• چهارشنبه / ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ / ۱۲:۱۸
  • دسته‌بندی: دفاعی - امنيتی
  • کد خبر: 1402121611650
  • خبرنگار : 71533

روایت پیشرفت

محسن رضایی: در حوزه دفاعی درحال صنعتی‌شدن هستیم

محسن رضایی: در حوزه دفاعی درحال صنعتی‌شدن هستیم

فرمانده سپاه پاسداران در دوران جنگ تحمیلی با بیان اینکه صنایع زیادی داریم اما صنعتی نشدیم، اظهار کرد: ما در یک بخش در حال صنعتی‌شدن هستیم که همان صنایع نظامی است اما در کشاورزی و خدمات و دیگر موارد صنعتی نشدیم.

به گزارش ایسنا، محسن رضایی در همایش «روایت پیشرفت؛ ۴۰ سالگی دانشگاه جامع امام حسین(ع)»، با بیان اینکه امروز دانشگاه امام حسین (ع) اهداف بلندی در پیش گرفته و به سمتش حرکت می‌کند، اظهار کرد: در کنار تحول علمی باید تعالی انسان را هم در نظر داشت. تحویل علم به فناوری و تحویل فناوری به صنعت و تحویل صنعت به بازار مهم است. تولید بدون بازار چه حاصلی دارد؟ این بازار باید به تجارت وصل شود.

وی افزود: این گسست‌هایی که در تبدیل علم به تجارت وجود دارد ما را از صنعتی‌شدن بازداشته است. ما صنایع زیادی داریم اما صنعتی نشدیم. ما در یک بخش در حال صنعتی‌شدن هستیم که همان صنایع نظامی است. اما در کشاورزی و خدمات و دیگر موارد صنعتی نشدیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: ما صنایع و کارخانه‌ داریم و در این بخش از نظر کمیت، بیشتر از کشورهای دیگر دارای صنایع و کارخانه هستیم. اما این بخش‌ها مثل یک جنگل بدون ارتباط باهم مرتب پروژه اجرا می‌کنند. نزدیک به پنج هزار همت هم در کشور پروژه نیمه‌تمام داریم اما این تلاش‌ها که باید با یک متدولوژی تبدیل به زنجیره‌های ارزش کند، وجود ندارد. ما نیاز به یک پژوهش جدی در کشور در این زمینه داریم.

رضایی با بیان این‌که «در دوران جنگ آموزش توپخانه یا آموزش تانک نهایتاً سه‌ماهه تمام می‌شد، اما آموزش فرماندهی تیپ زرهی یا لشکر پیاده سال‌ها طول می‌کشید»، تاکید کرد: ما در آن دوران باید عملیات می‌کردیم و به دشمن سازمان‌یافته ضربه می‌زدیم و نمی‌توانستیم این مدت زمان را برای فرماندهان خود در نظر بگیریم.

وی یادآور شد: در چنین شرایطی بسیاری از موسسان و مدیران سپاه عموماً فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها بودند. همچنین برخی از فرماندهان ما در مبارزه با رژیم شاه، از تجارب خود دانش کسب و به یکدیگر منتقل می‌کردند. این باعث شده بود روش یادگیری در سپاه جدی گرفته شود.

فرمانده کل سپاه پاسداران در دوران جنگ تحمیلی، با بیان این‌که «فرماندهان سپاه هم معلم، هم مربی و هم فرمانده بودند»، اظهار کرد: این باعث ایجاد یک الگوی رفتاری در کل سپاه از بالا تا پایین شد. خود من از فرماندهان لشکر یاد می‌گرفتم و به دیگران یاد می‌دادم. زمان برگزاری عملیات مباحث زیادی مطرح می‌کردیم تا چگونه عملیات را مدیریت کنیم و بعد از پایان عملیات هم یک طوفان فکری درست می‌کردیم تا رزمندگان با آزادی کامل و حریت کامل به نقد کل این عملیات اقدام می‌کردند که از دل آن دانش تجربی تولید می‌شد. این روش در کنار آموزش نظامی ما را از بحرانی بزرگ نجات داد و هزاران فرمانده گردان، گروهان و دسته، ده‌ها فرمانده تیپ، لشکر و گردان و چندین فرمانده قرارگاه تربیت شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha