• سه‌شنبه / ۲۲ اسفند ۱۴۰۲ / ۱۰:۳۶
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1402122215612
  • خبرنگار : 71516

نگرانی مصر از پیامدهای کریدور دریایی قبرس بر مساله فلسطین

نگرانی مصر از پیامدهای کریدور دریایی قبرس بر مساله فلسطین

با ورود جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه به ششمین ماه خود، مسئولان مصری در حال بررسی طرح بایدن برای ساخت اسکله در ساحل غزه هستند و نگران این مسئله هستند که این بندر آینده مسئله فلسطین را تهدید کند.

به گزارش ایسنا، یک منبع مصری گفت: مسئولان پرونده فلسطین در قاهره مشغول بررسی تمام سناریوهای احتمالی درباره آینده نوار غزه از جمله طرح جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا برای ایجاد اسکله در ساحل غزه برای استقبال از کشتی‌ها از گذرگاه دریایی قبرس هستند.

یکشنبه روزنامه یدیعوت آحارونوت به نقل از یک منبع سیاسی اعلام کرد بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی صاحب ایده ایجاد بندر موقت در نوار غزه است که جو بایدن پنجشنبه گذشته آن را اعلام کرد.

منبع مصری مذکور در گفتگو با العربی الجدید اعلام کرد: مصر نگران تأثیر این اسکله که قرار است به یک بندر دریایی بزرگتر تبدیل شود، بر وضعیت ژئوپلیتیک منطقه و تهدید کردن وضعیت کنونی در خصوص گذرگاه‌های مرزی بین مصر و اراضی فلسطین است. مصر نگران این است که این بندر به محلی برای اخراج ساکنان غزه از این منطقه تبدیل شود و در نتیجه آینده مسئله فلسطین را به طور کامل تهدید کند.

این منبع تأکید کرد: دولت مصر با اینکه با طرح آمریکا موافق نیست اما علنا نیز با آن مخالفت نمی‌کند و این مسئله به دلیل سطح بالای هماهنگی بین مصر، دولت آمریکا و شرکایش در اتحادیه اروپاست که نقش بزرگ و سرنوشت‌سازی در نجات مصر از بحران اقتصادی این کشور داشته‌اند.

دلایل ایجاد گذرگاه دریایی قبرس

سامح شکری، وزیر خارجه مصر اخیرا با آنتونی بلینکن، همتای آمریکایی خود درباره تصمیم این کشور برای ورود کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه از طریق گذرگاه دریایی قبرس صحبت کرد. بلینکن گفت: این اقدام تکمیل‌کننده گذرگاه زمینی رفح است که گذرگاه اصلی برای ورود کمک‌هاست.

در این راستا عصام عبدالشافی، استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل گفت: طرح دولت آمریکا صرفا فقط یک روش برای امدادرسانی نیست. اگر ما بخواهیم درباره روش‌های امدادرسانی صحبت کنیم سه گذرگاه زمینی مستقیم بین مصر و اراضی اشغالی فلسطین داریم که مهمترین آن گذرگاه رفح است که در حال حاضر هزاران تُن کمک غذایی در آنجا وجود دارد و بین آن و غزه تنها چند متر فاصله است، در حالی که بین نزدیک‌ترین بندر در قبرس یعنی بندر لارناکا با نوار غزه ۴۳۰ کیلومتر فاصله‌ وجود دارد.

وی گفت: اهداف دیگری وجود دارد که اعلام نمی‌شود و چه بسا یکی از این اهداف طرح کوچاندن فلسطینی‌ها باشد چرا که در نهایت راه‌هایی برای نقل و انتقال بین دو طرف وجود خواهد داشت و همین مسئله باعث می‌شود تا آمریکا و شرکایش در این پروژه بخواهند افرادی را که مایل به خروج از غزه هستند، منتقل کنند و این مسئله زمینه را برای عملیات نظامی در شهر رفح آماده می‌کند.

عمار فاید، پژوهشگر علوم سیاسی و روابط بین‌الملل نیز گفت: هدف از ایجاد گذرگاه دریایی قبرس امدادرسانی نیست. اگر کسی به دنبال امدادرسانی است چرا گذرگاه‌های زمینی موجود را نادیده می‌گیرد. دلیل پافشاری بر این مسئله را نمی‌دانم اما احتمالا هدف از این مسئله ایجاد مکانیسم‌های جدید برای ورود کمک‌ها و بعدا روند بازسازی است که هیچ ارتباطی با حماس یا تشکیلات خودگردان فلسطین نداشته باشد. بعید نیست که گذرگاه دریایی قبرس با تصمیمات اسرائیل درباره مرزهای مصر و فلسطین یا ایجاد مسیرهایی برای مهاجرت از نوار غزه ارتباط داشته باشد.

این پژوهشگر علوم سیاسی و روابط بین‌الملل تأکید کرد: این بندر برای مهاجرت به خارج تحت عنوان انسانی مثل معالجه، تحصیل یا کار ایجاد خواهد شد و راه مستقیمی را به اروپا فراهم خواهد کرد اما این مسئله نیز با این فرض انجام می‌شود که اروپا طرح کوچاندن فلسطینی‌ها را قبول کند. مسئله مهم این است که کابینه جنگ اسرائیل هنوز این طرح را رها نکرده است.

تلاش‌های غرب برای تقویت نفوذ در غزه

حسام شاکر، تحلیلگر فلسطینی گفت: واضح است که کشاندن امارات به این پروژه آبی جدید صوری و با این هدف است که بگویند اعراب نیز در این پروژه شرکت می‌کنند؛ پروژه‌ای که هدف آن تعامل با نوار غزه برای مرحله بعد از پایان جنگ است. آمریکا و اتحادیه اروپا می‌خواهند نفوذی در نوار غزه و در مسائل مربوط به آن و مسئله فلسطین داشته باشند.

امارات، کمیساریای اروپا، آلمان، یونان، ایتالیا، هلند، قبرس، انگلیس و آمریکا اخیرا بیانیه مشترکی را صادر و درباره فعال‌سازی گذرگاه دریایی برای کمک‌رسانی به مردم غزه صحبت کردند.

وزارت خارجه فلسطین پیش از این اعلام کرد تمرکز رژیم صهیونیستی بر موافقت با گذرگاه‌های دریایی و ممانعت از ورود کمک‌ها از طریق گذرگاه‌های زمینی، با هدف اجرای طرح کابینه تل‌آویو برای تقویت اشغال و جدا کردن کرانه باختری از نوار غزه و کوچاندن ملت فلسطین است.

ایمن سلامه، استاد حقوق بین‌الملل گفت: اسرائیل عادت کرده که در روند ورود کمک‌ها به نوار غزه از طریق گذرگاه رفح کارشکنی کند و این موضوع به جایی رسیده که گذرگاه‌ها را بمباران می‌کند تا فلسطینی‌ها را از این کمک‌ها محروم کند. در نتیجه، توافق بر سر گذرگاه دریایی قبرس و راه‌اندازی آن یک چالش دیپلماتیک پیچیده است چرا که اسرائیل احتمالا عمدا در ورود کمک‌های بشردوستانه به غزه از طریق دریا نیز کارشکنی کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha