• پنجشنبه / ۱۷ اسفند ۱۴۰۲ / ۱۱:۰۰
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1402121712296
  • خبرنگار : 50037

یکی از اساتید دانشگاه‌های ایران و افغانستان:

"سیدجمال‌" اسطوره وحدت‌آفرین جهان اسلام برای اعتلای وحدت تلاش کرد

"سیدجمال‌" اسطوره وحدت‌آفرین جهان اسلام برای اعتلای وحدت تلاش کرد

ایسنا/همدان یکی از اساتید دانشگاه‌های ایران و افغانستان گفت: سیدجمال‌الدین اسدآبادی بیدارگر مشرق زمین و اسطوره وحدت‌آفرین جهان اسلام تمامی تلاش‌ها و مجاهدت‌های خود را برای اعتلای وحدت و نظام وحدت جهان اسلام به‌کار برد.

سیدمهدی موسوی در حاشیه برگزاری همایش دو روزه بیدارگر مشرق زمین در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: سیدجمال‌الدین اسدآبادی به قدری مخلصانه و زیبا به امت جهان اسلام خدمت می‌کرد که همه او را از خود می‌دانستند، به علت ابعاد شخصیتی و برجسته‌اش هر کس دوست داشت او را همشهری خود معرفی و به او افتخار کند.

وی با بیان اینکه واقعیت این است که سیدجمال‌الدین اسدآبادی برای اسلام و امت اسلام است و اگر دوستدار او هستیم باید راه و اهدافش را دنبال و پیاده کنیم، خاطرنشان کرد: نباید در ایرانی و یا افغانی بودن سیدجمال با یکدیگر  منازعه کنیم، واقعیت این است که سیدجمال‌الدین اسدآبادی، سیدجمال اسلامی است و نه تنها به تمام دنیای اسلام بلکه به تمام بشریت تعلق دارد و بحث و منازعه در رابطه با زادگاه او و افغانی و ایرانی بودنش کار بیهوده‌ای است.

موسوی بیان کرد: سیدجمال‌الدین‌ در قطعه‌ای از خاور زمین به دنیا آمده اما او ماورای شرق و غرب است. باید وضعیت مسلمانان را در نگاه، اندیشه، افکار  و درد و رنج سیدجمال بجوییم و تکاپو کنیم برای همین است که بزرگان و اندیشمندان ما برای وحدت، همواره زبان مشترک دارند و آنها که خود را شاگرد سیدجمال می‌دانند به مفاخر و اشتراک و دستاوردهای اسلام توجه دارند.

وی اظهار کرد: سیدجمال‌الدین اسدآبادی بیدارگر مشرق زمین و اسطوره وحدت‌آفرین جهان اسلام تمامی تلاش‌ها و مجاهدت‌های خود را برای اعتلای وحدت و نظام وحدت جهان اسلام به‌کار برد.

موسوی تصریح کرد: سیدجمال‌الدین اسدآبادی چهار عامل قرآن، ارتباط و همبستگی علمای اسلام، سازماندهی و ساماندهی و تعیین درجات علما اسلام و ایجاد مرکز گفتمان میان علمای اسلام را به عنوان عامل وحدت می‌دانست و تأکید داشت باید مسلمانان به این چهار عامل توجه ویژه داشته باشند.

وی با بیان اینکه این شخصیت بزرگ از تشتت و بهم‌گسیختگی و عدم وحدت مشرق زمین همواره گلایه داشت، تصریح کرد: به عقیده سیدجمال، سلطان همه کشورهای اسلامی باید قرآن باشد، سیدجمال نسخه شفابخش وحدت را با محوریت قرآن می‌دانست.

موسوی مطرح کرد: در رابطه با ساماندهی و سازماندهی تعیین درجات علمای اسلام به عنوان یکی از عوامل وحدت به اعتقاد سیدجمال باید علما اعتبارسنجی شوند و دارای رزومه باشند تا معلوم شود چه کسانی فتوا می‌دهند.

وی افزود: وقتی دستور کار این عالم فرزانه و اسطوره جهان اسلام بر زمین ماند، خسران این عدم ساماندهی و سازماندهی و تعیین درجات علمای اسلام را در این دوره و زمان در جنگ داعش، تکفیری‌ها و القاعده، طالبان و سلفی‌ها دیدیم، بر اثر نبود یک مرکز مشخص و مدون که مدارج علمی آنها را مشخص کند، متأسفانه انسان‌های لاابالی، مفسد و فاسد با شال و کلاه و ردا و ظاهر اسلامی اما در باطن با هسته‌های استخباراتی و امنیتی چون موساد و سیا آمریکا در قالب علما و صاحبان فتوا ظاهر شده و فتوای جهاد نکاح یکی از مذبوح‌ترین عمل‌ها را به نام اسلام رقم می‌زنند.

موسوی بیان کرد: اگر ابتکار سیدجمال‌الدین به منصه ظهور می‌رسید که یک مرجع تشخیص برای ساماندهی و سازماندهی و تعیین درجات علمای اسلام وجود داشته باشد، هرگز چنین اتفاق‌هایی را شاهد نبودیم و چنین اتفاقاتی رخ نمی‌داد.

وی با اشاره به ایجاد مرکز گفتمان میان علمای اسلام به عنوان یکی از عوامل وحدت از دیدگاه سیدجمال یادآور شد: ایده مجمع تقریب مذاهب را سیدجمال‌الدین اسدآبادی نخستین‌بار مطرح کرد و امروز به برکت نظام ایران اسلامی می‌بینیم که مجمع تقریب مذاهب ایجاد شده و در حال فعالیت بوده و مرکز خردمندان، اندیشمندان و علمای اسلام  است.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha