• شنبه / ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ / ۲۱:۲۹
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402121913826
  • خبرنگار : 50548

مدیرکل بنیاد خبر داد

افزایش ۴۰۰ درصدی اعطای وام ضروری از سمت بنیاد شهید خراسان رضوی

افزایش ۴۰۰ درصدی اعطای وام ضروری از سمت بنیاد شهید خراسان رضوی

ایسنا/خراسان رضوی مدیرکل بنیاد شهید خراسان رضوی گفت: در دو سال اخیر ۴۷ هزار و ۱۸۳ مورد اعطای وام ضروری داشتیم که نسبت به دوره قبل افزایش ۴۰۰ درصدی یافته است.

حجت‌‎الاسلام و المسلمین مهدی حسن‌زاده نامقی با اشاره به مهمترین برنامه‌های بزرگداشت روز شهید در سال ۱۴۰۲ اظهار کرد: نخستین اجلاسیه روز شهدا، پنجشنبه، ۲۴ اسفندماه که سالروز شهدای رمضان حرم است، در تالار قدس مطهر رضوی برگزار خواهد شد و ما میزبان خانواده‌های شهید اصلانی و شهید دارایی از شهدای حرم مطهر رضوی و همچنین فعالان فرهنگی حاشیه شهر و ۱۵۰ تن از خانواده‌های معظم شهدای ۳ منطقه در مشهد هستیم. 

وی بیان کرد: از جمله برنامه‌هایی که در تعامل با دستگاه‌ها و برای فعال کردن امور ایثارگران آن‌ها داریم، طرح سپاس است. در این طرح، دیدار و تکریم خانواده معظم شاهد و ایثارگر توسط دستگاه‌هایی که در آن فعال هستند، صورت می‌گیرد. 

حسن‌زاده نامقی ادامه داد: در این ایام که با ماه مبارک رمضان مقارن شده، قرار است به مدت ۳۰ شب در حسینیه حاج قاسم سلیمانی واقع در بهشت رضا جلسه با عنوان "میهمانی خدا با میزبانی شهدا" را داشته باشیم. همچنین در این ایام که مقارن سالروز تأسیس بنیاد شهید است، غرفه شهدایی بنیاد شهید و امور ایثارگران در نمایشگاه بین‌المللی قرآن برپا خواهد بود. 

وی افزود: موضوع چاپ و توزیع پوستر «شهید جاذبه دارد» همراه با  کیوآر کد دربردارنده ۵۰۰۰ صفحه درباره شهدای شاخص شامل زندگی‌نامه، وصیت‌نامه، خاطرات و سبک زندگی آن‌هاست در مساجد و حسینیه‌ها اکران خواهد شد. در صدد هستیم در تعامل با شهرداری فضای اتوبوس‌ها و قطار شهری نیز به این پوسترها مزین شوند. 

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی گفت: دیگر برنامه محوری ما در روز تاسیس بنیاد شهید، دیدار با نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی است که پس از نماز ظهر و عصر به همراه ۵۰ تن از همکاران بنیاد شهید به دفتر ایشان خواهیم رفت و از رهنمودهای‌شان بهره خواهیم برد. رونمایی از کتاب شهید بابازاده در این جلسه صورت می‌گیرد. 

وی ادامه داد: اکران تصاویر شهدای قرآنی در قاب‌های شهری، برپایی نمایشگاه به مناسبت روز شهدا در حسینیه شهدا در مشهد، برگزاری دعای ندبه، کمیل و توسل در هیئت فرزندان شهدا و ۸۱ حسینیه شهید سراسر استان، تجلیل از همکاران بنیاد شهید و امور ایثارگران که حدود ۷۰ درصد کارکنان بنیاد را تشکیل می‌دهند، اعزام پیام‌آوران ایثار شامل راویان ایثارگر، آزاده و جانباز به مساجد، مدارس، دانشگاه‌ها و حرم مطهر رضوی، برگزاری ویژه مراسم ویژه هفته ایثار و شهادت در دستگاه‌های اجرایی استان از دیگر برنامه‌های ما در این روزها است. 

حسن‌زاده نامقی ادامه داد: در طول دو سال گذشته در بنیاد شهید کشور توانسته‌ایم ۶ جلسه شورای ترویج را برگزار کنیم و چنانکه می‌دانید شورای عالی ترویج به ریاست رئیس جمهور برگزار می‌شود و همه دستگاه‌های دولتی در آن عضویت دارند. مصوبه شورای عالی ترویج است که ۲۰ درصد از بودجه فرهنگی دستگاه‌ها با نظارت امور شهید و ایثارگر در عرصه جهاد و شهادت و ایثار هزینه شود. 

وی با اشاره به یادآوره شهدای برگزار شده، عنوان کرد: از ظرفیت سپاه و جهاد کشاورزی استفاده می‌شود تا عطر و یاد شهدا را در شهر آکنده کنیم و تفاوت آن با دوره‌های گذشته تأکید بر بازخوانی سبک زندگی اجتماعی و سیره شهدا به ویژه برای نسل نوجوان و جوان است تا آنان با مقایسه تطبیقی رفتار مسئولان با سیره شهدا، مطالبه‌گری این ویژگی‌ها را در مسئولان داشته باشند. 

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی اضافه کرد: در ایام اربعین یک میلیون زیارت نیابتی را از طرف شهدا با ۱۷ موکب در نجف و کاظمین و سامرا داشتیم و فرصتی را فراهم کردیم تا زائران، زیارت خودشان را پیوستی شهدایی دهند و نائب الزیاره هر شهید شوند. همچنین در ایام شهادت امام رضا(ع)، در مسیر جاده‌های منتهی به مشهد ۸ موکب و در داخل شهر نیز علاوه بر ساختمان اداره کل بنیاد، سه منطقه بنیاد در مشهد میزبانی، اسکان و پذیرایی زائران را با پیوست شهدایی عهده‌دار شدند. در ایام پیش رو و ماه رمضان همین برنامه‌ها را با رویکرد ختم قرآن از طرف ۱۸ هزار شهید را برگزار خواهیم کرد. 

وی با اشاره به رونمایی از ۷ هزار و ۳۰۰ خاطره‌نگاری از خانواده‌های شهدا و ایثارگران بیان کرد: خراسان رضوی در این حوزه رتبه نخست کشوری را دارد. معاونت فرهنگی بنیاد شهید در تعامل با سیمای خراسان رضوی مستند «شوق زندگی» را ساخت که زندگی جانبازان ۷۰ درصد خانم را روایت می‌کند. ما میزبان جانبازان ۷۰ درصد ضایعه نخاعی زن در مشهد بودیم و این مستند پیرامون همین میزبانی ساخته شده است.

حسن‌زاده نامقی با بیان اینکه بیش از ۷ هزار شهیده زن در کشور داریم، ادامه داد: از این تعداد ۱۰۱ نفر متعلق به خراسان رضوی هستند. تعداد جانبازان زن استان ۸۲ نفر و تعداد جانبازان مرد ۵۰ هزار و ۳۱۳ نفر هستند. 

وی با اشاره به اینکه نزدیک به ۸۵۰ نخبه شاهد و ایثارگر داریم، اظهار کرد: برگزاری همایش با این گروه که در مقاطع دکترا و ارشد تحصیل می‌کنند یا مخترعانی که ابتکاراتی داشتند و به عنوان نخبگان استانی و کشوری مطرح هستند، از جمله اقدامات ما بود تا بتوانیم از ظرفیت این نخبگان برای اداره بنیاد شهید و امور ایثارگران استفاده کنیم. 

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی به ارائه گزارش عملکرد دوساله این بنیاد پرداخت و گفت: مهم‌ترین این اقدامات اعطای ۸۱ هزار و ۷۰ وام ازدواج به فرزندان شهید و ایثار است. ۴۷ هزار و ۱۸۳ مورد اعطای وام ضروری داشتیم که نسبت به دوره قبل افزایش ۴۰۰ درصدی یافته است. اعطای ۵۶ هزار و ۹۲۹ مورد بیمه عمر و حوادث که افزایش ۳۰۰ درصدی نسبت به قبل داشته و اعطای ۵ هزار و ۵۷۴ مورد وام مسکن از دیگر اقدامات است.

وی بیان کرد: از جمعیت ۳۸۰ هزار نفری شاهد و ایثارگر، ۴۵ هزار نفر مستأجر هستند. بنابراین از چالش‌های این عزیزان موضوع مسکن است. از این میان کسانی که فرم "ج سبز" دارند یعنی تاکنون از امتیاز مسکن دولتی استفاده نکرده‌اند، طی تعاملاتی که با استاندار و فرماندار داشته‌ایم زمین‌هایی را در شهرستان‌های نیشابور، گناباد، بجستان، مه‌ولات و مشهد تدارک دیده‌ایم و با اولویت کسانی که دارای فرزند بیشتر و درصد بیشتری جانبازی اند، ارائه خواهیم کرد. 

حسن‌زاده نامقی درباره تسهیلات درمانی و پایش سلامت بنیاد شهید بیان کرد: بر اساس قرارداد ما با پزشکان، در این دو سال ۳۱ هزار و ۷۵۲ مورد  ویزیت در منزل برای ایثارگران و خانواده شهدا ارائه شده است. همچنین در این دو سال ۱۳۸ هزار و ۸۶۶ ایثارگر در خراسان رضوی بیمه شده‌اند. معوقات پرداختی بیمه دی که از مشکلات خانواده‌های شاهد بوده است، به ۲۰ روز رسانده‌ایم. حل این مشکل  با چانه‌زنی‌ها و در تعاملات با دولت و یافتن سهم بیشتر تحقق یافته است، به طوری که اعتبارات بنیاد از ۳۰ همت به ۷۵ همت رسیده است، یعنی به بیش از دو برابر ارتقا یافته است. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha