• سه‌شنبه / ۲۲ اسفند ۱۴۰۲ / ۰۸:۲۱
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 1402122215452
  • خبرنگار : 50123

رمضان، ماه رحمت و تجلی‌گاه پروردگار

رمضان، ماه رحمت و تجلی‌گاه پروردگار

ایسنا/چهارمحال و بختیاری مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه پیام نور چهارمحال و بختیاری گفت: هر کار خیری در ماه رمضان صدها و هزاران برابر است پس چه خوب که انسان خمس خود را در این ماه بپردازد، نماز قضایش را در این ماه بخواند و اعمال خیر را در این ماه انجام دهد.

حجت الاسلام والمسلمین اسماعیل رئیسی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: ماه رمضان ماه ویژه‌ای است، ماه مهمانی خدا و ماه مغفرت و رحمت، ماهی که همه کتاب‌های آسمانی در آن نازل شده است.

وی افزود: این ماه تنها ماه نزول قرآن نیست طبق فرموده امام صادق در ششم ماه رمضان تورات، دوازدهم ماه رمضان انجیل، هجدهم رمضان زبور و در شب قدر قرآن نازل شده است یعنی کتب آسمانی انبیای گذشته هم در ماه رمضان نازل شده است.

رییسی گفت: در اولین شب ماه رمضان خدا به همه مسلمانان نگاهی ویژه می‌کند، حتی با اینکه بوی دهان روزه‌دار غالباً بوی مطبوعی نیست اما نزد آسمانیان این بوها همانند مشک است، خداوند می‌فرماید آسمانیان بوی دهان روزه‌دار را دوست دارند.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه پیام نور چهارمحال و بختیاری گفت: هر کار خیری در این ماه صدها و هزاران برابر است پس چه خوب که انسان خمس خود را در این ماه بپردازد، نماز قضایش را در این ماه بخواند و اعمال خیر را در این ماه انجام دهد.

رییسی با بیان اینکه چیزهایی که حرمت دارد نزد خداوند نیز جایگاه ویژه‌ای دارند، تصریح کرد: یکی از وظایف ما حفظ حرمت‌هاست چرا که حرمت نگه داشتن نشانه حیا، ادب و ایمان است، مرحوم علامه طباطبایی می‌فرماید حرمت چیزی است که رعایتش لازم است.

وی یادآور شد: در روایات آمده است زمانی که ماه رمضان وارد شد ولید بن عبدالملک این ماه را مسخره کرد و گفت:این ماه عیش ما را به هم می‌زند اگر زنده باشم و قدرت پیدا کنم ماه رمضان را از تقویم پاک می‌کنم، همان سال ماه رمضان آخر عمرش شد و به سال بعد نرسید، زیرا حرمت ماه رمضان را شکست. خداوند برای ماه رمضان بعد به او مهلت نداد، بنابراین هر کس حرمت‌های الهی را بزرگ دارد نزد پروردگارش برای او بهتر است، پس لازم است حرمت‌ها را حفظ کنیم، البته اولین اولویت با حرمت‌های شرعی و سپس حرمت‌های عقلی و عرفی است.

به گفته وی، حرمت شکنی ماه رمضان با روزه‌خواری علنی و بی‌توجهی به حجاب و احکام دینی تفاوتی ندارد.

رییسی در ادامه با اشاره به آغاز ماه رمضان و در پیش بودن نوروز، گفت: پیامبر فرموده در این ماه صدقه ۱۰ برابر، قرض ۱۸ برابر، کمک به مردم ۲۰ برابر و صله رحم ۲۴ برابر ثواب دارد.

رییسی در خصوص اهمیت صله رحم گفت: شخصی نزد پیامبر آمد و گفت یا رسول الله خویشاوندانی دارم که با آنها رفت و آمد دارم، ولی آنها مرا می‌ آزارند لذا تصمیم دارم با آنها قطع رابطه کنم، پیامبر فرمود در این صورت خداوند همه شما را رها می‌کند، همچنین امام سجاد به پسرش امام باقر نصیحتی کرد و فرمود: پسرم با پنج گروه رفیق نشو یکی از آنها این است که از همنشینی با کسی که قطع رحم می‌کند بپرهیز، زیرا من او را در سه مورد از قرآن مورد لعن یافتم.

وی همچنین افزود: امام صادق فرمود صله رحم اعمال انسان را پاکیزه می‌کند، به مال برکت می‌دهد، بلا و سختی را در زندگی دور می‌کند، حسابرسی را در قیامت آسان می‌کند،  بنابراین لازم است کینه به دل نگیریم و رفت و آمدها را بیشتر کنیم.

رییسی خاطرنشان کرد: امسال که ماه رمضان در ایام نوروز است، صله رحم می‌تواند بعد از افطار باشد، گرچه نباید از افطاری دادن هم اجتناب شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha