• سه‌شنبه / ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ / ۱۱:۲۹
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1402121510696
  • خبرنگار : 50037

در هفته منابع‌طبیعی انجام می‌شود؛

طرح «درب هر خانه، یک درخت» در روستای دهنجرد بهار

طرح «درب هر خانه، یک درخت» در روستای دهنجرد بهار

ایسنا/همدان رئیس اداره آبخیزداری و منابع طبیعی شهرستان بهار از اجرای طرح «درب هر خانه، یک درخت» در روستای دهنجرد در هفته منابع طبیعی خبر داد.

مهدی محمدی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در حال حاضر در مقابل درب هر خانه از روستای دهنجرد چاله‌کنی لازم برای کاشت نهال انجام شده و نام درخت را به نام دانش‌آموز خانواده و یا یکی از اعضای خانواده نامگذاری کرده و شناسنامه برای آن صادر شده که با کاشت این نهال‌ها که در هفته منابع طبیعی انجام خواهد شد، حفاظت و نگهداری این نهال‌ها را اعضای خانواده برعهده بگیرند.

وی سهمیه امسال شهرستان بهار برای توزیع نهال رایگان در هفته منابع طبیعی را ۱۷ هزار و ۵۰۰ اصله برشمرد و اضافه کرد: این نوع از نهال‌ها هم از نوع صنوبر در بحث زراعت چوب و هم از نوع سرو نقره‌ای‌ و خمره‌ای، افرا، سنجد، کاج تهران و ... در زمینه فضای سبز هستند.

محمدی با بیان اینکه غرس این نهال‌ها به صورت مکان‌محور بوده و مکان کاشت و غرس نهال‌ها مشخص است، خاطرنشان کرد: در توزیع این نهال‌ها در سال‌جاری سعی بر آن است که به دهیاری‌ها و شرکت‌هایی که در کاشت نهال دارای برنامه هستند و نیز نسبت به نگهداری نهال‌های توزیع شده سال گذشته خود خوب اقدام کرده‌اند، این نهال‌ها بین آنها توزیع شود. 

وی زنگ طبیعت و کاشت نهال در یکی از مدارس شهرستان، دیدار با امام جمعه و کاشت نهال در یکی از پایگاه‌های مقاومت بسیج شهرستان را از دیگر برنامه‌های در حال اجرا در هفته منابع طبیعی در این شهرستان دانست و یادآور شد: در هفته منابع طبیعی ورودی روستای تاج‌آباد سفلی شهرستان بهار نیز نهال‌کاری خواهد شد.

محمدی با بیان اینکه برای اداره راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای نیز در راهدارخانه رسول‌آباد سفلی و جاهای برفگیر که احتمال کولاک دارند در هفته منابع طبیعی کاشت نهال پیش‌بینی شده است، گفت: شهرستان بهار دارای ۶۳۵ هکتار جنگل دستکاشت بوده که ۱۰۰ هکتار آن در سال‌جاری با گونه‌های مختلف ارژن و بادامک غنی‌سازی شد و به طور قطع با اجرای نهال‌کاری در هفته منابع طبیعی امسال میزان جنگل دستکاشت شهرستان افزایش می‌یابد.

وی همچنین اضافه کرد: در سال‌های گذشته مردم شهرستان بهار در رابطه با بوی نامطبوع ناشی از برخی از کارگاه‌ها و کشتارگاه‌های سطح این شهرستان اعتراض داشتند که در همین رابطه از دو کشتارگاه دام و طیور شهرستان درخواست کردیم نسبت به ایجاد فضای سبز به عنوان بادشکن اقدام کرده و با این اقوام مانع پراکنده شدن بوی نامطبوع شوند.

محمدی افزود: در حال حاضر در این راستا کشتارگاه دام شهرستان بهار یک هکتار و کشتارگاه دام و طیور بهار سه هکتار چاله‌کنی برای کاشت نهال انجام داده که نهال‌کاری این میزان چاله‌کنی انجام شده در هفته منابع طبیعی انجام خواهد شد.

وی از افتتاح بندهای رسوب‌گیر حوزه جعفرآباد این شهرستان با اعتباری افزون بر یک میلیارد تومان در هفته منابع طبیعی در صورت مساعد بودن شرایط هوا خبر داد و گفت: تور رسانه‌ای از دیگر برنامه‌های هفته منابع طبیعی در شهرستان بهار بوده که به‌زودی این امر انجام خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha