• شنبه / ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ / ۲۱:۵۲
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1402121913832
  • خبرنگار : 50040

مدیرکل بنیاد شهید گیلان خبر داد

جمع‌آوری ۲۲۰ هزار سند از شهدای گیلان / بهسازی ۹۹ درصد گلزارهای استان

جمع‌آوری ۲۲۰ هزار سند از شهدای گیلان / بهسازی ۹۹ درصد گلزارهای استان

ایسنا/گیلان مدیرکل بنیاد شهید گیلان از جمع‌آوری ۲۲۰ هزار سند از شهدای استان در قالب عکس، دست‌نوشته، وصیت‌نامه و ... خبر داد و گفت: ۲۳۰۰ نفر از شهدای استان وصیت‌نامه با دست خط خودشان دارند. اقدام به چاپ این وصیت نامه ها در قالب پنج دفتر کردیم و هر دفتر حاوی ۱۰۰ وصیت نامه است؛ دفتر ششم در دست تالیف بوده و به زودی چاپ می شود.

محمدرضا داوطلب امروز (۱۹ اسفند ماه) در جمع خبرنگاران، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره هشت هزار شهید استان گیلان، اظهار کرد: مردم در جامعه اسلامی ولی‌نعمت هستند و خبرنگاران به تأسی از شهدا، راه ایثار و از خود گذشتگی در پیش گرفته‌اند و پل ارتباطی میان مردم و مسؤولان هستند.

وی ضمن گرامیداشت سالروز صدور فرمان تاریخی معمار کبیر انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی (ره) در ۲۲ اسفند ماه ۱۳۵۸ مبنی بر تاسیس بنیاد شهید و امور ایثارگران، ادامه داد: رسالت بنیاد شهید، خدمت و رسیدگی به امور عمومی و فرهنگی و اجتماعی افرادی است که در راه انقلاب و نظام از جان خود گذشتند.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران گیلان خانواده‌های شهدا به‌ویژه پدران و مادران را میراث گران‌بهای انقلاب دانست و بیان کرد: شهدا مردانه ایستادند و جان خود را در طبق اخلاص گذاشتند تا ما بمانیم و انقلاب اسلامی ادامه داشته باشد.

او با اشاره به گذشت ۴۵ سال از عمر با برکت انقلاب اسلامی، از ایستادگی جانانه ملت پای آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب سخن گفت و ادامه داد: دشمن همواره به‌دنبال خارج کردن مردم از مسیر انقلاب است؛ اما ملت ایران برای دین و شهدا احترام و ارزش قائلند و با وجود همه مشکلات، از انقلاب اسلامی دفاع می‌کنند و راه شهدا را ادامه می‌دهند.

وی با قدردانی از حضور پرشور و شعور ملت در پای صندوق‌های رای و لبیک به ندای مقام معظم رهبری، اظهار کرد: دشمن از دو سال پیش برنامه‌ریزی کرده بود تا مردم در انتخابات حاضر نشوند؛ اما مردم با بصیرت و آگاه و ولایتمدار ایران همه توطئه‌ها را خنثی کردند.

مدیرکل بنیاد شهید گیلان مردم و مسؤولان را مدیون خانواده‌های شهدا دانست و بیان کرد: خانواده‌های شهدا محق هستند، نه مستحق و هیچ خواسته‌ای از ما ندارند. ایثارگران نیز بیش از آنچه را که قانون برای آنها متصور شده است، طلب نمی‌کنند. این ما هستیم که هنوز قانون را به‌صورت کامل محقق نکرده‌ایم.

او گیلان را استان اول کشور در برگزاری مراسم و یادواره‌های شهدا دانست و گفت: سالانه بیش از ۱۰۰۰ مجلس و محفل و یادواره شهدا در گیلان برگزار می‌شود که نشان‌دهنده برگزاری میانگین روزانه سه یادواره است. دومین کنگره ملی هشت هزار شهید استان گیلان اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۴ برگزار می‌شود.

مدیرکل بنیاد شهید گیلان از انجام حدود ۲۷ هزار و ۷۰۰ دیدار و برقراری هفت هزار تماس تلفنی با خانواده‌های شهدا و ایثارگران در سال جاری خبر داد و تاکید کرد: بالغ بر ۲۵۰۰ دیدار چهره به چهره نیز با خانواده‌های شهدا و ایثارگران انجام شده است.

وی گفت: ۱۷ شهرستان گیلان اداره بنیاد شهید و امور ایثارگران دارند. امروز همه خانواده‌های شهدا و ایثارگران زیر چتر حمایتی بنیاد شهید قرار دارند که شامل والدین، همسران و فرزندان بدون شغل آنها و ایثارگران ۵ تا ۷۰ درصد جانبازی می‌شود.

داوطلب با بیان اینکه ۱۴ هزار و ۹۸ نفر از جامعه هدف ایثارگری استان مستمری‌بگیر بنیاد شهید هستند و اظهار کرد: با اهتمام دولت، پرداخت پاداش بازنشستگی به ایثارگرانی که به سن ۶۰ سالگی رسیده‌اند، در دستور کار است. همچنین ایثارگرانی که ۳۰ سال از جانبازی آنها گذشته، پاداش بازنشستگی می‌کنند.

وی با اشاره به پرداخت حقوق و مستمری به ایثارگران دهک‌های اول تا سوم، گفت: سال آینده پیگیر پرداخت مستمری تا دهک پنج هستیم.

او به تولید چهار مستند فاخر از شهدای شاخص استان اشاره کرد و با بیان اینکه پنج مستند دیگر در دست ساخت داریم، اظهار کرد: باید از فضای مجازی برای تولید محتوا و آثار فرهنگی در حوزه ایثار و شهادت استفاده کنیم. شهدای گیلان سوژه‌های زیادی دارند و این ظرفیت وجود دارد که برای هر کدام از شهدا فیلم، سریال، مستند، نماهنگ، کلیپ، انیمیشن، پادکست و... تولید کنیم.

وی با بیان اینکه ۳۰۰۰ مصاحبه با خانواده‌های شهدا را در قالب «اسناد افتخار» ضبط کردیم، افزود: والدین و همسران شهدا دچار کهولت شده‌اند و اغلب در سنین بالای ۷۰ سال هستند و در حال از دست دادن آنها هستیم. مستند «سند افتخار» به‌عنوان میراثی گرانبها مورد استفاده آیندگان قرار خواهد گرفت.

مدیرکل بنیاد شهید گیلان موزه دفاع مقدس استان را فرصتی برای عرضه محصولات فرهنگی مرتبط با فرهنگ ایثار و شهادت دانست و تاکید کرد: پس از والدین شهدا «سند افتخار» جانبازان و آزادگان را دنبال می‌کنیم.

وی با اشاره به رتبه برتر بنیاد شهید گیلان در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، بیان کرد: بنیاد شهید گیلان عنوان دوم را در مسابقات قرآن کریم شاهد و ایثارگر کشور کسب کرد. ایثارگران استان در جشنواره شهید پیشرفت و مسابقات فرهنگی و ورزشی و کسب نشان ملی ایثار و جشنواره‌های شعر و تجسمی ایثار و... نیز درخشیده‌اند.

داوطلب از برگزاری پویش سراسری «سلام شهید» با محوریت سرکشی از خانواده‌های شهدا خبر داد و اظهار کرد: بنیاد شهید گیلان نخستین کارگروه ترمیم و بهسازی گلزارهای شهدا را راه‌اندازی کرده است. در استان ۱۳۰۱ گلزار داریم که ۹۹ درصد آنها تکمیل شده و سه گلزار باقی مانده است که تا سال آینده بهسازی خواهد شد.

وی با اشاره به گذشته ۴۵ سال از انقلاب و ۳۵ سال از جنگ، گفت: همه ایثارگرانی که بیش از شش ماه در جبهه حضور داشتند در قالب کمیسیون احراز جانبازی می‌توانند از مزایای قانونی ایثارگری منتفع شوند. پرونده حدود ۱۰۰۰ ایثارگر احرازنشده باقی‌مانده که پس از ماه رمضان تعیین تکلیف خواهد شد.

وی با بیان اینکه در هفته بزرگداشت شهدا و به‌مناسبت چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب، ۴۵ عنوان برنامه برگزار می‌شود، توضیح داد: برگزاری پویش «سلام شهید»، برگزاری ۷۰ یادواره شهدا، تجلیل از خانواده‌های شهدا و ایثارگران، کاشت هشت هزار نهال به نیت هشت هزار شهید گیلان، برپایی میز خدمت جهادی، برگزاری همایش شهدای قرآنی، ختم قرآن به نیت شهدا و ... از جمله این برنامه‌هاست.

او از برآورد اعتبار ۱۲ میلیارد تومانی برای ترمیم و به‌روزرسانی تابلوها، المان‌ها و تصاویر شهدا با همکاری سازمان برنامه و بودجه خبر داد و افزود: در صورت تامین ۵۰ درصدی این اعتبار، در یک سال آینده نیمی از تابلوها را ترمیم خواهیم کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha