• شنبه / ۱۲ اسفند ۱۴۰۲ / ۱۳:۵۷
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 1402121208482
  • خبرنگار : 50046

مدیرگروه مبارزه با بیماری ها در دانشگاه علوم پزشکی استان خبر داد

غربالگری شنوایی بیش از ۵۰۰۰ نفر در خراسان شمالی

غربالگری شنوایی بیش از ۵۰۰۰ نفر در خراسان شمالی

ایسنا/خراسان شمالی مدیرگروه مبارزه با بیماری ها در دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی اظهار کرد: طبق آمار موجود، در شش ماه نخست امسال پنج هزار و ۶۱۶ غربالگری شنوایی در جمعیت تحت پوشش دانشگاه انجام شد.

دکتر فلوریا انفرادی در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه غربالگری شنوایی از مهم ترین خدمات مرتبط با گوش و شنوایی است که توسط معاونت بهداشتی با همکاری معاونت درمان و بهزیستی انجام می شود، افزود: این برنامه شامل غربالگری نوزادان در بدو تولد، غربالگری کودکان در ۳ تا۶ سالگی، مراقبت گوش در همه سنین و غربالگری های شنوایی شغلی و مراقبت از شنوایی در سالمندی است.

وی با اشاره به اینکه طبق استاندارد اجرایی برنامه سلامت گوش و شنوایی، تمام نوزادان متولد شده در استان زیر یک ماه باید غربالگری شوند خاطرنشان کرد: این اقدام، اکنون، در بیمارستان های استان و در بدو تولد توسط شنوایی شناسان و غربالگران آموزش دیده انجام وکودکانی که دچار مشکل در شنوایی هستند، شناسایی می شوند.

دکتر انفرادی بیان کرد: طبق دستورالمعل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، نوزادان زیر سه ماه دارای مشکلات شنوایی باید شناسایی و درمان آن ها مطابق دستورالعمل ها انجام شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر با اجرای برنامه نظام مراقبت سلامت گوش و شنوایی، پیگیری های مرتبط با شنوایی نوزادان وکودکان توسط مراقبان سلامت و بهورزان در تمام مراکز خدمات جامع سلامت، پایگاه های بهداشتی و خانه های بهداشت در استان انجام می شود.

این مسئول در دانشگاه تصریح کرد: امسال هم مانند سال های گذشته ۳ مارس برابر با ۱۳ اسفند روز جهانی شنوایی، با شعار «با تغییر نگرش، مراقبت از گوش و شنوایی را به واقعیت تبدیل کنیم» نام گذاری شده است که هدف از این روز آگاه سازی مردم از انگ کم شنوایی از جامعه و همچنین حمایت طلبی در خصوص توسعه و ارتقای برنامه های مرتبط با سلامت گوش در کشور است.  

مدیر گروه مبارزه با بیماری ها در دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، ادامه داد: تمام خانواده ها بدانند که همه نوزادان در بدو تولد باید غربالگری شنوایی برای آنها  انجام شود، در صورتی که نوزادی در خانواده ها به دنیا آمده و برای نوزاد خدمت غربالگری انجام نشده در اسرع وقت به نزدیک ترین مرکز بهداشت، یا پایگاه بهداشتی و یا در روستاها به خانه بهداشت مراجعه کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha