• سه‌شنبه / ۲۲ اسفند ۱۴۰۲ / ۱۱:۴۹
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 1402122215714
  • خبرنگار : 71625

گفت‌ و گو با عبدالزهرا فلاح‌پور (عودنواز)

وقتی شانه از بار مسئولیت خالی می‌کنند!

وقتی شانه از بار مسئولیت خالی می‌کنند!

یک نوازنده عود می‌گوید که برای حفظ موسیقی محلی هر منطقه، بهتر است یک جشنواره تخصصی برای موسیقی همان منطقه برگزار کرد تا این‌گونه به حفظ فرهنگ و موسیقی آن شهر کمک کنیم.

نخستین جشنواره ملی عودنوازی قشم هم به پایان رسید؛ جشنواره‌ای که طی آن مشخص شد نوازندگان نسل جدید عودنوازی چندان علاقه‌ای به رعایت اصالت‌ها ندارند و بیشتر به دنبال ارائه تکنیک هستند. در همین راستا اما نظر یکی از نوازندگان قدیمی عود را به نام عبدالزهرا فلاح‌پور (نوازنده عود) که در جریان برگزاری جشنواره حضور داشت، جویا شدیم.

او به ایسنا توضیح می‌دهد: زمانی که قالب یک جشنواره رقابتی باشد شرکت‌کنندگان مدام می‌خواهند توانایی خود را به رخ بکشند اگرچه که نباید نگران اول یا دوم شدن باشند. درحقیقت باید توجه داشت که وقتی چنین جشنواره‌ای برگزار می‌شود، داوران به دنبال اصالت‌ها و فرهنگ ناحیه‌ای هستند که شرکت‌کنندگان از آنجا آمده‌اند، به همین جهت شرکت‌کنندگان باید موسیقی محلی خود را ارائه کنند اما بعضا می‌ترسند که با نواختن موسیقی زادگاه خود، مورد قبول واقع نشوند و در نهایت تنها تکنیک خود را به رخ می‌کشند.

در ادامه از فلاح‌پور سوال می‌کنیم که آیا این برخوردهای داوران از سر تعصب است؟ که می‌گوید: در موسیقی تعصب نداریم. هنرمندان قدیمی‌تر، تنها هدفشان حفاظت از اصالت‌های موسیقی است. 

از فلاح‌پور سوال می‌کنیم که آینده موسیقی نواحی را آن هم در شرایطی که حمایت چندانی وجود ندارد، چگونه می‌بیند؟ او پاسخ می‌دهد: آنقدر همیشه با این مشکلات درگیر بوده‌ایم که گویا به نوعی عادی شده‌اند؛ به همین دلیل است که وقتی می‌گوییم نباید موسیقی محلی هیچ منطقه‌ای از بین برود، خیلی اهمیت نمی‌دهند. اگرچه که همه ما می‌دانیم که دولت‌ها باید به یاری موسیقی نواحی بشتابند و دست هنرمندان این مناطق را بگیرند ولی وقتی که زیر بار مسئولیت خود نروند، همانطور که اکنون شاهد هستیم موسیقی‌های محلی و بخشی از فرهنگ هر منطقه از بین خواهد رفت.

او ادامه داد: یکی از راه‌های موثر پاسداری از موسیقی نواحی هر منطقه، برگزاری یک جشنواره موسیقی در هر شهر است. این امر تأثیرات مثبتی دارد، مثلا همین جشنواره عودنوازی موجب شد که شرکت‌کنندگان متوجه شوند که موسیقی نواحی چه تفاوتی با موسیقی دستگاهی دارد و دفعات بعدی این تفاوت‌ها را رعایت خواهند کرد. همچنین اگر افرادی از حضور در این رویدادها واهمه داشتند، زمانی که ببیند یک دوره موفق برگزار شد، حتما برای حضور در دوره بعدی ترغیب می‌شوند و این‌گونه جشنواره‌ها رونق می‌گیرند و استعدادهای بیشتری معرفی می‌شوند.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha