• سه‌شنبه / ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ / ۱۱:۱۷
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 1402121510679
  • خبرنگار : 71604

«اسپیس‌ایکس» ۵۳ ماهواره را برای مشتریان خصوصی پرتاب کرد

«اسپیس‌ایکس» ۵۳ ماهواره را برای مشتریان خصوصی پرتاب کرد

۵۳ ماهواره با موشک «فالکون ۹» شرکت «اسپیس‌ایکس» به فضا پرتاب شدند.

به گزارش ایسنا، شرکت «اسپیس‌ایکس»(SpaceX) یک گروه جدید از ماهواره‌ها را برای مشتریان خصوصی به فضا پرتاب کرد.

به نقل از اسپیس، ماموریت «ترانسپورتر ۱۰»(Transporter-10) روز دوشنبه چهارم مارس در ساعت ۵:۰۵ بعد از ظهر به وقت منطقه زمانی شرقی، از مجتمع پرتاب فضایی «SLC-4E» در «پایگاه نیروی فضایی وندنبرگ» کالیفرنیا بلند شد.

این ماموریت، ۵۳ محموله را از جمله ماهواره «جکال»(Jackal) شرکت «ترو اناملی»(True Anomaly)، چندین «کیوب‌ست»(cubesats) و «نانوست»(nanosat) و ماهواره «آیرس»(Aires) شرکت «ایپکس»(Apex) که خود بارهای متعددی حمل می‌کند، در مدارهای گوناگون قرار خواهد داد. اگر همه چیز خوب پیش برود، همه ۵۳ محموله باید حدود دو ساعت پس از جدا شدن از مرحله بالایی موشک اسپیس‌ایکس مستقر شوند.

این ماموریت، بیستمین پرتاب را برای موشک «فالکون ۹»(Falcon 9) اسپیس‌ایکس در سال ۲۰۲۴ رقم زد. این شرکت گفته است که قصد دارد امسال ۱۴۴ پرتاب را انجام دهد.

حدود هفت دقیقه و ۴۰ ثانیه پس از بلند شدن، اسپیس‌ایکس اولین مرحله تقویت‌کننده خود را در «منطقه فرود ۴»(LZ-4) در پایگاه نیروی فضایی وندنبرگ فرود آورد.

«اسپیس‌ایکس» ۵۳ ماهواره را برای مشتریان خصوصی پرتاب کرد
عکسی از محموله‌های گوناگون ماموریت «ترانسپورتر ۱۰» که در محفظه محموله موشک «فالکون ۹» محصور شده‌اند

ترانسپورتر ۱۰ به عنوان یک ماموریت «سواری اشتراکی» شناخته می‌شود؛ به این معنی که چندین محموله کوچک‌تر را برای تعداد زیادی از مشتریان حمل می‌کند. این پرتاب‌ها یک راه مناسب و مقرون‌به‌صرفه‌تر را برای شرکت‌های خصوصی ارائه می‌کنند تا ماهواره‌ها را بدون نیاز به منتظر ماندن برای پرتاب یک فضاپیمای بزرگ‌تر در مدار قرار دهند. این ماموریت، دهمین ماموریت سواری اشتراکی اسپیس‌ایکس تا به امروز بود.

با توجه به تعداد زیاد محموله‌ها، این پرتاب دارای چندین رویداد استقرار از مدارهای متفاوت خواهد بود. انتظار می‌رود اولین استقرار حدود ۵۳ دقیقه پس از پرتاب رخ دهد که مدت کوتاهی پس از قطع شدن موتور «مرلین»(Merlin) مرحله دوم موشک است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha