• سه‌شنبه / ۲۲ اسفند ۱۴۰۲ / ۱۴:۴۵
  • دسته‌بندی: فرهنگ حماسه
  • کد خبر: 1402122215958
  • منبع : روابط عمومی برنامه

مرور زندگینامه چند شهیدی که ۲۲ اسفند به شهادت رسیدند

مرور زندگینامه چند شهیدی که ۲۲ اسفند به شهادت رسیدند

بیست و دوم اسفندماه، روز بزرگداشت شهدا، فرصت مغتنمی است برای تکریم و تعظیم شهیدان والامقامی است که در راه حفظ و حراست از خاک و کیان ایران اسلامی، عزیزترین سرمایه وجود خود را فدا کردند و برای همیشه در تاریخ این مرز و بوم جاودانه می‌درخشند.

به گزارش ایسنا، علی‌آقا پاک جسم‌پورفرد دانشجوی دوره کارشناسی رشته مهندسی برق - مخابرات پردیس دانشکده‌های فنی
۴ اردیبهشت ۱۳۴۱ در تهران متولد شد و  ۲۲ اسفند ۱۳۶۲ در جزیره مجنون و عملیات خیبر به شهادت رسید. مزار این شهید در  بهشت زهرا (س) تهران، قطعه ۲۷ ردیف ۳۲ شماره ۶ قرار دارد.


گزیده‌ای از وصیتنامه شهید علی‌آقا پاک جسم پورفرد:
اینک که خداوند توفیقی داده است تا بتوانیم به جبهه‌های جنگ گذری داشته باشیم و اگر خدا خواست توفیق شهادت نصیبمان گرداند٬ طالبی چند لازم به گفتن است. هر چند که بسیار بی‌سرمایه‌تر از آن هستیم که این نعمت الهی نصیب ما گردد چرا که انسان آنگاه که به شهدای این انقلاب نظر بیفکند که با بالاترین کمالات انسانی و اسلامی به شهادت رسیده رسیده‌اند آن گاه دیگر چه جایی برای خود در کنار آنان دیدن، خودپسندی و غرور است؟ ولی چه کنیم که عشق دوست در قلبمان است و به هر حال خواهان دیدار... .
و تو مادر دلسوز! می‌دانم که نمی‌توانی از گریه کردن خودداری کنی؛ ولی بدان که فرزندت اگر خدا قبول کند، برای رضای پروردگار و در راه اسلام کار کرده است. پس اگر گریه می‌کنی از روی ضعف نباشد که انا لله و انا الیه راجعون و چه بهتر که این رفتن به سوی او با شهادت توأم باشد.
برادران و خواهران عزیزم: خدا را در نظر داشته باشید و بدانید که اوست که ضامن خوشبختی و سعادت… انسان  است؛ پس سعی کنید در هر حرکت‌تان خدا را در نظر داشته باشید و بدانید که دنیا جای گذر است نه ماندن‌.

  

شهید فضل اله قربانعلی‌پور
دانشجوی مقطع کارشناسی علوم اقتصادی
تاریخ و محل تولد: ۱۸ اسفند ۱۳۴۳، تهران
تاریخ و محل شهادت: ۲۲ اسفند ۱۳۶۲، جزیره مجنون-پل طلائیه، عملیات خیبر
مزار: بهشت زهرا- قطعه ۲۷ ردیف ۱۷ شماره
۱۱


زندگینامه شهید فضل‌اله قربانعلی‌پور:
شهید هجدهم اسفند ۱۳۴۳، در تهران چشم به جهان گشود. پدرش اسماعیل و مادرش، فرنگیز نام داشت. دانشجوی کارشناسی در رشته اقتصاد درس خواند. پاسدار بود. به عنوان پاسدار در جبهه حضور یافت. بیست و دوم اسفند ۱۳۶۲، در طلاییه بر اثر اصابت ترکش شهید شد. مزار او در بهشت زهرای تهران واقع است. برادرش حجت الله نیز شهید شده است.

           

شهید غلامرضا آقاخانی دانشجوی مقطع کارشناسی رشته مهندسی معماری
تاریخ و محل تولد: ۱۱ مهر ۱۳۳۷، قمشه
تاریخ و محل شهادت: ۲۲ اسفند ۱۳۶۳، جزیره مجنون، عملیات بدر


زندگینامه شهید غلامرضا آقاخانی
شهید غلامرضا آقاخانی در سال ۱۳۳۷ در خانواده‌ای مذهبی در شهرستان شهرضای اصفهان دیده به جهان گشود. تحصیلات ابتدایی را در آن شهر گذراند و پس از مهاجرت به اصفهان در دبیرستان ادب تحصیلاتش را ادامه داد. پس از اخذ دیپلم، به خدمت سربازی اعزام شد و در این دوران به عنوان عضو فعال سپاه دانش به یکی از روستاهای استان اصفهان رفت.
این شهید در اوج درگیری‌های سال ۱۳۵۷ به اتفاق تنی چند از دوستانش، به مبارزه علیه رژیم ستمشاهی پرداخت و با پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی در آموزش و پرورش استخدام شد و به روستاهای اطراف اصفهان رفت. وی که مدتی را نیز در آموزش و پرورش ناحیه ۵ اصفهان به تدریس مشغول بود، ضمن تدریس، در رشته معماری دانشگاه نیز به تحصیل مشغول شد و با شروع جنگ تحمیلی بر خود واجب دانست که سنگر علم و دانش را رها نموده به سنگر جهاد بپیوندد.
پس از گذراندن دوره آموزشی به منطقه غرب کشور رفت و مسئول مخابرات سپاه سنندج شد. با شروع عملیات «لااله‌الاالله» نیز عازم مریوان شد و در طول عملیات، در خدمت حاج احمد متوسلیان با دشمنان بعثی به نبرد پرداخت.
شهید آقاخانی پیش از عملیات والفجر ۴، به گردان موسی بن جعفر لشکر امام حسین (ع) پیوست و فرماندهی این گردان را عهده‌دار شد. وی عملیات‌های والفجر ۴، خیبر و بدر را در کنار رزمندگان گردان موسی بن جعفر گذراند.
این شهید نه تنها بر حسب ظاهر فرماندهی می‌کرد، که به دل‌ها نیز حکومت داشت. همه او را دوست داشتند؛ بسیار خوش رو و خوش برخورد بود. با آنکه فرمانده بود اما همیشه در بین رزمندگان و در نقاط پرخطر حاضر می‌شد. در شجاعت نظیر نداشت. وی در عملیات بدر در حالی که فرماندهی گردان موسی بن جعفر را بر عهده داشت، به فیض عظیم شهادت نائل شد و روح ملکوتیش به اعلی علیین پیوست.

 شهید حسنعلی ترابی زیارتگاهی
دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد مهندسی برق مخابرات
تاریخ و محل تولد: ۵ اسفند ۱۳۳۹، شهرضا
تاریخ و محل شهادت: ۲۲ اسفند ۱۳۶۳، جزیره مجنون، عملیات والفجر ۸


زندگینامه شهید حسنعلی ترابی زیارتگاهی
حسنعلی ترابی زیارتگاهی در آذرماه ۱۳۳۹ در روستای شهررضا چشم به جهان گشود. در ایام طفولیت دست تقدیر پدرش را از او گرفت و با طعم تلخ بی پدری عجیبن. و تحت تکفل مادر قرار گرفت مادر جهت ادامه تحصیلات وی به شهرضا نقل مکان نمود. پس از طی دوران تحصیلی وی از مبارزه علیه رژیم ستمشاهی غافل نماند و همراه با دیگر اقشار جامعه در صفوف راهپیمائی‌ها و مبارزین شرکت می‌کرد از همان دوران کودکی به علت نبودن سایه پدر و به منظور کمک به مادر هیچگاه دست از کار و تلاش برای امرار معاش برنداشت. پس از پایان تحصیلات به خدمت سربازی اعزام گردید در مراجعت از سربازی در کنکور سراسری شرکت کرد و در رشته مهندسی مخابرات دانشگاه تهران پذیرفته شد. پس از مدتی تحصیل نتوانست سنگر نبرد را خالی بگذارد و به دفاع از کیان کشور شتافت و به گفته خودش: خداوند مرا بین دو دانشگاه آزمایش می‌کند و من جبهه را به دانشگاه ترجیح می‌دهم.

پس از ورود به میدان نبرد و شرکت در عملیات‌های مختلف در سال ۱۳۶۲ در تیپ ۴۴ قمربنی‌هاشم در مقابل بعثیان جنگید، از ناحیه پاشنه پا با اصابت ترکش خمپاره مجروح شد و پس از طی دوران نقاهت با وجود کامل نشدن مراحل بهبودی مجدداً به جبهه بازگشت. و سرانجام در عملیات والفجر۸ در جزیره مجنون در تاریخ ۱۳۶۳/۱۲/۲۲ به فیض شهادت نائل آمد و به دیدار معبود شتافت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha