• یکشنبه / ۱۳ اسفند ۱۴۰۲ / ۱۷:۱۹
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402121309472
  • خبرنگار : 50492

فاز نخست طرح هشدار سرمازدگی در خراسان رضوی اجرا شد

فاز نخست طرح هشدار سرمازدگی در خراسان رضوی اجرا شد

ایسنا/خراسان رضوی فاز نخست طرح پژوهشی به‌کارگیری فناوری‌های نوین در طراحی و توسعه سامانه پیش‌بینی و هشدار سرمازدگی در استان خراسان رضوی توسط پژوهشکده اقلیم‌شناسی و تغییر اقلیم پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور انجام شد.

در راستای شناخت جامع و کامل از پتانسیل رخداد سرمازدگی و یخبندان محصولات کشاورزی در خراسان رضوی، فاز اول طرح پژوهشی به‌کارگیری فناوری‌های نوین در طراحی و توسعه سامانه پیش‌بینی و هشدار سرمازدگی در این استان توسط پژوهشکده اقلیم‌شناسی و تغییر اقلیم پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور انجام شد.

ارزیابی، پایش و پیش‌بینی شرایط یخبندان، مستلزم تصمیم‌گیری‌ها و تحلیل‌هایی پیچیده و استفاده از احتمال‌های شرطی و نکات اقتصادی است.

پیش‌بینی دقیق یخبندان می‌تواند تاثیر زیادی در کاهش خسارت‌های ناشی از یخبندان داشته باشد، زیرا این فرصت را برای کشاورزان فراهم می‌کند که برای مواجهه با یخبندان مهیا شوند.

برای دسترسی به پیش‌بینی‌های ارائه‌شده ابتدا باید سامانه‌های پیش‌بینی با قدرت تفکیک بالا در مراکز پیش‌بینی هواشناسی محلی توسعه داده شود تا این مراکز به اطلاعات بسیار جامع‌تری دسترسی داشته باشند.

خراسان رضوی شرایط مناسب اقلیمی برای تولید و توسعه باغ‌های میوه دارد و به همین دلیل، سرمازدگی‌های بهاره هر سال صدمه‌های زیادی به بخش کشاورزی و باغبانی در این استان وارد می‌کند.

با توجه به خسارت سنگین سرمازدگی، تعیین محدوده احتمال وقوع دمای بحرانی خسارت برای مدیریت این پدیده اهمیت دارد.

احتمال و ریسک وقوع سرمازدگی و درجه حرارت‌های خسارت‌زا بسته به سال، گیاه و حساسیت آن نسبت به درجه حرارت‌های مختلف متفاوت است.

مراحل جوانه و گلدهی درختان حساس‌ترین مراحل رشد درختان هستند که در معرض سرمازدگی بهاره قرار می‌گیرند.

یکی از مباحث مهم سرمازدگی، آستانه‌های حرارتی است که گیاهان دچار سرمازدگی می‌شوند. بنابراین دستیابی شناخت جامع و کامل از پتانسیل رخداد سرمازدگی و یخبندان در استان بسیار اهمیت دارد و با هدف دستیابی به این شناخت، فاز اول طرح پژوهشی به‌کارگیری فناوری‌های نوین در طراحی و توسعه سامانه پیش‌بینی و هشدار سرمازدگی در استان خراسان رضوی انجام شد.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور، در این پژوهش آستانه‌های خسارت سرمازدگی محصولات غالب منطقه شامل پسته، سیب، گیلاس و انگور در دوره‌های جوانه و شکوفه‌دهی در دوره‌هایی از سال ۱۹۹۱ تا ۲۰۲۲ میلادی به تفکیک بررسی و با احتمالات وقوع مختلف، نقشه‌های پهنه‌بندی آن توسط محققان پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور تهیه شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha