• یکشنبه / ۱۳ اسفند ۱۴۰۲ / ۱۷:۰۸
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402121309453
  • خبرنگار : 30147

رئیس اداره بهزیستی کاشمر:

۶۱ درصد طلاق‌ها در ۵ ساله نخست زندگی مشترک اتفاق می‌افتد

۶۱ درصد طلاق‌ها در ۵ ساله نخست زندگی مشترک اتفاق می‌افتد

ایسنا/خراسان رضوی رئیس اداره بهزیستی کاشمر گفت: ۶۱ درصد طلاق‌ها در این شهرستان به‌ صورت توافقی و در ۵ ساله نخست زندگی مشترک زوجین صورت می‌پذیرد.

اعظم حسن‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص میزان طلاق‌ها گفت: ۳۲ درصد متقاضیان طلاق در شهرستان کاشمر زوجه، ۷ درصد زوج و ۶۱ درصد نیز توافقی است.

وی دلایل اصلی برای مراجعه طلاق از دیدگاه زوجین را عدم مسئولیت‌پذیری، بی‌احترامی، بددهنی، بی‌توجهی، دروغ‌گویی، طلاق عاطفی، عدم بلوغ فکری، خیانت، اعتیاد، بیکاری و اختلالات روانی اعلام کرد.

رئیس اداره بهزیستی کاشمر خاطرنشان کرد: مهمترین آسیبی که طلاق توافقی باعث آن می‌شود، وارد ساختن برخی از آسیب‌ها و اختلالات روحی و روانی مانند گوشه‌نشینی و سرکوب تمایلات است.

وی از فعال بودن ۴ مرکز مشاوره قبل از طلاق در این شهرستان خبر داد و اظهار کرد: بر اساس قانون مشاوره قبل از طلاق در تمامی مراکز مشاوره زیر نظر بهزیستی و مورد تأیید دادگستری اجباری است.

حسن‌زاده با اشاره به اینکه طلاق توافقی یکی از بحران‌های تازه خانواده‌ها و از آسیب‌های اجتماعی رو به گسترش است، گفت: هرچند در گذشته حساسیت‌های بسیاری نسبت به طلاق وجود داشت که باعث می‌شد حکم طلاق صادر نشود ولی امروز شاهد افزایش طلاق‌های توافقی هستیم.

وی افزود: در طلاق توافقی زن و مرد توافق می‌کنند از یکدیگر جدا شوند و این توافق در حکم دادگاه ثبت می‌شود و از نظر قانونی ضمانت اجرایی پیدا می‌کند و متأسفانه به راحتی کانون گرم از هم می‌پاشد.

رئیس اداره بهزیستی کاشمر در خصوص علل رواج طلاق توافقی افزود: تغییر شیوه‌های همسریابی در سال‌های اخیر، توقعات و خواسته‌های زوجین و تفاوت دیدگاه‌های آنها، شناخت کافی و مناسب نداشتن از اوضاع و احوال فرهنگی و شخصیتی یکدیگر از مهم‌ترین عوامل درخواست طلاق از سوی زوجین است، از سوی دیگر بیکاری و اعتیاد از عوامل اضمحلال و انهدام خانواده است.

سازش در طلاق‌های توافقی پس از انجام مشاوره ۳۰ درصد است

وی میزان سازش در طلاق‌های توافقی پس از انجام مشاوره ۳۰ درصد اعلام کرد و افزود: متقاضی قبل از طلاق باید بر اساس محل سکونت خود در سامانه مربوطه ثبت‌نام کرده و یکی از مراکز مشاوره مورد تأیید دادگستری و بهزیستی در سطح شهرستان را انتخاب و در موعد مقرر برای انجام مشاوره به مرکز مراجعه کند.

حسن‌زاده اذعان کرد: پس از مراجعه حداقل ۴۵ روز باید بگذرد تا ۵ جلسه شامل مشاوره، روان‌شناختی، مشاوره حقوقی و مددکاری برگزار شود.

حسن‌زاده با اشاره به اینکه اگر مراجعه‌کنندگان موافق باشند به تشخیص روانشناس تعداد جلسات افزایش خواهد یافت، گفت: طی این ۴۵ روز زوجین با هم و همچنین زوج و زوجه مراجعه کرده و مورد مشاوره قرار می‌گیرند.

وی همچنین افزود: اگر مشکلات جدی و مزمن نباشد اغلب پس از انجام مشاوره‌های تخصصی از طلاق منصرف شده و سازش می‌کنند و پرونده قضایی هم برای آنها تشکیل نمی‌شود.

میزان سازش بالاتر از میانگین کشوری

رئیس اداره بهزیستی کاشمر با بیان اینکه برخی مراکز مشاوره‌ای برای زوجینی که دارای فرزند هستند جلسات تخصصی‌تری برای کاهش آسیب برگزار می‌کنند، تصریح کرد: در حال حاضر میزان سازش زوجین در مراکز مشاوره بهزیستی شهرستان کاشمر ۳۰ درصد است.

وی عنوان کرد: حداقل یک چهارم افرادی که در سامانه مشاوره ثبت‌نام کرده‌اند، طی ۴۵ روز سازش می‌کنند که نسبت به میانگین کشوری ۱۸ تا ۲۲ درصد بالاتر است.

حسن‌زاده در همین خصوص بیان کرد: افرادی که توانایی پرداخت حق مشاوره را ندارند رایگان پذیرش می‌شوند که از ابتدای امسال تاکنون ۲۰ درصد افراد به صورت رایگان غربال شده‌اند.

وی عنوان کرد: پس از مدت ۴۵ روز جلسه‌های مشاوره ۷۰ درصد زوجین که تمایلی به سازش ندارند و متقاضی طلاق هستند درخواست آنها ثبت می‌شود و مراحل بعدی طی می‌شود و چون تعدادی از این افراد مستقیم به دادگستری مراجعه کرده و طلاق می‌گیرند و تعدادی هم طی فرایند از طلاق منصرف می‌شوند این آمار در اختیار ما قرار ندارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha