• سه‌شنبه / ۲۲ اسفند ۱۴۰۲ / ۱۱:۲۸
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402122215687
  • خبرنگار : 50081

یک کارشناس مذهبی عنوان کرد:

تزریق خلقی الهی با روزه‌داری در ماه بندگی

تزریق خلقی الهی با روزه‌داری در ماه بندگی

ایسنا/خراسان رضوی یک کارشناس مذهبی گفت: هدف از روزه‌داری تقرب به درگاه الهی است و روزه‌ گرفتن، خلق و خویی الهی به انسان هدیه می‌دهد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی ذاکری در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص اهمیت و اعمال ماه رمضان، اظهار کرد: ماه رمضان، ماه نزول قرآن و ضیافت الهی است؛ ماهی که خداوند در قرآن در وصف آن تاکید کرده است «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیامُ کَما کُتِبَ عَلَی الَّذِینَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ‌؛ ای کسانی که ایمان آورده‌اید روزه بر شما مقرر گردید، همانگونه که بر کسانی که پیش از شما بودند مقرر شده بود، باشد که پرهیزگار شوید».

وی با بیان اینکه رمضان، ماهی است که تک تک روزهای آن دارای فضیلت‌های بسیاری است و بندگان در آن به ضیافت الهی دعوت می‌شوند، افزود: پیامبر اکرم(ص) ماه رمضان را ماه ضیافت الهی دانسته و در خطبه‌ شعبانیه فرموده است «ای مردم ماه خدا با برکت و رحمت و آمرزش به سوی شما رو کرده است. ماهی که نزد خدا، بهترین ماه‌هاست و روزهایش بهترین روزها و شب‌هایش بهترین شب‌ها و ساعت‌هایش بهترین ساعت‌ها است».

این کارشناس مذهبی با تاکید بر درک عظمت و منزلت ماه رمضان، تصریح کرد: استقبال از ماه رمضان بسیار توصیه شده و این ماه در جهت تقرب به خدا، بندگی و اطاعت از خداوند فضلیت بسیاری دارد و فرصت مناسبی برای دوری کردن از گناه و خالص شدن است. بنابراین روزه گرفتن تنها عبادتی است که هیچ‌گونه تظاهر و ریایی در آن وجود ندارد.

وی با بیان اینکه کمترین آثار روزه داری مربوط به جسم بوده و بیشترین اثرات آن معنادار و مربوط به بُعد معنوی انسان است، عنوان کرد: اینکه می‌گوییم ماه رمضان، ماه میهمانی خداست به دلیل آثار معنوی و روحانی این ماه است، نه به دلیل جنبه‌ها و آثار جسمانی آن.

ذاکری بیان کرد: تقویت بردباری و مقاوم کردن انسان در برابر اطاعت از فرامین الهی و همچنین مقاوم کردن انسان در مقابل ناملایمات از جمله آثار معنادار روزه‌داری به شمار می‌رود. شرایط ظاهری روزه این است که انسان از خوردن و آشامیدن پرهیز کرده و مبطلات روزه را انجام ندهد، اما روزه‌داری شرایط باطنی هم دارد که رعایت این آداب و اخلاق نیز بسیار توصیه شده است.

وی ادامه داد: غیبت نکردن، دروغ نگفتن و... هرچند به ظاهر روزه را باطل نمی‌کند اما با حقیقت روزه‌داری منافات داشته و اگر دوری از این موارد در حین روزه‌داری بیشتر مورد توجه قرار گرفته و مراعات شود، اخلاق آدمی نیز پسندیده می‌شود.

این کارشناس مذهبی هدف از روزه‌داری را تقرب به درگاه الهی دانست و خاطرنشان کرد: روزه‌ گرفتن، خلق و خویی الهی به انسان هدیه داده و از این‌روست که در ماه رمضان این عمل مورد تاکید قرار گرفته است. همچنین در ماه رمضان ترک گناه بسیار سفارش شده است.

رعایت اصل سادگی در ضیافت‌های افطاری

وی با اشاره به اینکه پهن کردن سفره‌های افطاری در ماه رمضان و میهمانی دادن از جمله مستحبات ماه رمضان بوده است، افزود: باید در افطاری دادن، آداب آن را برهم نزده و با سادگی این ضیافت‌ها را برپا کنیم. سفره‌ افطاری که با تجملات همراه باشد تبعات و آثار سوئی از خود بر جای می‌گذارد. بنابراین برپایی سفره‌های افطاری ساده و میزبانی از روزه‌داران ثواب بسیار بالایی دارد، اما در برخی موارد در جامعه ما این اصل مهم رعایت نمی‌شود.

ذاکری در خصوص قرائت قرآن در ایام ماه رمضان، گفت: صدقه دادن، برپایی سفره‌های افطاری ساده، قرائت قرآن و همچنین تدبر در آیات قرآنی و... جزو اعمال مستحبی ماه رمضان بوده و توفیق بزرگی است که انسان ماه رمضان را درک کرده و به استقبال آن برود.

این کارشناس مذهبی بیان کرد: رمضان، ماهی است که ابتدای آن رحمت، میانه‏‌اش مغفرت و پایانش آزادی از آتش جهنم است. بنابراین این ماه فرصت مناسبی برای دوری کردن از گناه و خالص شدن است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha