• پنجشنبه / ۱۰ اسفند ۱۴۰۲ / ۰۹:۴۷
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 1402121006566
  • خبرنگار : 50675

انتخاب اصلح /۵/

منافع کشور؛ در صدر اولویت‎‌های نماینده اصلح

منافع کشور؛ در صدر اولویت‎‌های نماینده اصلح

ایسنا/قم عضو هیئت علمی دانشکده حقوق دانشگاه قم گفت: اگر به دنبال ویژگی‌های اصلح به صورت مطلق در نمایندگان باشیم، هیچ‌گاه نماینده اصلح را نمی‌توانیم انتخاب کنیم، بنابراین باید به دنبال ویژگی‌های نسبی در نمایندگان باشیم و به همان ویژگی‌ها اکتفا کنیم.

عزیزالله فهیمی عضو هیات علمی دانشکده حقوق دانشگاه قم در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به ویژگی‌های فرد اصلح انتخاباتی گفت: بر اساس نظریه دکارت، برای انتخاب فرد اصلح باید نگاه صفر و صدی داشته باشیم، یعنی باید همه ویژگی‌های یک فرد اصلح در یک نماینده را پیدا کنیم و گرنه انتخابات معنایی ندارد، در حالی که در نگاه اسلام اگر نماینده‌ای حتی ۶۰ درصد ویژگی‌های یک فرد اصلح را داشت، مجاز به رأی دادن هستیم.

وی افزود: بنابر گفته امام صادق (ع) نباید به دنبال مطلق باشیم چرا که پیدا کردن مطلق امری دشوار است و باید به دنبال نسبی‌ها باشیم، حال از نظر من نسبی‌ها باید یکسری ویژگی‌ها داشته باشد که مهم‌ترین آن نترس بودن نماینده است، یعنی نماینده نباید ترس از قدرت‌های بزرگ دنیا مانند آمریکا بر روی تصمیماتش اثر بگذارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه قم با اشاره به نترس بودن به عنوان ویژگی مهم نماینده مجلس گفت: در جنگ غزه شاهد این بودیم که مردم این کشور با وجود ویژگی‌های محدود خود چگونه با شجاعت در مقابل قدرت‌های بزرگ دنیا ایستادند، نمایندگان مجلس با الگوگیری از شجاعت محور مقاومت می‌توانند تصمیمات بزرگ در کشور بگیرند.

فهیمی افزود: یکی دیگر از ویژگی‌های مهم دیگر نمایندگان مجلس، ترجیح ندادن منافع فردی بر منافع جمعی است، نمایندگان مجلس نباید وامدار اسپانسر یا ائتلاف سیاسی خاصی باشند چرا که حامی بودن این دسته‌ها، روی تصمیمات نمایندگان در تصویب قانون تأثیر می‌گذارد، همچنین نمایندگان مجلس باید دلسوز مردم و ساده زیست باشند.

وی با بیان اینکه مردم تا چه میزان باید به وعده‌های نمایندگان اعتماد کنند، اظهار کرد: نمایندگان مجلس برای جمع‌آوری رأی، باید خود را بر طبق راستای معیارهای رهبر انقلاب اسلامی وعده دهند اما نباید صرفا به فکر مقام نمایندگی مجلس باشند و وقتی رأی نیاوردند شروع به تخریب نظام کنند. افرادی که نیت درستی داشته باشند بدون نیاز به تبلیغات فضایی، ‌مردم به آن‌ها رأی می‌دهند.

عضو هیئت علمی دانشگاه قم اضافه کرد: در همه جای دنیا، برای مشورت در تصمیم‌گیری از نظرات کارشناسان استفاده می‌کنند برای انتخاب اصلح هم باید سراغ کسانی رفت که امین جامعه و صاحب نظر هستند، از این رو مردم برای اینکه بتوانند به فرد اصلح رأی دهند باید به نظرات افراد امین مراجعه کرده تا بتوانند در انتخابات جمعه فرد کارآمدی را انتخاب کنند.

فهیمی در پایان در خصوص نقش وحدت ملی در انتخابات گفت: بر طبق کتاب علی شریعتی، صفرها به تنهایی ارزشی ندارند اما وقتی در کنار عدد یک قرار می‌گیرند، ارزش زیادی پیدا می‌کنند ما نیز اگر به صورت پراکنده عمل کنیم مانند همین صفرها هیچ ارزش آفرینی نخواهیم داشت، اما اگر در کنار یکدیگر با رهبری مقام معظم قرار گیریم آنگاه وحدت ملی ما ارزشمند و زمینه ساز پیشرفت کشور می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha