• سه‌شنبه / ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ / ۱۱:۴۵
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 1402121510714
  • خبرنگار : 71604

آزمایش سوخت‌رسانی «استارشیپ» در آستانه سومین پرتاب انجام شد

آزمایش سوخت‌رسانی «استارشیپ» در آستانه سومین پرتاب انجام شد

شرکت «اسپیس‌ایکس» در آستانه سومین پرتاب موشک بزرگ استارشیپ، آزمایش سوخت‌رسانی آن را انجام داد.

به گزارش ایسنا، موشک «استارشیپ»(Starship) شرکت «اسپیس‌ایکس»(SpaceX) که در حال حاضر بزرگ‌ترین موشک جهان به شمار می‌رود و قرار است در آینده به پرواز درآید، یک آزمایش حیاتی سوخت‌رسانی را پشت سر گذاشت و زمینه را برای سومین پرتاب فراهم کرد.

به نقل از اسپیس، موشک درخشان استارشیپ از جنس فولاد ضد زنگ است و تقویت‌کننده فوق سنگین آن روی هم ۱۲۲ متر ارتفاع دارند. این موشک طی آزمایش پرتاب اخیر خود در پایگاه «استاربیس»(Starbase) اسپیس‌ایکس واقع در نزدیکی ساحل بوکا چیکا در جنوب تگزاس، با بیش از ۱۰ میلیون پوند متان مایع و اکسیژن مایع پر شد.

 «ایلان ماسک»(Elon Musk)، مدیرعامل اسپیس‌ایکس با انتشار عکس‌هایی از آزمایش سوخت‌رسانی روز چهارم مارس در حساب ایکس خود، نوشت: استارشیپ برای پرتاب سوم آماده می‌شود.

شرکت اسپیس‌ایکس نیز یک مجموعه از عکس‌های خیره‌کننده را از آزمایش سوخت‌رسانی در یک پست جداگانه منتشر کرد.

آزمایش سوخت‌رسانی «استارشیپ» در آستانه سومین پرتاب انجام شد

آزمایش سوخت‌رسانی «استارشیپ» در آستانه سومین پرتاب انجام شد

آزمایش سوخت‌رسانی «استارشیپ» در آستانه سومین پرتاب انجام شد

استارشیپ و تقویت‌کننده «سوپر هوی»(Super Heavy) اسپیس‌ایکس به گونه‌ای طراحی شده‌اند که قوی‌ترین موشک جهان، کاملا قابل استفاده مجدد باشد و بتواند تا ۱۶۵ تن محموله را به مدار برساند. ناسا استارشیپ را انتخاب کرده است تا در نهایت فضانوردان خود را طی ماموریت «آرتمیس ۳»(Artemis 3) در سال ۲۰۲۶ روی ماه فرود بیاورد، اما ابتدا اسپیس‌ایکس باید استارشیپ را حداقل در یک پرواز نزدیک با موفقیت به مدار پرتاب کند. اسپیس‌ایکس در دو پرواز آزمایشی پیشین استارشیپ در آوریل و نوامبر ۲۰۲۳ برای این هدف تلاش کرد، اما هیچ کدام از آنها موفق نشدند.

بیشتر بخوانید:

بلندترین موشک جهان پس از برخاستن در هوا منفجر شد

بلندترین موشک جهان دوباره در آسمان منفجر شد

ایلان ماسک در مصاحبه اخیر خود گفت که سومین پرواز آزمایشی استارشیپ اسپیس‌ایکس ممکن است در اوایل ماه مارس انجام شود، اما این شرکت همچنان منتظر مجوز «اداره هوانوردی فدرال آمریکا»(FAA) برای پرواز آینده است.

مقامات اداره هوانوردی فدرال آمریکا هفته گذشته به بررسی‌های خود درباره پرواز آزمایشی دوم استارشیپ که در ۱۸ نوامبر انجام شد، پایان دادند.

بیشتر بخوانید:

بررسی‌ شکست دومین پرواز «استارشیپ» متوقف شد

بررسی‌های اداره هوانوردی فدرال آمریکا، ۱۷ اقدام اصلاحی را شناسایی کرد که اسپیس‌ایکس باید آنها را پیش از پرتاب بعدی استارشیپ خود انجام دهد. این اقدامات شامل ۱۰ اصلاح در وسیله نقلیه ۵۰ متری استارشیپ و هفت مورد در تقویت‌کننده سوپر هوی است.

شرکت اسپیس‌ایکس در بیانیه‌ای نوشت: اسپیس‌ایکس تغییرات سخت‌افزاری را در استارشیپ‌های آینده به منظور بهبود کاهش نشت، محافظت در برابر آتش و عملیات اصلاحی مرتبط با دریچه پیشران برای افزایش قابلیت اطمینان اعمال کرده است. حرکت برنامه‌ریزی‌شده از یک سیستم فرمان هیدرولیک برای موتورهای رپتور به یک سیستم کاملا الکتریکی نیز منابع احتمالی اشتعال را حذف می‌کند.

اسپیس‌ایکس در اوایل فوریه، استارشیپ و سوپر هوی را به طور جداگانه به سکوی پرتاب در پایگاه استاربیس خود فرستاد. این شرکت، استارشیپ را در قسمت بالای تقویت‌کننده سوپر هوی برای پرواز در ۱۳ فوریه قرار داد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha