• پنجشنبه / ۱۰ اسفند ۱۴۰۲ / ۱۳:۰۰
  • دسته‌بندی: سیستان و بلوچستان
  • کد خبر: 1402121006740
  • خبرنگار : 50599

بخش «تلنگ قصرقند» در محاصره سیل

بخش «تلنگ قصرقند» در محاصره سیل

ایسنا/سیستان و بلوچستان بخشدار تلنگ از توابع شهرستان قصرقند سیستان و بلوچستان گفت: ۲۴ هزار نفر از اهالی بخش تلنگ قصرقند در پی بارندگی شدید چهار روز در محاصره سیل قرار دارند و تمامی موادغذایی و آذوقه مردم تمام شده و در شرایط بحرانی هستند و تنها راه امدادهوایی است.

عبدالصمد پناد در گفت و گو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: بارندگی در چهار روز اخیر به ۳۶۰ میلیمتر رسیده است و در چند روز اخیر بارش های سنگین سبب جاری شدن سیلاب و تکمیل و سرریز شدن حجم ۱۰ میلیون مترمکعبی سد "شی کلگ" شده و همچنین راه ۷۴ روستا کاملاً بسته شده است.

وی بیان کرد: طغیان رودخانه های فصلی و بارش سنگین در بخش تلنگ خسارت سنگینی به بخش کشاورزی، واحدهای مسکونی خشتی و گلی، راه‌های روستایی و زیرساخت های شهری و روستایی وارد کرده به طوریکه راه تمام روستاها بسته شده و هیچ ارتباطی به سایر شهرستان‌های همجوار و حتی یک روستا به روستای دیگری وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه نیاز به کمک مسئولان استانی و کشوری و اعزام بالگرد برای رسیدگی به وضعیت روستاییان مختلف و بررسی مشکلات و خسارت‌ها هستیم افزود: رودخانه‌های فصلی کاجو، کهن، چرک و شارک بخش تلنگ قصرقند طغیان کرده‌اند و به دلیل بارندگی و طغیان رودخانه‌ها تمامی مسیرهای منتهی به بخش تلنگ هم از طرف چابهار و هم از طرف قصرقند و هم دسترسی به داخل بخش و روستا به روستای دیگر بسته شده است.

بخشدار تلنگ قصرقند گفت: طبق اعلام هواشناسی با ورود سامانه بارشی جدید تا فردا صبح جمعه شاهد افزایش ابر، بارش باران، برخی نقاط رگبار و رعد و برق با احتمال تگرگ، تندباد لحظه‌ای، کاهش موقتی و محسوس دما را شاهد خواهیم بود.

پناد ادامه داد: در ارتفاعات نیمه شمالی سیستان و بلوچستان بارش برف و پدیده مه انتظار می‌رود همچنین بارش‌ها در نیمه جنوبی استان از شدت بیشتری برخوردار بوده در بعضی ساعات رگبار شدید باران و رعد و برق در این نواحی رخ خواهد داد.

 وی با بیان اینکه سیلاب و طغیان رودخانه‌ها سبب خسارت سنگین به محصولات کشاورزی، تاسیسات و زیرساخت‌ها وارد کرده و باید در سطح ملی برای امدادرسانی و کمک ورود کرد.

وی از مردم خواست از اسکان و تردد در حاشیه مسیل ها و رودخانه ها در زمان بارندگی خودداری کنند.

قطع برق ۱۰ روستا با چهار هزار نفر جمعیت در تلنگ

بخشدار تلنگ قصرقند گفت: برق ۱۰ روستا با جمعیت چهار هزار نفر قطع شده از ۲۴ ساعت گذشته تاکنون روستاها در خاموشی به سر می برند و در کنار خاموشی برق تلفن و اینترنت نیز در بخش تلنگ قطع شده و شدیداً نگران مردم در پشت سیل هستیم و هیچ اطلاعی از وضعیت خسارت ها نداریم.

پناد گفت: سقف یک خانه نیز در پی بارش سنگین تخریب و بر روی یک نفر ریزش کرده و به دلیل نبود تلفن اطلاعی از زنده بودن آن وجود ندارد فقط اطلاع پیدا کردیم که سقف خانه ریزش و یک نفر نیاز به امدادرسانی دارد ولی هم اکنون تلفن و راهی به آنجا وجود ندارد.

وی افزود: بخش تلنگ با وسعت ۲ هزار و ۳۰۰ کیلومترمربع، شامل ۷۴ روستا، ۲۴ هزار نفر جمعیت، هشت هزار خانوار، ۴۹ روستا دارای دهیاری دارد و تا مرکز شهرستان قصرقند ۷۵ کیلومتر فاصله دارد.

قصرقند در ۵۷۰ کیلومتری زاهدان مرکز سیستان و بلوچستان واقع شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha