• شنبه / ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ / ۱۴:۵۱
  • دسته‌بندی: گلستان
  • کد خبر: 1402121913574
  • خبرنگار : 50652

استاندار گلستان خبر داد

آغاز جابه جایی و اسکان ۶ روستای کاسه سد «چایلی» گلستان

آغاز جابه جایی و اسکان ۶ روستای کاسه سد «چایلی» گلستان

ایسنا/گلستان استاندار گلستان با بیان اینکه سد چایلی دومین سد با هدف تامین ۵ میلیون متر مکعب آب شرب برای اهالی این منطقه است، عنوان کرد: امروز جابه جایی و اسکان ۶ روستای کاسه سد چایلی ‌آغاز شد.

علی محمد زنگانه امروز ۱۹ اسفندماه ۱۴۰۲ در گفت‌وگو با خبرنگاران و در مراسم آغاز عملیات اجرایی آماده سازی سایت ۴٠٠ هکتاری برای جا به جایی ۶ روستای «خوجه گلدی، سوزش، ساری قمیش، قره آقاشلی، شورجه و قربان پیکار» واقع در کاسه سد چایلی مراوه تپه که در طرح کوچ قرار گرفته بودند، اظهار کرد: در استان گلستان تاکنون هیچ سدی قابلیت تامین آب شرب نداشته است و سد نرماب با رویکرد تامین آب شرب برای ۵۳۵ هزار نفر اولین سد استان با این هدف است.

وی با بیان اینکه سد چایلی دومین سد با هدف تامین ۵ میلیون متر مکعب آب شرب برای اهالی این منطقه در کنار تامین آب مورد نیاز اراضی کشاورزی است، گفت: این سد به منظور کنترل سیلاب‌های فصلی، جلوگیری از خسارت‌های مالی و جانی به مردم و تقویت آب مورد نیاز حدود ۱۲ هزار هکتار از اراضی مراوه تپه احداث شده است که که باید رویکرد گردشگری آب برای این سد نیز مورد توجه قرار گیرد.

در این مراسم مدیر کل توسعه منابع آب نیروی ایران نیز با اشاره به اینکه سد چایلی مراوه تپه با حجم ۴۵٠ میلیون متر مکعب تا پایان دولت سیزدهم آبگیری می شود، عنوان کرد: امروز آغاز جابه جایی و اسکان ۶ روستای کاسه سد چایلی انجام و مسیر ۲۲ کیلومتری جایگزین از همت آباد تا مراوه تپه افتتاح شد.

به گزارش ایسنا، امروز همچنین جاده جایگزین سد چایلی به طول ۲۲ کیلومتر با اعتبار حدود ۵٠٠ میلیارد تومان به بهره برداری رسید. روستاهای واقع در کاسه سد چایلی حدود ۷۱۴ خانوار اصلی و بیش از ۲ هزار و ۶۰۰ نفر جمعیت دارند و لازم به ذکر است در ابتدای سال جاری مجری سد چایلی از شرکت آب منطقه‌ای گلستان به شرکت آب و نیرو تغییر کرد که همین مسأله موجب شد روند جابجایی این ۶ روستا بار دیگر از ابتدا آغاز شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۲-۱۲-۲۱ ۰۷:۰۷

با سلام زنده باد مسئولین، ، خدا قوت