• شنبه / ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ / ۰۹:۲۴
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1402121913159
  • خبرنگار : 71129

زلنسکی شاید وزیر خارجه اوکراین را اخراج کند/ زالوژنی، سفیر جدید در لندن

زلنسکی شاید وزیر خارجه اوکراین را اخراج کند/ زالوژنی، سفیر جدید در لندن
دیمیتری کولبا، وزیر خارجه اوکراین

یکی از روزنامه‌های اوکراینی از قول یکی از منابع دفتر ریاست جمهوری گزارش کرد، زلنسکی در حال بررسی اخراج وزیر خارجه اوکراین است.

به گزارش ایسنا، دیمیتری کولبا وزیر ۴۲ ساله امور خارجه اوکراین از مارس ۲۰۲۰ در این سمت است. پیش از این وی معاون وزیر خارجه در امور الحاق اروپا-آمریکا و فرستاده کی‌یف در شورای اروپا بود.

 به نقل از شبکه خبری راشاتودی، یک منبع ناشناس به روزنامه Strana اوکراین گفت: سوالات زیادی پیرامون کولبا وجود دارد. شکایات زیادی در مورد کاندیداتوری سفیران ارائه شده توسط وزارت امور خارجه وجود دارد.

دفتر ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین به صورت کلی از عملکرد وزارت خارجه ناراضی است.

گزارش این روزنامه با استعفای «اولگ نیکولنکو» سخنگوی ارشد وزارت خارجه اوکراین همراه شده است. او با انتشار تصویری در کنار کولبا در فیسبوک روز جمعه اعلام کرد که خدمتش در وزارت خارجه اوکراین پایان یافته اما به جزئیات آن اشاره‌ای نکرد.

روز پنجشنبه زلنسکی اعلام کرد که والری زالوژنی را که پیشتر رئیس ارشد نیروهای مسلح اوکراین بود، به عنوان سفیر جدید کی‌یف در لندن منصوب کرد.

زلنسکی شاید وزیر خارجه اوکراین را اخراج کند/ زالوژنی، سفیر جدید در لندن
والری زالوژنی و زلنسکی

این پست از ژوئیه گذشته میلادی خالی بود زمانیکه زلنسکی، «وادیم پریستایکو» را به دلیل انتقاد از رفتار رئیس جمهور اوکراین در نشست ناتو اخراج کرد.

به گزارش روزنامه Strana، فردی که به احتمال زیاد جای کولبا را می‌گیرد، «ایگور ژوکوا» معاون رئیس دفتر کارمندان زلنسکی است که در دفتر ریاست جمهوری اوکراین بر سیاستگذاری‌های خارجی نظارت دارد.

«آندری ملنیک»، معاون کنونی کولبا نیز سفیر سابق اوکراین در آلمان است. او در دوران فعالیتش در برلین رفتارهای عجیبی داشت که شامل توهین به اولاف شولتس، صدراعظم کشور میزبان تا توهین به ایلان ماسک، اهدا کننده ماهواره‌های استارلینک به اوکراین می‌شود.

او در نهایت در نوامبر ۲۰۲۲ و پس از آنکه از «استپان باندرا»، فعال سیاسی و متحد نازیسم هیتلری و رهبر ملی و استقلال اوکراین در یک پادکست حمایت کرد، از شغلش به عنوان سفیر اوکراین در برلین کناره گیری کرد.

ژنرال والری زالوژنی، فرمانده سابق نیروهای مسلح اوکراین، در زمستان قبل از انتصاب به عنوان سفیر کی‌یف در انگلیس، از یک کمیسیون پزشکی نظامی رد و برای خدمت در ارتش نامناسب تشخیص داده شد.
وب‌سایت اوکراینسکایا پراودا در گزارشی آورده است، زالوژنی پس از برکناری از سمت خود با تصمیم ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، تحت فرماندهی وزیر دفاع این کشور قرار گرفت.
رستم اومروف، وزیر دفاع اوکراین هیچ موقعیت نظامی قابل توجهی با سطح آموزش و تجربه کافی به زالوژنی پیشنهاد نکرد، همانطور که زلنسکی قبلا پیشنهاد مناسبی نداده بود. در این شرایط، ژنرال زالوژنی تصمیم گرفت از خدمت در ارتش استعفا دهد تا فرصت و حق انجام کار دیگری را داشته باشد.

فردی که ژنرال فعال است نمی‌تواند به عنوان دیپلمات کار کند. زالوژنی از یک کمیسیون پزشکی نظامی رد و برای خدمت در ارتش نامناسب تشخیص داده شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha