• شنبه / ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ / ۱۷:۲۰
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 1402121913719
  • خبرنگار : 71614

گزارش ایسنا از افتتاح نمایشگاه جدید

درهای موزه هنرهای معاصر باز شد/ ۷۰ اثر گنجینه روی دیوار

درهای موزه هنرهای معاصر باز شد/ ۷۰ اثر گنجینه روی دیوار
عکس آرشیوی است

افتتاحیه نمایشگاه جدید موزه هنرهای معاصر با عنوان «بر فراز دشت» عصر امروز برگزار شد.

به گزارش ایسنا، حوالی ساعت ۱۶ امروز (شنبه) نمایشگاه «بر فراز دشت» در موزه هنرهای معاصر تهران افتتاح شد. در این نمایشگاه حدود ۷۰ اثر از هنرمندان ایرانی و خارجی از گنجینه موزه هنرهای معاصر بیرون آمده است. بر همین اساس «بر فراز دشت» شامل ۶۴ اثر ایرانی و هشت اثر خارجی از هفت هنرمند است.

امیرعلی کشاورز، رضوان صادق‌زاده، امیرعباس نصیری و پرویز روزبه از هنرمندانی هستند که در افتتاحیه «بر قرار دشت» حضور پیدا کردند.

نمایشگاه از گالری شماره یک موزه با آثاری از سهراب سپهری آغاز شده و ٩ گالری موزه را دربرگرفته است.  

همچنین در مراسم افتتاحیه از کتاب نمایشگاه «بر فراز دشت» نیز رونمایی شد.

در ابتدای این مراسم محمد خراسانی‌زاده سرپرست موزه هنر های معاصر پیش از افتتاحیه نمایشگاه دقایقی سخنرانی کرد. 

مدیرکل هنرهای تجسمی گفت: امروز نمایشگاه پایانی سال ١۴٠٢ و نمایشگاه آغازین سال ١۴٠٣ مهم‌ترین موزه غرب آسیاست. 

او ادامه داد: اتفاق مبارکی که این روزها شاهدش خواهیم بود همزمانی بهار طبیعت با بهار قرآن و ماه رمضان است. ماه رمضان همزمان با گشوده شدن آغوش طبیعت شده است که بر همین اساس برای انسان های اهل فکر بهار دلنشین تری رقم خواهد خورد.

او گفت: «برفراز دشت» عنوان نمایشگاهی است که آن را با هم خواهیم گشود و آثاری کم‌نظیر از هنرمندان تراز اول ایرانی و پیشتازان هنر نوگرا و طبیعت گرای بین‌المللی را خواهیم دید. شگفت‌زده خواهید شد از آثاری که اینچنین بر دیوار موزه نقش بسته است. 

خراسانی‌زاده افزود: در روزهایی که کمتر فرصتی برای اندیشیدن داریم، مهم‌ترین هدیه موزه هنرهای معاصر، فرصتی برای اندیشیدن در طبیعت است و چه ارزشمند است که از دریچه نگاه هنرمندانی به طبیعت بنگریم که از فلسفه و اندیشه‌ای خاص برخوردار بودند. 

او در پایان از مسیحا ربیعی کیوریتور این نمایشگاه قدردانی کرد.

نمایشگاه جدید موزه هنرهای معاصر افتتاح شد

در ادامه این مراسم ربیعی گفت: این شعر از نیما یوشیج است و عنوان نمایشگاه را از شعر بسیار زیبای او وام گرفتیم. 

او خاطرنشان کرد: همانطور که در پوسترها مشاهده کردید اقلیم و طبیعت رویکرد هنری است. پیشتر کاری پژوهشی با دوستان عزیز درباره رابطه اقلیم و طبیعت بر هنر و هنر معاصر انجام داده بودیم. 

او با بیان اینکه رویکردهای طبیعت‌گرایانه بخش مهمی از هنر معاصر است گفت: هنرمندان بسیاری در غرب به ترسیم طبیعت پرداختند. در ایران نیز ابعد ز کمال الملک و

ربیعی ادامه داد: این شعر از نیما یوشیج است که عنوان نمایشگاه را از شعر بسیار زیبای او وام گرفتیم. 

او گفت: همانطور که در پوستر ها مشاهده کردید اقلیم و طبیعت رویکرد هنری است. پیش تر کاری پژوهشی با دوستان عزیز در باره رابطه اقلیم و طبیعت بر هنر و هنر معاصر انجام داده بودیم. 

او با بیان اینکه رویکرد های طبیعت گرایانه بخش مهمی از هنر معاصر است گفت: هنرمندان بسیاری در غرب به ترسیم طبیعت پرداختند. در ایران نیز بعد از کمال الملک و شاگردانش، پرداختن به طبیعت به صورت مستقل مطرح شد و از سال ١٣٣٠ به بعد نیز به آن پرداخته شده است.

ربیعی با اشاره به نمایشگاه جدید موزه هنرهای معاصر گفت: پروژه اصلی این هنرمندان نیز پرداختن به طبیعت بوده که گاه به صورت مستقیم و گاهی غیرمستقیم به آن پرداختند. 
به گفته او در این نمایشگاه ٧٢ اثر بر دیوارهای موزه رفته است که ۶۴ اثر ایرانی از ١٨ هنرمند ایرانی و هشت اثر از هفت هنرمند خارجی است.

کیوریتور «بر فراز دشت» گفت: رویکرد نمایشگاه پرداختن به اقلیم است و تلاش کردیم هر گالری به یک اقلیم ایران اختصاص پیدا کند؛ بر همین اساس تا آنجا که گنجینه موزه اجازه می‌داد چیدمانی با رویکرد اقلیم داشته‌ایم. 

او درباره فعالیت‌های دیگر این نمایشگاه گفت: همچنین مستندی از حسین محجوبی نقاش را داریم و بعد از تعطیلات نیز نشست های تخصصی را خواهیم داشت. مستندی درباره جلال شباهنگی نیز خواهیم داشت. 

ربیعی ادامه داد: در گالری پایانی نمایشگاه نیز با رویکرد اقلیم و فصول چهارگانه نمایشگاهی از هنرمندان غرب به صورت موشن پخش شده است.

نمایشگاه جدید موزه هنرهای معاصر افتتاح شد

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha