• یکشنبه / ۲۰ اسفند ۱۴۰۲ / ۱۷:۱۳
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402122014515
  • خبرنگار : 50642

معاون زیارت و گردشگری شهرداری مشهد مطرح کرد

لزوم بهره‌مندی مشهد از نظام حکمرانی دانش‌بنیان با تاکید بر زیارت و گردشگری

لزوم بهره‌مندی مشهد از نظام حکمرانی دانش‌بنیان با تاکید بر زیارت و گردشگری
عکس از آرشیو

ایسنا/خراسان رضوی معاون زیارت و گردشگری شهرداری مشهد گفت: در سند آمایش سرزمین خراسان رضوی تعریف شده است که خراسان رضوی و مشهد باید بهره‌مند از نظام حکمرانی خوب و دانش‌بنیان با تاکید بر زیارت و گردشگری باشد.

سیدجلیل بامشکی امروز، ۲۰ اسفندماه، در نشست علمی زیارت از منظر مطالعات مهمان‌نوازی که در پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی برگزار شد، اظهار کرد: زیارت دیداری با معرفت و باشناخت است که با دیگر دیدارها تفاوت بسیاری دارد، به همین دلیل در حوزه شهرداری مشهد باید تلاش کنیم تا فرایند زیارت را برای مجاورین و زائرین تسهیل بخشیم و نقش تشکل‌ها و هلدینگ‌های مردمی را در این عرصه پر رنگ سازیم.

وی ادامه داد: البته اطلاع دارید که در سند آمایش سرزمین خراسان رضوی تعریف شده است که خراسان رضوی و مشهد باید بهره‌مند از نظام حکمرانی خوب و دانش‌بنیان با تاکید بر زیارت و گردشگری باشد؛ بنابراین باید در حوزه سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری مدیریت شهری دانش‌بنیان، زیارت و گردشگری را در دستور کار خود قرار دهیم و اهداف خود را متناسب با آن‌ها سازیم.

وی بیان کرد: مدتی پیش میز زیارت برای تدوین برنامه نوروز در شهرداری شکل گرفته بوده است که در آن مشکلات شناسایی شده و راه‌حل‌هایی برای آن ارائه شده بود. برخی از این ناهماهنگی‌ها و چالش‌ها فقدان انسجام مدیریتی و ناهماهنگی بین دست‌اندارکاران است که در سال‌های اخیر در قالب کمیته‌های مختلف این امر بهبود یافته است. همچنین در برخی از حوزه‌ها موفق واقع شده‌ایم اما در سایر عرصه‌ها برنامه‌ریزی صورت نگرفته است.

معاون زیارت و گردشگری شهرداری مشهد ابراز کرد: موضوع بعدی کمرنگ بودن سرمایه‌گذاری موثر و کارایی موثر است که درحال تلاش برای برنامه‌ریزی این امر هستیم. باید فرهنگ‌سازی مطلوبی برای تعامل مردم با زائرین انجام شود.

بامشکی ادامه داد: همچنین آشفتگی معماری و شهرسازی و مغایرت فضای عمومی شهر با تجربه زیارت نیز از مشکلات این شهر محسوب می‌شود. علاوه بر این‌ها یکی دیگر از مشکلات ما کاهش بهره‌وری اقتصادی از منظر زیارت است که در سال‌های اخیر بسیار مشاهده می‌شود، بنابراین این امر باید در مجموعه مدیریت شهری به طور مستمر بررسی شود.

وی تصریح کرد: باتوجه به بررسی‌های انجام شده نگرش فرهنگی زائران در خصوص وقایع پیرامون شهر مشهد بسیار خاص بوده است. این امر در منطقه ثامن شهر مشهد بررسی شده است که از منظر زائران در آنجا گرانفروشی و پوشش نامناسب دو متغیری است که فراوانی بسیاری داشته است. این امر در سال ۱۳۹۸، ۱۸ درصد، در نوروز ۱۴۰۰، ۲۲ درصد و در نوروز ۱۴۰۲، ۲۳ درصد شناسایی شده است که نشان‌دهنده افزایش این امر است. در ادامه موضوعات سرقت، درگیری و نزاع، تکدی‌گری و ... در اطراف حرم از مشکلات فرهنگی بوده است که زائرین گزارش داده‌اند.

ارتقاء شایسته فرهنگ میزبانی در دستور کار شهرداری مشهد قرار دارد

سلمان آل‌حسن، رئیس اداره فرهنگ میزبانی شهرداری مشهد خاطرنشان کرد: خدمت‌رسانی و میزبانی شایسته از زائران حضرت و همچنین ارتقاء شایسته فرهنگ میزبانان مشهدی موضوعات مهمی هستند که در دستور کار شهرداری قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: در سال‌های گذشته به ویژه بعد از کرونا با روند افزایشی نرخ رشد جمعیت زائر در دهه آخر ماه صفر و نوروز مواجه بوده‌ایم و باتوجه به پیش‌بینی‌های انجام شده این افزایش تا ۱۰ سال آینده با همین روند ادامه دارد؛ اما لازم به ذکر است که طبق آمار رسمی که پارسال استانداری ارائه کرده است، در دهه اخر صفر ۸ میلیون نفر زائر برای شهر تعبیر شده است، اما به طور کلی در مشهد ۸۰۰ هزار اسکان رسمی در شهر مشهد و تعدادی اسکان غیر رسمی موجود است، لذا به هیچ وجه این تعداد از اسکان قابل مقایسه با حضور زائرین نیست.

رئیس اداره فرهنگ میزبانی شهرداری مشهد عنوان کرد: در نوروز سال ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۱ آمارهایی گرفته شده که این آمار عطف به زائران شهر مشهد بوده که نمایانگر ایرادات اصلی شهر مشهد است؛ اولین مورد آن گرانفروشی اطراف حرم، دومین مورد اسکان و مورد سوم حمل‌ونقل بوده است. البته باید توجه داشت که از سال ۱۴۰۱ شاخص بی‌حجابی اطراف حرم نیز از نظر زائرین بسیار بیان شده است.

آل‌حسن خاطرنشان کرد: برای ارتقاء شایسته فرهنگ میزبانی مردم مشهد بررسی‌هایی بر روی مجاوران شهر مشهد صورت گرفته است که طی این بررسی‌ها ۱۸ دسته مخاطب شناسایی شده‌اند که هرکدام تاثیر مستقیمی بر ارتقاء فرهنگ میزبانی شهر مشهد دارند. این حوزه‌ها شامل حوزه حمل‌ونقل، حوزه اسکان، امنیت، خانواده‌ها و ... است.

وی در خصوص راه‌حل و سیاست‌های این امر گفت: دو سیاست برای این امر تعبیر شده است که این سیاست‌ها، سیاست‌های ایجابی و سلبی هستند. در سیاست ایجابی به دنبال تدوین برنامه‌هایی هستیم که مردم را برای استقبال از زائرین آماده کند. در سیاست سلبی نیز باتوجه به آمارهای اخذ شده، موارد تمرینی و بحث‌های آموزشی و توجیهی اسلامی برای آحاد مختلف جامعه مد نظر است.

آل‌حسن افزود: اگر به این سیاست‌ها توجه ویژه‌ای نشود در سال‌های آینده شاهد کاهش کمیت و کیفیت زائرین خواهیم بود. زیرا اگر مردم را پای‌کار نیاوریم در سال‌های اینده مشکلات جدی خواهیم داشت. فیلم‌های کوتاه، جشنواره‌ها و مسابقات مختلف در حوزه کتاب و... نیز از اقدامات و برنامه‌هایی هستند که برای این امور مد نظر قرار گرفته است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha