• یکشنبه / ۱۳ اسفند ۱۴۰۲ / ۱۳:۴۹
  • دسته‌بندی: اردبیل
  • کد خبر: 1402121309243
  • منبع : نمایندگی اردبیل

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اردبیل تأکید کرد

ضرورت توجه به سلامت گوش و شنوایی

ضرورت توجه به سلامت گوش و شنوایی

ایسنا/اردبیل معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اردبیل بمناسبت روز جهانی شنوایی بر اهمیت و ضرورت توجه به سلامت گوش و شنوایی تأکید کرد.

محمد جعفرزاده ۱۳ اسفند در جمع خبرنگاران با اشاره به نامگذاری روز جهانی شنوایی از طرف سازمان جهانی بهداشت گفت: شعار امسال روز جهانی شنوایی تحت عنوان «تغییر نگرش: بیایید مراقبت از گوش و شنوایی را به واقعیت تبدیل کنیم!» اعلام شده است.

وی اظهار کرد: نقص شنوایی نوعی معلولیت پنهان و یکی از شایعترین ناهنجاری های بدو تولد محسوب شده و در جوامع مختلف به دلایلی نظیر فقدانِ نمودِ ظاهری آن در کودک، نا آشنا بودن خانواده ها با علائم اولیه آن، عدم اطلاع از خدمات موجود و دانش ناکافی درباره میزان شیوع و عوارض بسیار جدی آن که با تأخیر زیاد شناسایی می‌گردد، باعث بروز اثرات منفی جدی بر روند رشد گفتار، زبان و شناخت کودک خواهد شد.

جعفرزاده افزود: بیش از ۵۰ درصد موارد کم شنوایی و ناشنوایی بزرگسالان و ۶۰ درصد انواع کم شنوایی و ناشنوایی کودکان با اجرای برنامه های پیشگیری و مراقبتی در نظام سلامت قابل پیشگیری اولیه بوده و ایمن سازی کودکان، غربالگری شنوایی نوزادان و کودکان و تشخیص و درمان زود هنگام کم شنوایی، درمان افراد مبتلا به عفونت مزمن گوش، ترویج زایمان طبیعی، کنترل مواجهه با صداهای بلند در محیط های شغلی و تفریحی و افزایش آگاهی در مورد شیوه مراقبت از گوش از جمله موارد کاهش کم شنوایی و ناشنوایی می باشد.

معاون امور بهداشتی دانشگاه با اشاره به اینکه زمان طلایی برای انجام تشخیص و تست های غربالگری نوزادان تا ۲۸ روز اولیه تولد می باشد، خاطر نشان کرد: کلیه نوزادان بایستی جهت انجام غربالگری شنوایی به مراکز منتخب ارجاع داده شوند.

رئیس مرکز بهداشت استان تصریح کرد: با توجه به ارائه خدمات غربالگری شنوایی و پیشگیری و مراقبت از گوش و شنوایی نوزادان و کودکان در نظام مراقبت های پایه سلامت، کلیه نوزادان و کودکان طی ۶ سال اول زندگی و در زمان های مشخص شده نیز بصورت مستمر از نظر سلامت گوش و شنوایی مورد ارزیابی قرار می گیرند.

وی ضمن تأکید بر اهمیت توجه به سلامت گوش و شنوایی بیان کرد: امید است با اطلاع رسانی عمومی در خصوص این روز، غلبه بر چالش های ناشی از برداشت های نادرست اجتماعی در مورد کم شنوایی افراد، اهمیت دادن به سلامت گوش و شنوایی و نیز غربالگری و تشخیص زودرس، در ارتقاء سلامت گوش و شنوایی جامعه، شاهد ارتقاء سلامت و مراقبت از شنوایی باشیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha