• چهارشنبه / ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ / ۱۷:۳۱
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1402121612023
  • خبرنگار : 71579

نشست وزرای خارجه اتحادیه عرب با محوریت غزه

رام‌الله: وتوی آمریکا، اسرائیل را به تداوم جنایت‌های خود تشویق می‌کند

رام‌الله: وتوی آمریکا، اسرائیل را به تداوم جنایت‌های خود تشویق می‌کند

وزیر خارجه فلسطین در صدوشصت‌ویکمین نشست اتحادیه عرب گفت «با وتوی ظالمانه قطعنامه‌های شورای امنیت این شورا ناکارآمد شده و رژیم اسرائیل تشویق می‌شود که جنایت‌های خود را تداوم دهد».

به گزارش ایسنا، صد و شصت و یکمین نشست دوره‌ای اتحادیه عرب در سطح وزرای خارجه امروز-چهارشنبه- در مقر دبیرخانه عمومی این اتحادیه در قاهره آغاز شد.

به نقل از پایگاه خبری مصر الیوم، ریاست این دوره از نشست اتحادیه عرب برعهده محمد سالم ولد مرزوک، وزیر خارجه موریتانی است و احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب نیز در این نشست حضور دارد.

به گزارش منابع خبری، مساله فلسطین و تجاوز رژیم صهیونیستی به غزه یکی از محورهای اصلی این نشست است.

«احمد ابوالغیط» دبیرکل اتحادیه عرب در ابتدای این نشست در سخنرانی خود گفت که آنچه در نوار غزه رخ می‌دهد لکه ننگی بر پیشانی بشریت است، جامعه بشری دست بسته ایستاده است درحالی که مردم فلسطین یا به وسیله گلوله و یا از طریق گرسنگی جان می‌دهند.

وی با اشاره رژیم صهیونیستی با هدف قرار دادن آژانس آنروا می‌خواهد حالت خفگی درغزه ایجاد کند خاطرنشان کرد: مسئولیت نجات مردم فلسطین برعهده جامعه بین‌المللی است اما جامعه بین‌المللی فشارهای حقیقی علیه اسرائیل ایجاد نمی کند.

ابوالغیط همچنین تاکید کرد که مردم فلسطین در خلک خود باقی می‌مانند و کوچ اجباری قابل پذیرش نیست.

«ریاض المالکی» وزیر خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین نیز در سخنرانی خود در این نشست گفت: بیش از ۱۵۰ روز است که اسرائیل به گرسنه کردن مردم فلسطین در غزه ادامه می دهد. احتمال توقف جنگ علیه غزه که وارد ششمین ماه خود شده است وجود ندارد و رژیم اسرائیل به نسل‌کشی خود ادامه می دهد.

وی خاطرنشان کرد: اسرائیل جنگ جدیدی علیه غزه آغاز کرده و آن جنگ گرسنگی است، اسرائیل به‌طور عامدانه شبکه بهداشت در نوار غزه را ویران کرد و تلاش می کند که فرهنگ و میراث ملت فلسطین را نیز از بین ببرد. بخشی از جهانیان اکنون قادر به توقف نسل‌کشی علیه مردم فلسطین نیستند، بخش دیگر سکوت اختیار کردند و بخشی از آن حمایت می‌کنند. اسرائیل به حکم دیوان بین‌المللی دادگستری توجهی نمی‌کند و تمام شکل های نسل‌کشی را ادامه می‌دهد.

المالکی افزود: بیش از ۷۳ درصد قربانیان نسل‌کشی در غزه زنان و کودکان هستند. با وتوی ظالمانه قطعنامه‌های شورای امنیت این شورا ناکارآمد شده و رژیم اسرائیل تشویق می‌شود که جنایت‌های خود را تداوم دهد.

وزیر خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین در ادامه با تاکید بر اینکه نوار غزه بخش لاینفک فلسطین است، خاطرنشان کرد: اسرائیل و شهرک‌نشینان صهیونیست از هفتم اکتبر تاکنون بیش از ۳۰۰ فلسطینی در کرانه باختری را به شهادت رساندند و بیش از ۷هزار نفر دیگر را بازداشت کردند.

همچنین «احمد عطاف» وزیر خارجه الجزایر در این نشست خواستار موضع ثابت عربی دیپلماتیک، سیاسی و اقتصادی علیه رژیم صهیونیستی همانند موضع آفریقای جنوبی شد.

وی تاکید کرد که باید نقش فعال کشورهای عربی در دفاع از مساله فلسطین از سرگرفته شود و الگویی برای دیگر کشورها باشد.

عطاف همچنین خواستار اتخاذ اقداماتی در مجمع عمومی سازمان ملل برای مجازات اسرائیل و تعلیق عضویت این رژیم شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha