• جمعه / ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ / ۰۹:۲۸
  • دسته‌بندی: تشکل‌های دانشجویی
  • کد خبر: 1402121107147
  • خبرنگار : 71970

جنبش عدالت‌خواه دانشجویی:

اصلاح جز از راه صندوق‌های رأی و مظاهر جمهوریت محقق نمی‌شود

اصلاح جز از راه صندوق‌های رأی و مظاهر جمهوریت محقق نمی‌شود

جنبش عدالت‌خواه دانشجویی با صدور بیانیه ای از عموم مردم دعوت می‌کند که در انتخابات دوازدهمین دورۀ مجلس شورای اسلامی و ششمین دورۀ مجلس خبرگان رهبری آگاهانه حضور داشته و شرکت کنند و به سمت حفظ همین موجودیت نحیف مجلس و سایر آرمان‌های انقلاب اسلامی و پس از آن به سمت اصلاح امور گام بردارند.

به گزارش ایسنا، متن این بیانیه به شرح زیر است:

حکومت از دیدگاه اسلام، برخاسته از موضع طبقاتی و سلطه‌گری فردی یا گروهی نیست؛ بلکه تبلور آرمان سیاسی ملتی است که می‌خواهد در روند تحول فکری و عقیدتی راه خود را به سوی هدف نهایی بگشاید. جمهوریت واقعی و مجلسی که حامل ارادۀ عمومی و تجلی بخش نمایندگی گروه‌های مردم در ایران اسلامی باشد، نیز از مهم‌ترین آرمان‌های انقلاب اسلامی است. مجلسی که نه قرار است عدالت و جمهوریت را فدای مصلحت و قدرت کند و نه نفع شخصی خود را بر نفع ولی نعمتان جمهوری اسلامی ترجیح دهد. این مجلس یکی از پایه‌های اصل مترقی جمهوریت و مردم‌سالاری دینی برای رسیدن به «لیقوم النّاس بالقسط» است. امروز و با گذشت ۱۱ دوره از انتخابات و عملکرد مجالس مختلف و ۵ دوره مجلس خبرگان، به خوبی می‌توان ارزیابی کرد که تا چه اندازه در راستای این آرمان مهم گام برداشته شده و به آن جامۀ عمل پوشیده شده است.

تضعیف جایگاه مجلس و جمهوریت، بحران نانمایندگی، وکیل‌الدوله شدن کسانی که قرار بود وکیل‌المله باشند، دور زدن فرآیندهای قانونی، صلاحیت‌زدایی از مجلس توسط نهادهای موازی، تأیید و رد صلاحیت‌های سلیقه‌ای، اجرا نشدن قوانین خوب، تبدیل انتخابات به رأی گیری، تقلیل مشارکت مردم در سرنوشت خویش به شرکت در روز رأی گیری، فاصله گرفتن مسئولین از مردم، از کارکرد افتادن برخی اصول قانون اساسی، شوراهای انتصابی چاق و مجلس انتخابی لاغر، شفافیت زدایی و تصمیم‌گیری در اتاق‌های در بسته، جای‌گزینی گفتمان‌های جعلی به‌جای گفتمان‌های اصیل انقلاب اسلامی، اهمیت مردم نه به‌عنوان عاملیت که به‌عنوان عدد مشارکت، بستن چرخۀ حضور نخبگان و شایستگان و تداوم و تداول قدرت در دست گروه‌های سیاسی موجود، آسیب‌های مهمی است که باعث شده است مجلسی که قرار بود در رأس امور باشد از کارکرد بیفتد.

اما علی‌رغم این موارد نمی‌توان منکر تأثیرات مثبت داخلی و خارجی شرکت مردم در تعیین سرنوشت خویش شد. هرچند که امروزه انتخابات در جایگاه حقیقی خود قرار ندارد اما باز هم مردم‌سالاری دینی جز با حضور پای صندوق‌های رأی و حفظ جمهوریت قابل تحقق نیست. قطعاً در همین شرایط موجود نیز می‌توان در انتخاب نمایندگان مؤثر عمل کرد و مسیری را به سمت بازگرداندن مجلس به رأس امور، اصلاح معایب موجود و بازگرداندن حقوق ضایع شدۀ ملت آغاز کرد و مانع قبضۀ قدرت توسط ائتلاف‌های سهم‌خواهانۀ عامل وضع موجود با تدبیر النصر بالرعب و سناریوهای نخ‌نمای وحدت‌بازی که توسط پدرخوانده‌ها ابلاغ و توسط جوانان آن‌ها تئوریزه می‌شود، شد. در شرایط موجود، ضرر قهر با صندوق‌های رأی بسیار بیشتر از منافع احتمالی آن است. 

جنبش عدالت‌خواه دانشجویی از عموم مردم دعوت می‌کند که در انتخابات دوازدهمین دورۀ مجلس شورای اسلامی و ششمین دورۀ مجلس خبرگان رهبری آگاهانه حضور داشته و شرکت کنند و به سمت حفظ همین موجودیت نحیف مجلس و سایر آرمان‌های انقلاب اسلامی و پس از آن به سمت اصلاح امور گام بردارند. لازم است در چنین شرایطی نمایندگانی انتخاب شوند که اولاً خواستار احقاق حقوق ملت باشند و ثانیاً از توان لازم برای این مهم برخوردار باشند. تغییر و اصلاح جز از راه صندوق‌های رأی و مظاهر جمهوریت محقق نمی‌شود و ضرر حراست نکردن از جمهوریت در چشم همه خواهد رفت. 

و آخر دعوانا أن الحمد لله رب العالمین.
جنبش عدالت‌خواه دانشجویی

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha