• پنجشنبه / ۱۷ اسفند ۱۴۰۲ / ۱۱:۴۳
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 1402121712329
  • خبرنگار : 50214

اثرات اقلیم بر قنات‌های ثبت شده یونسکو در یزد بررسی شد

اثرات اقلیم بر قنات‌های ثبت شده یونسکو در یزد بررسی شد

ایسنا/یزد نشست بررسی اثرات اقلیم بر قنات‌های ثبت شده یونسکو در مرکز بین‌المللی قنات و سازه‌های تاریخی آبی در یزد برگزار شد.

«سترانگ ینگ» رئیس دفتر یونسکو در تهران در این نشست با بیان این که ایران کشوری با طیف‌های مختلفی از چالش‌های آب و هوایی است، گفت: چالش‌های ایران شامل سیل، خشکسالی، بیابان زایی،طوفان ها، کاهش تنوع زیستی و تغییرات اقلیمی و دمای بی سابقه است.   

وی با اشاره به این که مدیریت قنات نمونه ای از مدیریت بومی و محلی بوده است، افزود: مردم محلی در ایام قدیم مدیریت و اداره آب و میراث های مرتبط با آن را برعهده داشتند و با روش های بومی و محلی و براساس توسعه شیوه پایدار مدیریت آب، به حفظ صحیح این مایه حیات کمک کردند.   

ینگ با بیان این که یونسکو برای مقابله یا شیوه های ناکارآمد و بی نتیجه در مدیریت آب مقابله می کند، ابراز کرد: مدیریت آب باید از طریق رویکرد های فراگیر اجرا شود و از ایده و تفکر جوانان و دانش های محلی در کنار یکدیگر برای شروع مدیریت صحیح بر آب استفاده شود.

رئیس دفتر یونسکو در تهران خاطر نشان کرد: دوره های آموزشی ایجاد و نگهداری قنات با همکاری کارشناسان مختلف برگزار شد و در این پروژه و دوره آموزشی خسارات مختلف قنات در اثر تغییر اقلیم مانند تغییرات فیزیکی و آسیب های انسانی مورد ارزیابی قرار گرفت.   

«محمد مهدی جوادیان زاده» رئیس مرکز بین المللی قنات و سازه های تاریخی آبی در ادامه این نشست گفت: هدف از برگزاری این نشست بررسی نحوه نگه داری قنات های ثبت جهانی شده و راه کار های حفظ این قنات ها و قنات های دیگر است. 

وی افزود: قنات حسن آباد در کویری ترین منطقه ایران واقع شده است و شهرها در بالا دست و پایین دست این قنات توسعه یافته اند و این قنات هنوز زنده و آب دارد لذا این موضوع باید مورد مطالعه در این نشست قرار بگیرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha