• جمعه / ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ / ۱۸:۵۵
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 1402121107837
  • خبرنگار : 50046

/برای وطن/

خراسان شمالی پیشگام در خلق حماسه سیاسی

خراسان شمالی پیشگام در خلق حماسه سیاسی

ایسنا/خراسان شمالی امروز، ۱۱ اسفندماه دوازدهمین دور از انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دور از انتخابات مجلس خبرگان رهبری در خراسان شمالی همزمان با سراسر کشور برگزار شد.

در این دور از انتخابات نیز همانند دوره‌های پیشین اقوام و طوایف مختلف خراسان شمالی پای صمدوق‌های رای حاضر شدند و حضوری با شکوه و مثال زدنی را خلق کردند.

برپایی ۹۲۶ شعبه اخذ رای در استان

حسن ناهیدی رئیس ستاد انتخابات خراسان شمالی در گفت و گو با ایسنا، گفت: از ساعت هشت صبح امروز (۱۱ اسفندماه) ۹۲۶ شعبه اخذ رای در این استان برپا شد.

وی اظهار کرد: ۹۲۶ شعبه اخذ رای ثابت و سیار در ۱۵۸۰ نقطه از استان برای دریافت آرای مردم اقدام می‌کنند.

وی افزود: از تعداد ۹۲۶ شعب اخذ رای، ۶۲۷ شعبه ثابت و تعداد ۲۹۹ شعبه سیار هستند و از این تعداد ۴۳۲ شعبه شهری و ۴۹۴ شعبه روستایی است.

ناهیدی با اشاره به تعداد شعب اخذ رای در این دوره از انتخابات به تفکیک هر حوزه انتخابیه بیان کرد: در حوزه انتخابیه اسفراین و بام و صفی آباد ۱۲۰ شعبه اخذ رای، در حوزه انتخابیه بجنورد، مانه و سملقان،جاجرم، گرمه و راز و جرگلان ۵۹۴ شعبه اخذ رای و در حوزه انتخابیه شیروان ۱۵۷ شعبه و در قوچان و فاروج نیز ۵۵ شعبه اخذ رای دایر خواهد بود.

وی تعداد واجدین شرایط رای دادن در خراسان شمالی را ۶۳۰ هزار نفر اعلام کرد.

رییس ستاد انتخابات خراسان شمالی گفت: تعداد کاندیداهای انتخابات مجلس شورای اسلامی در خراسان شمالی ۸۵ نفر است.

وی با اشاره به اینکه در این استان ۱۱۳ نفر برای شرکت در دوازدهمین دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی تایید صلاحیت شده اند، افزود: تعدادی از این افراد انصراف داده و تعداد باقی مانده ۸۵ نفر است.

ناهیدی ادامه داد: تعداد کاندیداها در حوزه انتخابیه بجنورد ۵۵ نفر، در حوزه انتخابیه شیروان ۱۸ و اسفراین ۱۲ نفر است.

انتخابات در استان با حضور حداکثری مردم برگزار می‌شود

ن

محمدرضا حسین نژاد خراسان شمالی استاندار خراسان شمالی نیز در ساعت اولیه آغاز انتخابات گفت: پیش‌بینی می‌شود انتخابات در استان با حضور حداکثری مردم برگزار شود.

وی اظهار کرد: از ساعت ۸ صبح در یکی از شعبه‌های اخذ رای حضور پیدا کردم‌ و روند برگزاری و اخذ رای را به صورت حضوری رصد کردم.

وی افزود: تا یک ساعت پیش ۹۲ درصد از شعب اخذ رای آماده رای گیری شده بود و هشت درصد باقی مانده نیز مربوط به مناطق صعب العبور بوده است که آن‌ها نیز متصل می‌شود و روند رای گیری انجام می‌شود.

حسین نژاد ادامه داد: امروز رای گیری بدون شناسنامه نیز انجام می شود و افراد با هر مدرک شناسایی می‌توانند آراء خود را به صندوق بیندازند.

وی بیان کرد: با سامانه جامع انتخابات در ستاد انتخابات وضعیت شعب بررسی می‌شود.

این مقام مسئول تصریح کرد: از مردم در خواست داریم تا در ساعات اولیه در شعب اخذ رای حضور پیدا کنند و آرای خود را به صندوق‌ها بیندازند و از موکول کردن آن به ساعات پایانی رای خودداری کنند.

۵۱ درصد از شرکت کنندگان در انتخابات در خراسان شمالی بانوان بودند

ت

حسن ناهیدی رئیس ستاد انتخابات خراسان شمالی در ادامه بیان کرد: ۵۱ درصد از شرکت کنندگان در انتخابات در خراسان شمالی بانوان بودند.

وی اظهار کرد: تا این ساعت ۱۳ امروز، حضور بانوان این استان در انتخابات نسبت به دوره‌های گذشته بیشتر بوده است.

وی افزود: در ساعت‌های ابتدایی آغاز رای گیری حضور مردان بیشتر بود اما هم اکنون حضور بانوان استان نیز چشمگیر است. ناهیدی با تاکید بر اینکه در حال حاضر مشکل خاصی در ارتباط با رای‌گیری در استان وجود نداشته است، ادامه داد: ۱۸ هزار نفر مشغول اجرای آماده‌سازی اخذ رای هستند.

وی با بیان اینکه برای احراز هویت فقط یکی از مدارک پنج گانه مورد نیاز است، تصریح کرد: تاکنون بیشترین مدرک ارائه شده برای احراز هویت، کارت ملی بوده است.۹۲۶ شعبه اخذ رای ثابت و سیار در ۱۵۸۰ نقطه از خراسان شمالی برای دریافت آرای مردم برپا شده است.

۳۵ تا ۴۵ سال بیشترین سن مشارکت در انتخابات خراسان شمالی

ناهیدی گفت: ۳۵ تا ۴۵ سال بیشترین سن مشارکت در انتخابات در این استان تاکنون بوده است.

وی اظهار کرد: بعد از آن بیشترین سن مشارکت در این دور از انتخابات تاکنون به ترتیب در رده سنی ۴۵ تا ۵۵ سال، ۲۵ تا ۳۵ سال، ۲۵ تا ۱۸ سال و ۵۵ تا ۶۰ سال بوده است.

وی افزود: بیشترین مراجعه برای اخذ رای در ساعت بعد از ظهر است و از مردم درخواست می‌شود حضور در شعبات اخذ رای را به ساعت‌های پایانی انتخابات موکول نکنند.

ناهیدی ادامه داد: تاکنون ۵۱ درصد از مشارکت کنندگان در انتخابات در این استان بانوان بوده‌اند.

وی بیان کرد: ۸۵ درصد از مراجعه کنندگان انتخابات با کارت ملی احراز شده‌اند.

به گفته این مقام مسئول ۱۱ درصد با شناسامه و سه درصد نیز با گواهینامه احراز هویت شده است.

افزایش شعبات اخذ رای در خراسان شمالی فرآیند رای گیری را راحت‌تر کرد

ن

اسماعیل پور دبیر ستاد انتخابات خراسان شمالی در ادامه بیان کرد: افزایش شعبات اخذ رای در خراسان شمالی فرآیند رای گیری را راحت‌تر کرد.

وی اظهار کرد: برای دوازدهمین دور از انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دور از انتخابات مجلس خبرگان رهبری، ۸۶ شعبه امسال به شعبه های اخذ رای افزوده شده است که این امر سبب شده تا دسترسی مردم برای اخذ رای راحت‌تر شود.

وی با اشاره به این‌که ۲۹۹ شعبه اخذ رای سیار در این استان برپا شده است، افزود: تعدادی از این شعبه‌ها مربوط به مناطق صعب العبور بوده و با توجه به این‌که پیش‌بینی می‌شد شرایط جوی هوا نامطلوب شود، این صندوق‌های رای از شب گذشته به این مناطق ارسال شد.

حسین پور ادامه داد: خوشبختانه طی امروز هیچ مشکلی در ارتباط با فرآیند رای گیری در این استان وجود نداشته است.

وی تصریح کرد: حضور مردم خراسان شمالی طی انتخابات امروز پرشور و باشکوه بوده است.

خراسان شمالی از استان‌های پیشرو در مشارکت در انتخابات

 
عابدین عابدی مقدم رئیس هیات نظارت بر انتخابات خراسان شمالی همچنین گفت: این استان از استان‌های پیشرو در حضور مردم در انتخابات است.

وی ظهار کرد: مردم استان خراسان شمالی از پیش از ساعت رای‌گیری، در محل صندوق‌های اخذ رای حضور یافتند که این نشان‌دهنده تعهد به نظام است.

وی افزود: مردم استان تاکنون بسیار خوب از انتخابات استقبال کردند و از همان ساعات ابتدایی مراجعات زیاد بوده است.


مشارکت بانوان سه درصد بیشتر از آقایان


وی ادامه داد: مشارکت بانوان تا این ساعت سه درصد از آقایان بیشتر بوده است که این حضور، پیام دارد و مسئولان باید به این حضور پاسخ دهند.

عابدینی مقدم با اشاره به فرآیند الکترونیکی اخذ رای اظهار کرد: در حال حاضر ۹۸.۳ درصد فرآیند اخد رای آنلاین است.

وی با بیان اینکه در تمام شعب اخذ رای به هر شکلی فرآیند رای‌گیری انجام می‌شود، افزود: افراد با هر مدرکی برای احراز هویت می‌توانند در انتخابات شرکت کنند.


در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری، در استان خراسان شمالی ۹۲۶ شعبه اخذ رای ثابت و سیار در ۱۵۸۰ نقطه از استان برای دریافت آرای مردم برپا شده است.

در استان خراسان شمالی با یک میلیون نفر جمعیت، ۶۳۰ هزار نفر واجد شرایط رای دادن هستند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha