• دوشنبه / ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ / ۱۶:۱۹
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1402121410204
  • خبرنگار : 71661

وال‌استریت ژورنال: تراشه‌های آمریکایی از چین و آسیای میانه به روسیه می‌رود

وال‌استریت ژورنال: تراشه‌های آمریکایی از چین و آسیای میانه به روسیه می‌رود

روزنامه آمریکایی مدعی شد روسیه با کمک کشورهای آسیای میانه و چین، تحریم‌ها را دور زده و به محصولات آمریکایی که واشنگتن فروش آنها به روسیه را تحریم کرده، دست می‌یابد.

به گزارش ایسنا، روزنامه وال‌استریت ژورنال گزارش داد، روسیه در حال افزایش واردات کالاهای با مصرف دوگانه مانند پهپادها یا تراشه‌های رایانه‌ای ساخت آمریکا است و آن‌ها را از طریق چین و به واسطه کشورهای آسیای میانه تهیه می‌کند.

کالاها و مواد خارجی مانند ریزتراشه‌ها در قدرت نظامی روسیه در جنگ تاثیر بسزایی داشته و در ساخت موشک و پهپاد به مسکو کمک می‌کنند.

با وجود تحریم‌های غرب که با هدف قطع زنجیره تامین روسیه وضع شده، مسکو همچنان از طریق کشورهای واسطه به کالاهای تحریم شده دست می‌یابد یا آن‌ها را مستقیماً از کشورهای متحد خود خریداری می‌کند.

وال‌استریت ژورنال نوشت کشورهایی مانند قزاقستان یا قرقیزستان به تامین‌کنندگان مهمی برای روسیه بدل شده‌اند و در این راه از مرزهای طولانی خود با روسیه و فقدان شفافیت در مبادلات تجاری بهره می‌برند.

این محموله‌ها معمولاً از چین سرچشمه می‌گیرند، کشوری که متحد اصلی اقتصادی و سیاسی روسیه است. برخی از کالاها توسط شرکت‌های آمریکایی تولید شده‌اند؛ شرکت‌هایی که می‌گویند محصولاتشان بدون اطلاع آن‌ها از روسیه سر در می‌آورد.

«ناتالی سیمپسون» تحلیلگر روس گفت مسیر آسیای میانه نه‌تنها برای مصرف نظامی روسیه، بلکه برای کالاهایی با مصارف شخصی هم از اهمیت بالایی برخوردار است، از جمله قطعات خودرو و کالاهای لوکس.

داده‌های گمرکی نشان می‌دهد که صادرات ۴۵ کالای تحریم‌شده از چین به قزاقستان و قرقیزستان در ۲۰۲۳ نسبت به سال قبل از آن ۱.۳ میلیارد دلار معادل ۶۴ درصد افزایش یافت.

به گزارش وال‌استریت ژورنال، پهپادها هم که در فهرست کالاهای تحریم‌شده قرار ندارند، در مقیاس گسترده از طریق آسیای میانه به روسیه رسیده‌اند. قزاقستان در سال میلادی گذشته ۵.۹ میلیون دلار پهپاد از چین خرید و ۲.۷ میلیون دلار از آن‌ها را به روسیه صادر کرد.

البته کشورهای آسیای میانه تنها راه روسیه برای دستیابی به کالاهای تحریم‌شده و کالاهای دارای قابلیت نظامی نیستند. برخی عوامل در کشورهایی مانند ترکیه و امارات حضور دارند که در دور زدن تحریم‌ها به روسیه کمک می‌کنند.

سازمان ملی پیشگیری از فساد در دسامبر ۲۰۲۳ اعلام کرد از ۲۵۰۰ قطعه خارجی که در تسلیحات روسیه پیدا شده، حدود سه‌چهارم آن‌ها ساخت شرکت‌های آمریکای هستند!

از سوی دیگر، روزنامه واشنگتن‌پست هفته گذشته گزارش داد گرچه صادرات اتحادیه اروپا به روسیه در نتیجه تحریم‌های وضع‌شده کاهش یافته، اما صادرات اروپا به کشورهای همسایه روسیه مانند قزاقستان و قرقیزستان در همین بازه زمانی افزایش یافته است.

در گزارش هفته قبل واشنگتن‌پست آمده است: «با گذشت ۲ سال از وعده واشنگتن برای واردکردن ضربه‌ای مهلک به اقتصاد روسیه در پی جنگ اوکراین، حال روسیه تمامی انتظارات اقتصاددان‌های غرب را زیر پا گذاشته و با چرخشی استراتژیک به سوی آسیا، اثر تحریم‌های آمریکا را خنثی کرده است.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha