• سه‌شنبه / ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ / ۱۸:۰۴
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1402121511149
  • خبرنگار : 71592

اجلاس فوق‌العاده سازمان همکاری اسلامی

بن‌فرحان: زمان به رسمیت شناختن کشور فلسطین فرا رسیده است

بن‌فرحان: زمان به رسمیت شناختن کشور فلسطین فرا رسیده است

وزیر خارجه عربستان در اجلاس سازمان همکاری اسلامی بر لزوم پایان دادن به درد و رنج ملت فلسطین و تشکیل کشور فلسطین تاکید کرد.

به گزارش ایسنا، «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه عربستان طی سخنرانی در اجلاس فوق‌العاده سازمان همکاری اسلامی به تحولات نوار غزه پرداخت و گفت تعداد کشورهایی که خواهان آتش‌بس در غزه هستند در حال افزایش است.

او با بیان اینکه جامعه جهانی هنوز قادر به توقف کشتار در نوار غزه نیست، افزود: «جامعه بین‌الملل باید مسئولیت‌های خود را برای حفاظت از غیرنظامیان و جلوگیری از آوارگی اجباری در غزه انجام دهد».

بن فرحان در ادامه بر لزوم پایان دادن به درد و رنج ملت فلسطین تاکید کرد و گفت «زمان به رسمیت شناختن کشور فلسطین با پایتختی قدس شرقی فرا رسیده است».

وزیر خارجه عربستان همچنین درباره تلاش‌ها برای تضعیف اعتماد به آژانس امداد و کار سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی (آنروا) و نیز لغو نقش مهم آن در غزه هشدار داد و تاکید کرد: «هدف قرار دادن آنروا، درد و رنج مردم فلسطین را تشدید می‌کند و ما متعهد می‌شویم به حمایت از آن ادامه دهیم».

بن‌فرحان: زمان به رسمیت شناختن کشور فلسطین فرا رسیده است

مردم فلسطین در معرض جنگ نسل‌کشی قرار دارند

«ریاض المالکی» وزیر خارجه فلسطین هم در این نشست فوق‌العاده گفت هیچ جایگزینی برای آتش‌بس فوری در نوار غزه برای حفاظت از غیرنظامیان وجود ندارد. 

او گفت رژیم صهیونیستی همچنان از سیاست قحطی علیه ساکنان غزه به عنوان ابزاری برای جنگ استفاده می‌کند تا جایی که طی روزهای اخیر ۲۰ کودک بر اثر گرسنگی جان باختند.

المالکی تصریح کرد: «امروز ۸۰ درصد گرسنه‌ترین مردم جهان در نوار غزه زندگی می‌کنند. مردم فلسطین در معرض جنگ نسل‌کشی قرار دارند که بحرانی برای همه بشریت خواهد بود».

وزیر خارجه فلسطین در ادامه خاطر نشان کرد «نیاز مبرم وجود دارد که جنگ غزه پایان یابد و یک روند سیاسی برای پایان دادن به وضعیت جاری مردم فلسطین تدوین شود».

المالکی از کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی خواست در شکایت آفریقای جنوبی علیه نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در دیوان بین‌المللی دادگستری شرکت کنند.

او افزود نیروهای اشغالگر به رغم احکامی که این دیوان صادر کرده، همچنان با بی‌اعتنایی کامل به بشریت به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

بن‌فرحان: زمان به رسمیت شناختن کشور فلسطین فرا رسیده است

وزیر امور خارجه فلسطین تاکید کرد: «ما باید رویکرد جدیدی اتخاذ کنیم و به کشورهایی که اسرائیل را مسلح می‌کنند پیام بدهیم که این تبانی عواقب ناگواری خواهد داشت».

او همچنین با اشاره به جنایات رژیم صهیونیستی در کرانه باختری، گفت «نیروهای اشغالگر عملیات آدم ربایی و دستگیری گسترده‌ای را علیه فلسطینیان در کرانه باختری آغاز کرده‌اند».

وزیر خارجه فلسطین در ادامه ضمن اشاره به محدودیت‌هایی که رژیم صهیونیستی برای مردم قدس در ماه رمضان در نظر گرفته، تاکید کرد مقامات اشغالگر قصد دارند محدودیت‌های بیشتری را برای دسترسی به اماکن مقدس در قدس در ماه رمضان اعمال کنند.

المالکی در پایان سخنرانی خود هشدار داد نسل‌کشی در فلسطین تمام جهان را تهدید می‌کند و موجودیت ملت فلسطین و آینده آنها در خطر است.

صدها هزار نفر در غزه در آستانه قحطی هستند

«هاکان فیدان» وزیر خارجه ترکیه نیز گفت رژیم صهیونیستی از کمک‌های بشردوستانه به عنوان سلاح جنگی استفاده می‌کند و صدها هزار نفر در غزه در آستانه قحطی هستند.

او افزود نمی‌توان مردم غزه را در اختیار صهیونیست‌ها قرار داد.

فیدان با اشاره به محدودیت‌هایی که رژیم صهیونیستی برای ورود فلسطینی‌ها به مسجدالاقصی در ماه رمضان در نظر گرفته، تصریح کرد: «محدودیت‌های اعمال شده توسط رژیم صهیونیستی در ماه رمضان بر مسجدالاقصی باید لغو شود».

بن‌فرحان: زمان به رسمیت شناختن کشور فلسطین فرا رسیده است

ابراز محکومیت و عدم تایید، نسل‌کشی در نوار غزه را متوقف نمی‌کند

«احمد عطاف» وزیر امور خارجه الجزایر هم در این اجلاس تاکید کرد ابراز محکومیت و عدم تایید، نسل‌کشی در نوار غزه را متوقف نمی‌کند و باید فشارها بر اشغالگران صهیونیستی تشدید شود. این تجاوز رژیم صهیونیستی ناقض تمام اصول انسانی، حقوقی و سیاسی در نوار غزه است. 

او افزود راهکار تشکیل ۲ دولت باید با تلاش برای گسترش اصل به رسمیت شناختن کشور فلسطین اجرایی شود.

تنها راه حل مسئله فلسطین، برقراری عدالت است

همچنین وزیر مشاور قطر در امور خارجه تاکید کرد جامعه بین‌الملل نتوانست مسئولیت‌های خود را بر عهده بگیرد و اقدامات لازم را برای توقف جنایات جنگی در نوار غزه انجام دهد. 

او افزود قطر بار دیگر سیاست مجازات جمعی را محکوم می‌کند که توسط مقامات اشغالگر علیه غیرنظامیان غزه اعمال می‌شود. جامعه بین‌الملل باید رژیم صهیونیستی را برای توقف فوری جنگ در غزه تحت فشار قرار دهد.

وزیر مشاور قطر امور خارجه تصریح کرد: «ما به آنروا کمک مالی بیشتری ارائه کردیم و کمپین اسرائیل را که هدف آن انحلال آنرواست، محکوم می‌کنیم». 

او ادامه داد تنها راه حل مسئله فلسطین، برقراری عدالت براساس قطعنامه‌های مشروع بین‌المللی و طرح صلح عربی است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha