• شنبه / ۱۲ اسفند ۱۴۰۲ / ۱۳:۰۲
  • دسته‌بندی: آموزش و پرورش
  • کد خبر: 1402121208404
  • خبرنگار : 71955

نگرانی از آمارهای بازماندگان از تحصیل و بیسوادان مطلق

نگرانی از آمارهای بازماندگان از تحصیل و بیسوادان مطلق

یک استاد دانشگاه با بیان اینکه در بحث عدالت آموزشی، شورای عالی آموزش و پرورش و مراجع دیگر آمارهای متفاوتی از بازماندگان از تحصیل ارائه می دهند گفت: این آمار در سنین لازم التعلیم حدود ۹۰۰ تا یک میلیون نفر است.

به گزارش ایسنا، مهرمحمدی با حضور در برنامه پرسشگر که با عنوان عدالت آموزشی برگزار شد گفت: عدالت آموزشی بحثی حیاتی است و اگر عدالت را در آموزش و پرورش مستقر کنیم مهمترین زیرساخت استقرار عدالت در جامعه فراهم می شود.

قبولی ایران در نرخ پوشش تحصیلی 

وی با بیان اینکه در حوزه عدالت آموزشی در بعضی گزینه‌ها مانند سال‌های بعد از انقلاب نمره قبولی می‌گیریم اما در بعضی جهات هم نمره قبولی نمی‌گیریم افزود: نمره قبولی آموزش و پرورش در عدالت آموزشی در بعد جنسیت ـ فراهم شدن زمینه تحصیل دختران که پیش از انقلاب وضعیت خوبی نبود ـ و عدالت جغرافیایی ـ رفتن سراغ مناطق محروم، فراهم کردن زمینه ادامه تحصیل در طبقات نابرخوردار، روستایی و عشایری به نسبت چشمگیر تر نسبت به سال‌های پیش از انقلاب ـ است و نرخ پوشش تحصیلی و بهبود شاخص توسعه انسانی افزایش یافته است.

پژوهشگر آموزش و پرورش با عنوان اینکه تدابیر تعیین کننده‌ای اندیشیده شده ادامه داد: تاسیس مدارس روستامرکزی، مدارس شبانه روزی، اعزام راهبران آموزشی، میدان دادن به خیرین مجموعه اقداماتی است که باعث شده در حوزه عدالت جنسیتی و عدالت جغرافیایی نمره قابل قبول بگیریم.

نگرانی از آمارهای بازماندگان از تحصیل و تعداد بیسوادان مطلق 

ماموریتی که نهضت سوادآموزی از پس‌ آن برنیامد

مهرمحمدی با بیان اینکه شورای عالی آموزش و پرورش و مراجع دیگر آمارهای متفاوتی از بازماندگان از تحصیل ارائه می دهند و این آمار در حال حاضر نگران کننده است عنوان کرد: این آمار در سنین لازم التعلیم حدود ۹۰۰ تا یک میلیون نفر است.

وی دلایل نمره قبولی نگرفتن را بحث بازماندگان از تحصیل و بیسوادی مطلق اعلام و اظهار کرد: یکی از وجوه مهمی که باید به آن دست یافت، ریشه کنی بیسوادی است.

به گفته این استاد دانشگاه، به نظر می رسد نهضت سوادآموزی با آمار حدود ۱۰ میلیون بیسواد مطلق در کشور مواجه است و از عهده این مهم برنیامده است.

مهرمحمدی با بیان اینکه در هفت بعد دچار مسئله و چالش هستیم افزود: چالش عدالت در بعد قومی و زبانی(موضوع دو زبانه‌ها)، تربیت معلم، مدارس خصوصی، چگونگی تخصیص منابع دولتی (قائل شدن سهم بیشتر از بودجه دولت به مناطق محروم)، آموزش‌های فنی و حرفه‌ای (سبب انسداد طبقاتی شده است)، استعدادهای درخشان و مدارس سمپاد و شناسایی و پاسخگویی به استعدادهای و علایق متفاوت از جمله چالش‌هایی است که با آنها روبرو هستیم.

به گزارش ایسنا، حجت الاسلام علی ذوعلم نیز با حضور در این برنامه، عدالت و آموزش را امری پیچیده در بحث‌های نظری دانست و گفت: عدالت آموزشی یعنی در مدرسه و در فضای آموزشی عدالت وجود داشته باشد و این جای بحث دارد.

وی افزود: دو مسئله امنیت و اقتصاد در جامعه مهم است که نسبت به هردو توجه خوبی وجود دارد؛ در بحث امنیت سرمایه گذاری‌های فکری و فناورانه و علمی صورت گرفته، سرمایه گذاری‌های مالی و نیروی انسانی و ساختاری وجود دارد و یک امنیت پایدار و بازدارنده برقرار است. در عرصه اقتصاد نیز توجه و اهتمام بسیار وجود دارد؛ اما نسبت به تربیت و آموزش چنین اهتمامی انجام نشده است.

رئیس اسبق سازمان پژوهش عنوان کرد: شورای عالی آموزش و پرورش به ریاست رئیس جمهور دایر می شود اما این شورا چند بار در سال با حضور رئیس جمهور تشکیل می‌شود؟ قبلاً چقدر تشکیل شده؟ الان چقدر مورد غفلت است؟.

ذوعلم ادامه داد: حتی مباحث اقتصادی در نگاه قوه قضاییه مهم جلوه داده شده اما نگاه به مسائل تربیتی چقدر مهم است؟ در قوه مقننه توجهات زیادی صورت گرفته اما اهتمامی که باید به امر تربیت شده باشد وجود ندارد زیرا نیاز به بلوغ و درک است.

وی با بیان اینکه بسیاری از نقض‌هایی که ما داریم در عرصه عدالت آموزشی ناشی از عدم عدالت نسبت به امر آموزش است ادامه داد: بارها از زبان رهبر انقلاب شنیده‌ایم که نسبت به آموزش و پرورش توصیه کردند و انتقاد و تذکر هم داده‌اند؛ این توجه از درون باید شکل بگیرد؛ توجه به آموزش و پرورش در دولت‌های مختلف آمار مختلفی داشته؛ اگر یک وزیر قوی روی کار بیاید سنگ بنای مدیر قوی هم گذاشته می‌شود اما گویا مسائل آموزش و پرورش رها شده و توجهی به آن نمی‌شود.

رئیس اسبق سازمان پژوهش عنوان کرد: در چهل و چند سال گذشته وزرایی کنار رفتند یا کنار گذاشته شدند و این برمی‌گردد به نگاه عمیق و جامع به خود انقلاب اسلامی و دستاوردهای اساسی که انقلاب باید دنبال کند که تربیت یک انسان متعالی برای ساخت جامعه لازم است و این زمانی محقق می‌شود که مطالبه مبتنی بر مطالعه باشد و حضور نخبگان در دانشگاه‌ها صورت گیرد و این مهم‌ترین چالش آموزش و پرورش است که مباحثش گفتگویی مهم تلقی می‌شود اما در عمل به آن کم توجهی می‌شود.

وی اساساً عدالت نسبت به تعلیم و تربیت را دچار چالش دانست و اظهار کرد: بی‌عدالتی در توجه متوازن و در هم تنیده به ساحت‌های تربیتی است و انسان دارای فطرت است و نیازهای اساسی مشترک دارد بنابراین یکی از مهمترین آورده‌های اسناد تحول در آموزش و پرورش عبور از آموزش و حرکت به سمت تربیت و فرهنگ تربیتی است.

ذوعلم با بیان اینکه  نسبت به نسل ما بی عدالتی صورت گرفته ادامه داد: مسئله کنکور و آزمون‌های مختلف، این‌ها آفت‌هایی است که به نسل ما وارد شده؛ تربیت معلم در مراکز باید عین عدالت باشد یعنی باید تجهیزات، توانمندی‌ها عادلانه در اختیار معلمان قرار گیرد.

رئیس اسبق سازمان پژوهش درباره مدارس خصوصی نیز اظهار نظر کرد و گفت: باید به فکر اصلاح جامعه و نگاه به این مدارس باشیم اما تفکیک مدارس به دولتی و غیر دولتی جای بحث دارد؛ اینکه جمع فرهنگی بخواهد امکانات و نیروی خودش را صرف کمک به آموزش و پرورش کند خوب است و یکی از شاخه‌های مشارکت مردم است اما صلاحیت‌ها و انگیزه‌ها مهم است و گاهی مدرسه غیر دولتی می‌تواند الگویی برای سایر مدارس باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha