• یکشنبه / ۱۳ اسفند ۱۴۰۲ / ۱۱:۵۱
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: 1402121309103
  • خبرنگار : 50233

مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست استان سمنان:

رودبارک غنی‌ترین زیستگاه‌ مرال است / استفاده از ظرفیت‌های مردمی رویکرد نوین ماست

رودبارک غنی‌ترین زیستگاه‌ مرال است / استفاده از ظرفیت‌های مردمی رویکرد نوین ماست
عکس تزئینی ست

ایسنا/سمنان مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست استان سمنان از جنگل رودبارک به‌عنوان یکی از غنی‌ترین زیستگاه‌های گونه مرال در کشور نام برد.

بهرام‌علی ظاهری در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: یکی از بهترین جمعیت‌های مرال در کشور در رودبارک استان سمنان است. وجود امنیت و حفاظت در این زیستگاه سبب شده که جمعیت بسیار خوبی از این گونه در خطر انقراض و حمایت‌شده در استان داشته باشیم، جمعیتی که شاید نتوان کیفیت و غنای آن را در زیستگاه‌های شمال کشور دید که از مهمترین زیستگاه‌های این گونه است.

وی با بیان اینکه مرال یکی از گونه‌های با ارزش و حمایت‌شده در کشور است، ادامه داد: گونه زیبای گوزن قرمز یا مرال از جمله گونه‌های با ارزش جنگل‌های هیرکانی است که در برخی زیستگاه‌های جنگلی کشور و از جمله در زیستگاه جنگلی رودبارک در شهرستان مهدیشهر هست.

مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست استان سمنان بیان کرد: مردم و طبیعت کم‌نظیر زیستگاه‌های این استان، در کنار وجود محیط‌بانانی عاشق سبب شده است که چنین زیستگاه‌های باارزشی در استان سمنان وجود داشته باشد.

وی از سمنان به‌عنوان استانی با تنوع زیستی بالا نام برد و گفت: برای درک تنوع زیستی زیستگاه‌های استان همین نکته کافی‌ است که هر هشت گونه گربه‌سان کشور در زیستگاه‌های استان سمنان زندگی می‌کنند.

او یوزپلنگ آسیایی را مهمترین گونه زیستگاه‌های استان سمنان دانست و اظهار کرد: علاوه بر یوزپلنگ آسیایی که زیستگاه‌های استان سمنان مهمترین و زیباترین زیستگاه‌های این گونه در کشورند، هفت گربه‌سان دیگر شامل پلنگ ایرانی، گربه پالاس، گربه شنی، کاراکال، گربه جنگلی، سیاه‌گوش و گربه جنگلی نیز در زیستگاه‌های استان سمنان هستند. کمتر استانی چنین پتانسیل و گوناگونی و تنوع زیستی دارد.

رودبارک غنی‌ترین زیستگاه‌ مرال است / استفاده از ظرفیت‌های مردمی رویکرد نوین ماست

«حفاظت مشارکتی» رویکرد نوین محیط زیست

مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست استان سمنان گفت: غنای گونه‌های جانوری در این استان محدود به این‌ها نیست و گونه‌های متعدد و متنوعی در استان وجود دارند.

وی از «زاغ بور» به‌عنوان یکی از مهمترین پرندگان طبیعت ایران و استان سمنان نام برد و ادامه داد: این گونه اندمیک به فراوانی در استان وجود دارد و هر کسی در دنیا بخواهد این گونه را ببیند، باید به استان سمنان و پارک ملی توران سفر کند.

ظاهری همراهی و مشارکت مردم در حفاظت از این داشته‌های طبیعی را مهم ارزیابی و اظهار کرد: اداره کل حفاظت محیط زیست استان با هدف حفاظت موثرتر از این گونه‌ها به‌دنبال حفاظت مشارکتی است.

وی با اشاره به ضرورت استفاده از توان مشارکت مردم در حفاظت از زیستگاه‌ها و رفع چالش‌های زیست محیطی، بیان کرد: محیط زیست استان در این زمینه با پیگیری حفاظت مشارکتی و بهره‌گیری از مردم محلی و دوستداران حیات‌ وحش، گام‌های بلندی برداشته و مدیریت را در مناطقی به مردم منطقه تحویل داده است.

مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست استان سمنان بر لزوم ارائه آموزش به جوامع محلی و دغدغه‌مند تاکید و اظهار کرد: سازمان محیط زیست اگر بخواهد به‌تنهایی به حفاظت از طبیعت گسترده کشور بپردازد، کار چندانی از پیش نمی‌برد. بنابراین باید از ظرفیت دغدغه‌مندان و دوستداران طبیعت استفاده کند. استفاده از ظرفیت‌های مردمی از رویکردهای نوین محیط زیست در استان است و حفاظت مشارکتی به‌عنوان یکی از اولویت‌های سازمان در دولت سیزدهم دنبال می‌شود.

به گزارش ایسنا، جنگل رودبارک در بخش شهمیرزاد از توابع شهرستان مهدیشهر در استان سمنان است. این منطقه جنگلی در حدود ۷۰ کیلومتری سمنان در مسیر جاده شهمیرزاد به فولاد محله و در دامنه جنوبی سلسله جبال البرز و در منطقه حفاظت‌شده پرور واقع شده است. این زیستگاه تنوع بالایی دارد. مرال، خرس قهوه‌ای، پلنگ ایرانی، کل، قوچ، بز وحشی و ... از مهمترین گونه‌های جانوری آن است. 

این منطقه بخشی از منطقه حفاظت‌شده پرور است و به‌دلیل وجود جنگل‌های پهن‌برگ و آب و هوای خنک به‌ویژه در فصل تابستان مورد توجه گردشگران قرار دارد. تنوع گونه‌های گیاهی و جانوری، دمای مناسب به‌ویژه در فصل تابستان و چشم‌اندازهای طبیعی از جاذبه‌های گردشگری این منطقه است.

رودبارک-در بهار
رودبارک در بهار

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha