• دوشنبه / ۲۱ اسفند ۱۴۰۲ / ۱۶:۴۸
  • دسته‌بندی: رسانه دیگر
  • کد خبر: 1402122115231
  • منبع : پایگاه‌های خبری

حواسمان هست؟!

حواسمان هست؟!

در قانونگذاری در زمینه حجاب نباید عجله کرد و تحت تاثیر هیجانات عمل کرد. به خصوص نباید آن را در یک زمینه سیاسی ( و در واقع سیاست زده) و دوقطبی های رایج دید. حجاب و پوشش در این سرزمین قدمتی هزاران ساله دارد و با وجود تلاش های فرهنگی فراوان بر ضد آن همچنان بخش قابل توجهی از مردم این سرزمین به حجاب شرعی یا عرفی معتقدند و حتی بخش زیادی از کسانی که با حجاب اجباری مخالفند خود به آن معتقدند. حواسمان باشد که نباید با اقدامات و اشتباهات در این زمینه از قدرت و قوت فرهنگی این باور ریشه دار و شان آن کاست. 

به گزارش ایسنا، الف نوشت: ظاهرا نه مادری در کار بود، نه شیر دادن به نوزادی، مادر قمی در واقع خاله قمی بود! همچنین گفته شده منتشر کننده فیلم دوربین های درمانگاه هم چند روز قبل از پخش فیلم از شبکه بدنام فارسی زبان از کشور خارج شده است.  اما این ها چیزی را عوض نمی کند.

اتفاقی که در این درمانگاه رخ داد نشان می دهد موضوع «حجاب» در جامعه که این روزها برای قانونمند کردنش تلاش می شود تا چه اندازه پیچیده و حساس است و چنین نیست که بتوان صرفا با تعریف چند قانون بدون توجه به ابعاد فرهنگی و عرفی جامعه و بدون آموزش شهروندان درباره آن تصمیم گرفت و به سرعت وارد عمل شد. 

در این ماجرا علیرغم هیجانات معلوم شد اطلاعات اولیه درستی درباره آن وجود نداشته و به علاوه موضوع ابعاد امنیتی هم دارد. اما هیچکدام از این ها دلیل بر چشم بستن بر پیچیدگی این ماجرای اجتماعی و فرهنگی نیست. ابعاد امنیتی مساله که آن هم باید پیگیری شود هر چه باشد این اتفاق مانند نمونه های متعدد دیگر در جامعه تبدیل به «گره» و  «مساله» ای اجتماعی شده که باید با سرانگشت عقل و تدبیر حکمرانی گشوده شود و به هیچ وجه قابل تقلیل به یک مساله امنیتی نیست. 

به عنوان مثال می توان پرسید، آیا موقعیت درمانگاه و رفتار آن زن نوزاد به بغل نشانه ای از لجاجت در امر حجاب و قانون شکنی داشته که طلبه یاد شده را به مستند کردن یک امر غیر قانونی واداشته؟! حتی اگر برای تفسیر موقعیتی که در دوربین مدار بسته می بینیم نیازمند داشتن اطلاعاتی از مواجهه احتمالی قبلی این طلبه و آن خانم باشیم که این اطلاعات، اقدام و اصرار طلبه را در فیلم گرفتن در آن موقعیت معنادار می کند یا حتی اگر معلوم شود طلبه یادشده اصلا مشغول کار دیگری بوده و از خانم مورد نظر فیلم و عکس هم نمی گرفته! ( ادعایی که ابتدا برخی آن را مطرح کرده اند) باز هم چیزی جز حساسیت و پیچیدگی فوق العاده این امر و موقعیت های متصوره احتمالی آن اثبات نمی شود. پیچیدگی هایی که یقینا طلبه حاضر در این موقعیت را هم در صورت توجه و آگاهی قبلی به پیامدهای اقدام در چنین زمینه ای، به سنجش هزینه و فایده و مصالح اقدام احتمالی وا می داشت. 

ملاحظه موقعیت و شرایط در این موارد بسیار مهم است تا جایی که حتی بسیاری از قوانین غیرقابل مناقشه هم تحت تاثیر آن است تا چه رسد به مساله ای مانند «جرم انگاری بی حجابی» که محل مناقشه کارشناسی است. 

به علاوه با هر نوع انتقاد اخلاقی وارد به زن معترض به طلبه، باید یک «زن» باشید تا بفهمید با فیلم گرفتن یک مرد از شما در آن موقعیت چه پیامدهایی در ذهن تان متصور می شود.  برآشفتگی زن با هر میزان عصبانیت و بدوبیراه را چنانکه خانم دستیار رییس جمهور نیز به درستی و ظرافت به آن اشاره کرد باید در این زمینه هم دید. 

تصور کنید وقتی در چنین موقعیت هایی که حتی یک طلبه و روحانی - که قاعدتا عالم دین هم هست- به چنان مخمصه ای می افتد سایر شهروندان نیازموده و ناآگاه چه مسایلی را به بهانه بی حجابی می توانند خلق کنند؟! 

در قانونگذاری در زمینه حجاب نباید عجله کرد و تحت تاثیر هیجانات عمل کرد. به خصوص نباید آن را در یک زمینه سیاسی ( و در واقع سیاست زده) و دوقطبی های رایج دید. حجاب و پوشش در این سرزمین قدمتی هزاران ساله دارد و با وجود تلاش های فرهنگی فراوان بر ضد آن همچنان بخش قابل توجهی از مردم این سرزمین به حجاب شرعی یا عرفی معتقدند و حتی بخش زیادی از کسانی که با حجاب اجباری مخالفند خود به آن معتقدند. حواسمان باشد که نباید با اقدامات و اشتباهات در این زمینه از قدرت و قوت فرهنگی این باور ریشه دار و شان آن کاست. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۲-۱۲-۲۱ ۲۳:۵۰

با سلام به تمامی روحانیون عزیز جمهوری اسلامی ایران همیشه روحانیون عزیز مظلوم واقع شده اند به خصوص این روحانی عزیز

avatar
۱۴۰۲-۱۲-۲۲ ۰۰:۰۱

ینی چی حساسه؟! چرا تا حرف حجاب میاد وسط انقدر دستپاچه میشید؟ چرا اون زن به خودش اجازه داد اینگونه رفتار کنه.

avatar
۱۴۰۲-۱۲-۲۲ ۰۰:۲۹

طفلی طلبه

avatar
۱۴۰۲-۱۲-۲۲ ۰۰:۴۷

نویسندهٔ مقاله محترم همانطور که گفتید حجاب ریشهٔ هزاران ساله دارد و حکم خدا هم مقابله هست، پس جای هیچ درنگی نیست البته خداوند عزوجل یاری دهندهٔ مؤمنان است.

avatar
۱۴۰۲-۱۲-۲۲ ۰۱:۰۰

خدا لعنت کنه مصی علی نژاد وسالومه رو،دلشون برای ملت نسوخته،فقط میخوان کشور رو بهم بریزند وای بر احوال نسلهای اینده،و خانواده ها وقتی مادر پدری فرزند خرد سال خود رو وادار میکنه در فضای مجازی حرف چرند بزنه با افتخار پخش کنه نمی دونه عواقب این نوع تربیت گریبان خودش رو میگیره.

avatar
۱۴۰۲-۱۲-۲۲ ۰۵:۰۱

اول که اون زن مادر آن بچه نیست دوم خاله بچه است سوم روحانی وقتی وآرد درمانگاه میشود به گوشی خود مشقول است که آن خانوم بهش حمله می‌کنه سوم یک روز بدمعاونن درمانگاه از کشور خارج می‌شود وسروز بعد این فیلم از سبک اینتر نشنال پخش میشود نتیجه این است که فیلمی یاعکسی نگرفته شد ویک سناریو از قبل تعریف شده بوده که آن روحانی بنده خدا را گیر انداختند

avatar
۱۴۰۲-۱۲-۲۲ ۰۲:۱۶

اون حاج آقا اگه میخواست امربه معروف کندباید میرفت جلو و میگفت خواهرم جسارتا شال تان از روی سرتون افتاده اجازه می دهید من فرزند عزیزتان را نگه دارم شما شالتون رو مرتب کنید اگرقبول میکرد بسیارعالی بود و اگر هم قبول نمیکرد اون حاج اقا وظیفه اش را انجام داده بود .

avatar
۱۴۰۲-۱۲-۲۲ ۰۴:۴۶

سلام موضوع داستان اصلا همچین چیزی نبوده اون طلبه اصلا قصدش فیلم گرفتن نبوده که با همچین رفتاری مواجه شده.

avatar
۱۴۰۲-۱۲-۲۲ ۰۲:۲۴

مگه ما قانون حجاب رو نداشتیم؟ک حالا نیازی ب قانون جدید داشته باشیم همون رو اجرا میکردید

avatar
۱۴۰۲-۱۲-۲۲ ۰۹:۵۳

سلام...اگر خانم ها از مزایا و فایده های حجاب آگاه بودند خودشون عاشقانه و عاقلانه پوشش مناسب رو انتخاب میکردند.فیلم گرفتن از یک زن کم حجاب یا شل حجاب چه نفعی برای آقای طلبه داره ؟اینها فقط تهمته یه عده کلا از لباس روحانیت بیزارند

avatar
۱۴۰۲-۱۲-۲۲ ۰۳:۵۷

سلام مردم ایران خودشان حجاب را دوست دارند

avatar
۱۴۰۲-۱۲-۲۲ ۰۴:۲۹

فیلم گرفتن از دیگران بدون اجازه گناه است

avatar
۱۴۰۲-۱۲-۲۳ ۰۰:۳۸

فیلم نمیگرفت

avatar
۱۴۰۲-۱۲-۲۲ ۰۵:۴۹

نویسنده محترم همچین نقد کرد که دیگه هیچ کس حق گوشی دست بگیره تو شهر رو نداره و هر کسی بهت هرچی دلش میخواد بگه چون مسئله حساسه و اون خانم حق داشته

avatar
۱۴۰۲-۱۲-۲۲ ۰۵:۵۳

مگه نه اینکه همه زنان و دختران مسلمان خواهران دینی ما هستند، اگه بدحجاب بودند، چرا ما مردها نگاه هامون را محجب نکنیم.

avatar
۱۴۰۲-۱۲-۲۲ ۰۵:۵۸

به نظر خیلی به اون روحانی ظلم شد اقدام لازم علیه اون خانم بی انضباط صورت بگیره

avatar
۱۴۰۲-۱۲-۲۲ ۰۶:۳۸

این همه بامداراواحترام باهاشون رفتارمیشه،اونوقت یسری مظلوم که ازین بی حیایی جونشون ب لب رسیده میشن مقصر.

avatar
۱۴۰۲-۱۲-۲۲ ۰۶:۴۷

فرهنگ کثیف غرب باعث نابودی باورهای دینی ما شده تا از نظر اقتصادی ومعبشتی قدرتمند نشویم مغلوب این معادله هستیم

avatar
۱۴۰۲-۱۲-۲۲ ۰۷:۵۵

با سلام شما خانومای بی حجاب درست میگید آره داداش اون طلبه اشتباه میگه برای خودتون میگه شما که تو خیابون اینجوری می‌گردید یه کم حیا خوبه به ولاه صد رحمت به غربیا الهی تو ببحش

avatar
۱۴۰۲-۱۲-۲۲ ۰۸:۱۱

خدایا آخر الزمان هست،حیا وعفت رفته،قشر پاک ومومن ما مظلوم واقع شده،چقدر این خانم بی ادب هست،تفاوت برخورد مودبانه وبی ادبی مردم دیندار وبی دین کاملا مشهود هست

avatar
۱۴۰۲-۱۲-۲۲ ۰۹:۳۱

چه طلبه چه شخص ساده کسی حق فیلم گرفتن از حقوق شخص دیگری رو نداره و این جرمه

avatar
۱۴۰۲-۱۲-۲۲ ۰۹:۳۱

از نظر انسانیت آخوند اشتباه کرده یکطرفه درست نیست عجب مظلوم واقع شدند

avatar
۱۴۰۲-۱۲-۲۲ ۱۰:۲۶

روحانی و معمم باید حواسش به احترام لباسش باشه و تا حد ممکن خود را در موقعیتی قرار ندهد که شخصی به هر دلیلی با بی احترامی رفتار کند. این آخوند رفتار وسیره ی نبوی را نیاموخته است . و رفتار درست اجتماعی روحانی را رعایت نکرده است. یک روحانی باید حواسش جمع باشد که احترام روحانیون رو بار فتاری که باعث بی احترامی به لباسش می شود را نکند.

avatar
۱۴۰۲-۱۲-۲۲ ۱۰:۵۲

بنظرم به اون روحانی ظلم شد اون خانم اگر عکس براش خیلی مهم بود حجاب هم براش باید خیلی مهم می‌بود و اصلا با دقت به فیلم به نظرم اصلا عکسی گرفته نشده بیشتر نانجیببازی در آورد اون خانم

avatar
۱۴۰۲-۱۲-۲۲ ۱۱:۵۵

کاملا صحیح و بجاست.

avatar
۱۴۰۲-۱۲-۲۲ ۱۲:۳۶

مراقب تفرقه انداز باشید

avatar
۱۴۰۲-۱۲-۲۲ ۱۲:۴۲

با خوندن کامنتا و صرف نظر از بی حجابی خانم ، دوستان بگم واقعا اگر کسی از خواهر ، مادر ، همسر و ... ضما بدون اجازه و اینمدلی عکس بگیره شما راضی هستین

avatar
۱۴۰۲-۱۲-۲۲ ۱۲:۵۳

ما راضی نیستیم که کسی از کسی عکس بگیره ولی مگر عیر اینه که طرف برای اینکه خودش به نمایش بذاره اینجو بیرون میاد .پس گله چیه .

avatar
۱۴۰۲-۱۲-۲۲ ۱۳:۳۳

اگر خانمی اینقدر حساس است که از او فیلم نگیرند چرا حساس نیست که به او بدون حجاب زل بزنند؟

avatar
۱۴۰۲-۱۲-۲۲ ۱۴:۴۹

باسلام کسی ک دوس نداره ازش عکس یافیلم بگیرن پس حجاب رعایت کنه

avatar
۱۴۰۲-۱۲-۲۲ ۲۳:۵۸

من کاری ندارم با این داستان برخی زنها واقعا گستاخ شدن من دیروز سر صف نانوایی یک زن چنان حمله کرد به من فرار کردم.زیاد هم بی ادبی زنها وهر کسه دیگه جدی نگیرید.

avatar
۱۴۰۲-۱۲-۲۳ ۰۰:۵۰

چرا طوري گزارش رو تنظيم ميكنيد و مينويسيد كه انگار آن طلبه مظلوم مقصر بوده است و آن زن بي حيا مظلوم؟!!!! يعني چي وقتي از زني مردي فيلم ميگيرد آن زن برآشفته ميشود چرا با ثبت اين گونه اخبار و تحليل ها ميخواهيد بي حجابي را كار پسنديده و نهي از منكر را مذموم كنيد!! اين بي حجابي هايي كه از حد كشورهاي خارجي هم بعضا گذشته و مرزها را جابه جا كرده است

avatar
۱۴۰۲-۱۲-۲۳ ۰۱:۰۹

چرا حالا فقط گیر دادین به حجاب ؟

avatar
۱۴۰۲-۱۲-۲۳ ۰۱:۳۷

فارق ازقضاوت افرادوانهم احساسی وعجولانه وقتی ضابطین قانون ورودکننددیگرهیچ فردی جرات ورودپیدانمیکنداینجوری سنگ روی سنگ نمیماند

avatar
۱۴۰۲-۱۲-۲۳ ۰۲:۱۵

دشمن لحطه به لحظه درفکرونقشه است. تا حیا وعفت این مرز وبوم را لگد مال کنه.

avatar
۱۴۰۲-۱۲-۲۳ ۰۴:۰۸

این زمستان نیز بگذرد و روسیاهی آن برای ذغال بماند. بیچاره افراد فسادپراکن

avatar
۱۴۰۲-۱۲-۲۳ ۰۴:۱۷

لعنت بر روباه صفتان اینتر نشنال .

avatar
۱۴۰۲-۱۲-۲۳ ۰۸:۲۴

به خداپناه میبرم..

avatar
۱۴۰۲-۱۲-۲۳ ۰۹:۵۶

کاش فقط روسری بود. این روزها شاهد دیدن صحنه‌هایی هستیم که ما به عنوان یک زن احساس بدی پیدا میکنیم. همه از ترس زدوخوردو بددهنی ساکت شده ایم.

avatar
۱۴۰۲-۱۲-۲۳ ۰۹:۵۷

هوالشّاهد ما خواستار عفاف و حجاب اسلامی براساس احکام اسلامی و قانون اساسی هستیم.اگر روحانیت ولایت مدار نبودند احتمال قوی الان ما دیندار نبودیم

avatar
۱۴۰۲-۱۲-۲۳ ۱۰:۰۲

یارانه هارو چرا نریختن،رسیدگی کنین

avatar
۱۴۰۲-۱۲-۲۳ ۱۲:۰۴

نباید اون خانم اینطور برخورد می‌کرد

avatar
۱۴۰۲-۱۲-۲۶ ۰۸:۱۴

لعنت خدا به این خانم های بی حجاب و ....... که باعث می شوند جوانها از راه بدر شوند. خدا این شیاطین روی زمین را به راه راست هدایت کند. انشاء الله

avatar
۱۴۰۲-۱۲-۲۷ ۰۹:۲۹

این صحنه را می‌شود برای موارد مختلف بازسازی کرد. من بارها و بارها رفتارهای زنندۀ برخی خانم‌ها با ظاهرهای متفاوت را با خانم‌ها یا آقایان را در تهران خودمان دیده‌ام، بی‌دلیل شروع کردن به جیغ زدن، داد زدن، ناسزا گفتن، و حتی در مواردی سر هیچ چیز به شکایت و شکایت‌کشی هم کار را رسانده‌اند!

avatar
۱۴۰۲-۱۲-۲۷ ۱۷:۴۷

از این به بعد هر خانومی می‌تونه بپره جلوی یه نفره دیگه با جیغ و داد و ناسزا گفتن به خودش گوشی و ماشین و تبلت و ... را به زور بگیره و بگه که داشت از من فیلم می‌گرفت یا می‌خواست با ماشینش منا زیر بگیره چون من حجابم خوب نبوده! روش جالب و نوآوری جذابیه در شغل شخیص دزدی...