• سه‌شنبه / ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ / ۱۳:۳۲
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 1402121510861
  • خبرنگار : 30189

در  نخستین جایزه ملی پژوهش‌های برتر فرهنگی بین‌المللی مطرح شد؛

برای اقتدار فرهنگی دائما باید در حال خلق و نوآوری باشیم / از ظرفیت رایزنان قدیمی غافل نشویم

برای اقتدار فرهنگی دائما باید در حال خلق و نوآوری باشیم / از ظرفیت رایزنان قدیمی غافل نشویم

معاون پارلمانی رئیس جمهور گفت: برای اقتدار فرهنگی دائما باید در حال خلق و نوآوری باشیم تا مکتب و آرمان‌نمان را نشان دهیم و به درستی تببین کنیم. از این رو سفیران فرهنگی ما باید مجهز و اهل مطالعه باشند و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی باید مسیرها را بازتر کند.

به گزارش ایسنا، سیدمحمد حسینی -معاون پارلمانی رئیس جمهوری- امروز سه‌شنبه(۱۵ اسفندماه) در آیین پایانی نخستین جایزه ملی پژوهش‌های برتر فرهنگی بین‌المللی که در حسینیه الزهرا(س) سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد با بیان اینکه گاهی موضع‌گیری و یک سخن می‌تواند رابطه دو کشور را به هم بریزد و از این جهت باید سنجیده عمل شود، اظهار کرد: اگرچه لازم است در حوزه نظامی به قدرت بازدارندگی برسیم و در حوزه سیاسی و اقتصادی هم قطعا باید این اقتدار باشد اما اقتدار حقیقی، اقتدار فرهنگی است و در این راستا نباید از چیزی کم بگذاریم.

وی ادامه داد: برای اقتدار فرهنگی دائما باید در حال خلق و نوآوری باشیم تا مکتب و آرمان‌نمان را نشان دهیم و به درستی تببین کنیم. از این رو سفیران فرهنگی ما باید مجهز و اهل مطالعه باشند و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی باید مسیرها را بازتر کند. درمان دردها و آسیب‌هایی که داریم راهی جز مطالعه و پژوهش ندارد. باید سپر دانش را در دست داشته باشیم.ما مرزی نداریم، هر مقدار که در این زمینه گان برداریم باز هم راه هست‌ اما باید گام‌های ژرف برداریم. البته در این مسیر می‌توانیم از تجربیات پژوهشگران استفاده کنیم.

معاون پارلمانی رئیس جمهور در پایان سخن تصریح کرد: وقت آن است که فرهنگ ناب اسلام را به دنیا معرفی کنیم. کار بسیار خوبی شروع شده و امید است استمرار یابد تا عمق فرهنگ و تمدن ایرانی و وضعیت امروز ایران را به دنیا معرفی کنیم.

نباید به دوگانه‌سازی‌های تصنعی و مرزگذاری‌های نامعتبر اتکا کنیم

در بخش دیگری از این نشست محمدرضا دهشیری -رییس دانشکده روابط بین‌الملل وزارت امور خارجه- با بیان اینکه با یک دیسیپلین علمی نمی‌توانیم به پژوهش‌های برتر بپردازیم، اظهار کرد: یکی از موارد لازم در پژوهش‌های علمی مطالعات عمیق در زمینه مردم‌شناسی با حوزه‌های مختلف است.دومین رویکرد پژوهش کاربردی بودن آن است زیرا نیازمند حل مساله هستیم. پژوهش‌هایی که کمک می‌کند در شرایط سخت از آن بهره ‌ببریم مطالعات علمی است که یکی از پژوهش‌های مهم در این زمینه پژوهش‌های سیاسی است.نباید به دوگانه‌سازی‌های تصنعی و مرزگذاری‌های نامعتبر اتکا کنیم و رویکرد طیفی و پرهیز از رویکردهای تونلی باید مورد توجه قرار گیرد.فهم عمیق و سودمند واقعیت است که بین پژوهش فرهنگی و زمینه مطالعات در جامعه بتوانیم پیوند عمیق برقرار کنیم.با توجه به اهمیت بحث‌های مبتنی بر تاریخ شفاهی، استفاده از ظرفیت رایزنان فرهنگی و مدیران دخیل در عرصه فرهنگی بین‌المللی در گذشته باید مورد توجه قرار گیرد.امیدوارم این جایزه مطلعی برای اهتمام بیشتر پژوهشگران در عرصه دیپلماسی فرهنگی و مطالعات بیشتر در عرصه روابط فرهنگی بین‌المللی باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha