• دوشنبه / ۲۱ اسفند ۱۴۰۲ / ۱۰:۳۵
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1402122114848
  • خبرنگار : 50035

در جریان خانه‌تکانی‌؛

پریزها و لامپ‌های لوستر را با دستمال خیس پاک نکنید

پریزها و لامپ‌های لوستر را با دستمال خیس پاک نکنید

ایسنا/همدان سرپرست اداره‌کل پزشکی قانونی استان همدان هشدار داد که نظافت پریزها و لامپ‌های لوستر با دستمال خیس ممکن است باعث برق‌گرفتگی شود، به رایج‌ترین عوارض فعالیت غیراصولی در جریان خانه‌تکانی‌ اشاره کرد.

دکتر محمد مالمیر در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: ایام نوروز نزدیک است و یکی از سنت‌های عید انجام خانه‌تکانی است و یک لحظه غفلت می‌تواند حوادث تلخی را به همراه داشته باشد و شیرینی سال نو را به کام خانواده تلخ ‌کند. 

وی افزود: در ۱۱ ماهه امسال ۱۹ نفر بر اثر برق‌گرفتگی جان خود را از دست داده‌اند به طوریکه برق‌گرفتگی یکی از حوادث رایج است و نظافت پریزها و لامپ‌های لوستر با دستمال خیس ممکن است باعث برق‌گرفتگی شود.

به گفته مالمیر، در برخی موارد عدم رعایت نکات ایمنی و بی‌احتیاطی در جریان کار به ویژه تمیز کردن شیشه و پنجره‌های واحدهای آپارتمانی موجب بروز حوادث تلخی از جمله سقوط از ارتفاع می‌شود.

وی با بیان اینکه شیشه‌های خانه‌ همیشه یکی از معضلات بزرگ برای نظافت عید است که همشهریان باید نکات ایمنی را رعایت کنند، یادآور شد: در ۱۱ ماهه امسال ۷۱ نفر بر اثر سقوط از ارتفاع جانباخته‌اند. گاهی پاک کردن قسمت بیرونی شیشه یا قسمتی که مشرف به حیاط یا خیابان است و دست به انتهای شیشه نمی‌رسد، خطر اصلی را رقم می‌زند.

سرپرست اداره‌کل پزشکی قانونی استان همدان تصریح کرد: پاکسازی منازل در چنین شرایطی اگر همراه با رعایت نکات ایمنی نباشد ممکن است منجر به بروز صدمات جبران‌ناپذیری به ویژه برای خانم‌ها شود.

وی بیان کرد: همچنین بروز مشکلاتی از قبیل درد ناحیه دست و پا، کمر، گردن، تنگی‌نفس و یا مسمومیت ناشی از استفاده موادشوینده و شیمیایی، ایجاد حساسیت‌های پوستی از جمله رایج‌ترین عوارض فعالیت غیراصولی در جریان خانه‌تکانی‌ است.

مالمیر افزود: استراحت متناوب و مقطعی چند دقیقه‌ای(پایین نگه داشتن سر و انجام نرمش‌های گردن) در جریان شست‌وشو و نظافت بخش‌های فوقانی در، پنجره و دیوار و ابزار و لوازم دارای ارتفاع، نقش بسیار مهمی در پیشگیری از بروز عوارض جسمانی کار برای خانه‌تکانی دارد.

به گفته وی، توجه دقیق به موازین ایمنی هنگام استفاده از نردبان یا چهارپایه از جمله مواردی است که نقش مهمی در کاهش بروز سوانح و حوادث مرتبط با خانه‌تکانی‌های ایام نوروز دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha