قانون است. در همین راستا اهمیت اینکه چه قوانینی از سوی نمایندگان مجلس به تصویب رسیده، اصلاح شده و تغییر می‌کند غیر قابل کتمان است و علاوه بر آن اینکه چه کسانی با چه تفکرات و دیدگاهی این قوانین را وضع می‌کنند نیز مهم است. کما اینکه جمله «مجلس در راس امور است» از امام خمینی (ره) در تبیین اهمیت و نقش مجلس به همین موضوع اشاره دارد که مسیر کلی کشور از دستان نمایندگان مجلس می‌گذرد. این نمایندگان مجلس هستند که ریل اصلی قانونی کشور در زمینه‌های مختلف را تصویب می‌کنند و سرنوشت تمامی آحاد ملت و کشور در گرو تصمیمات آنها است.

در این رابطه مقام معظم رهبری نیز می‌فرمایند «اگر چنانچه مجلس به دنبال رفاه مردم، عدالت اجتماعی، گشایش اقتصادی، به دنبال پیشرفت علم، پیشرفت فنّاوری، به دنبال عزت ملی و استقلال ملت باشد، ریل‌گذاری او به سمت این هدف‌ها خواهد بود؛ اگر مجلس مرعوب غرب باشد، مرعوب آمریکا باشد، دنبال حاکمیت جریان اشرافی‌گری باشد، ریل‌گذاری او در این جهت‌ها خواهد بود؛ کشور را بدبخت خواهند کرد. اهمیت مجلس این‌ها است؛ اینها چیز کمی است؟ اهمیت مجلس همان‌طور که امام فرمودند به این است که در رأس امور است»

اتخاذ تصمیماتی برای نظام حقوقی و قانونی کشور اعم از برنامه‌های پنج ساله توسعه و لوایح بودجه سالیانه کشور و حتی تدوین طرح‌ها و تصویب لوایح خاص از مسیر مجلس و با رای نمایندگان مجلس اتفاق می‌افتد. علاوه بر این نمایندگان مجلس هستند که با اجماع آرای خود می‌توانند یک وزیر را برای عملکرد غیر قابل قبول خود استیضاح کنند؛ چراکه نظارت بر حسن اجرای قوانین و تکالیف تمامی نهادهای اجرایی کشور نیز بر عهده نمایندگان مجلس به عنوان نمایندگان یک دستگاه قانون گذار و ناظر است. 

قهر با صندوق رای؟

نگاهی به عملکرد مجالس در دوره های مختلف شاید تداعی گر تصمیمات بعضا اشتباهی باشد که برای مدتی هرچند کوتاه یا طولانی زندگی مردم را تحت تاثیر قرار داده است اما پر واضح است که حتی همان نمایندگان سزاوار نقد برای عملکرد خود، برخاسته از رای، نظر و انتخاب ملت پای صندوق‌های رای بوده‌اند. افرادی که چهار سال به اشتباه در منصب نمایندگی مجلس حق اظهار نظر و تصمیم گیری برای ملت را داشتند، کسانی بودند که در آن برهه انتخاب مردم بودند و توسط مردم به «خانه ملت» راه یافتند.

تعیین سردمداران کشور و نمایندگانی که سرنوشت یک ملت را در دست دارند از حقوق اولیه یکایک مردم به شمار می‌رود و در شرایطی که اتخاذ تصمیمات کشوری به افراد حاضر در کرسی‌های مجلس بستگی دارد، گذر از این حق رای منطقی به نظر نمی‌رسد. این کانال انتخابات است که به مردم اجازه می دهد از طریق مشارکت سیاسی و رای دهی، نماینده‌ای از طرف خود در ارکان اصلی نظام برای درک ملموس مشکلات آنها و قد برداشتن در راه رفع چالش‌ها، داشته باشند.

نکته حائز اهمیت در این میان، انتخاب فرد اصلح است. البته که باید اعتراف کرد ناکارآمدی و بعضا تصمیمات اشتباه نمایندگان مجالس پیشین، گوی اعتماد را از بخشی از مردم ربوده است؛ اما نباید فراموش کرد که رای ندادن و قهر با صندوق رای اشتباهات گذشته را جبران نکرده و شرایط فعلی را تغییر نمی‌دهد. اگر افراد خواهان تغییر اوضاع و یا حداقل عدم تکرار تجارب اشتباه قبلی هستند، راهی جز رای دهی و مشارکت فعال در ۱۱ اسفند ندارند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha