• چهارشنبه / ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ / ۰۹:۲۳
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 1402122316370
  • خبرنگار : 50455

به همت مؤسسه بوستان کتاب؛

کتاب «تربیت کودک در جهان امروز» به چاپ نهم رسید

کتاب «تربیت کودک در جهان امروز» به چاپ نهم رسید

ایسنا/قم کتاب «تربیت کودک در جهان امروز» اثر آیت‌الله احمد بهشتی در ۳۰۷ صفحه به همت مؤسسه بوستان کتاب به چاپ نهم رسید.

تربیت کودکان و نوجوانان، از مباحث مهم اخلاق اجتماعی اسلام است که در منابع اسلامی، راهکارهای آن، متناسب با زمان و مکان، تبیین و ارائه شده است.

«تربیت کودک» نگارش یافته در سال‌های پیش از انقلاب است که با عنایت به شرایط و اوضاع و احوال اجتماعی آن زمان نوشته شده و با استناد به آیات و روایات و نظری‌های علمی، مسائل اخلاقی و تربیتیِ کودک را مورد بررسی و تحقیق قرار داده است.

نقش معلم، تشویق و پاداش، سرمایه‌های مادی و معنوی، ترس، اعتماد به نفس، رهبریِ نیروها در پرتو عقل، مدرسه یا خشتی که از اول کج نهاده‌اند، عقل و عاطفه و از مادری تا وزارت، از مباحث این کتاب است.

ساختار اثر

این کتاب در ۲۷ مبحث تألیف شده است؛ مبحث اول با عنوان «تزکیه و تعلیم» به بررسی نقش تعلیم و نقش تزکیه اختصاص دارد.

مبحث دوم با عنوان «مراحل و ابعاد تربیت کودک» پیش از تولد و بعد از تولد را به نگارش درآورده است.

مبحث سوم با عنوان «بارگران مسئولیت» مسئولیت اجتماعی و فردی و خونسردی و ملایمت را بیان می‌کند.

«نفوذهای اجتماعی»، «هم آهنگی نیروها» و «نقش معلم» مباحث چهارم تا ششم از این کتاب هستند.

مبحث هفتم با عنوان «تنبیه و خشونت، وسیله تربیت نیست» بیچاره لوری و آینه عبرت و مبحث هشتم با عنوان «تنبیه، آزاد یا ممنوع» مشکل تربیت و راه حل صحیح را مورد تأکید قرار داده است.

«تشویق و پاداش» عنوان نهمین مبحث از کتاب حاضر است که در آن دو سلاح مؤثر برای تقویت نیروی مربی، ریشه روانی میل به تشویق و پاداش و تأمین روحی تبیین شده است.

نویسنده در مبحث دهم با عنوان «عادت» نقش حیاتی عادت، عادت‌های ناروا و علاج آن و عادت و آموزش و پرورش را بررسی می‌کند؛ همچنین «سرمایه‌های مادی و معنوی»، «اجتماع و کودکان نورسته» و «آوارگان اجتماع» مباحث یازدهم تا سیزدهم از این کتاب هستند.

چهاردهمین مبحث با عنوان «کودکان سرراهی» صحنه‌های رقت بار، شیرخوارگاه و پرورشگاه و انسانی‌ترین و عالی‌ترین روش‌ها را به رشته تحریر درآورده است.

مبحث پانزدهم با عنوان «دنیای کودک» موجود ناشناخته و انفعالات و عواطف، مبحث شانزدهم با عنوان «پرورش عواطف» انسان در صحنه زندگی و وراثت و محیط و نویسنده در مبحث هفدهم با عنوان «حرکات و رفتار عاطفه ای» عواطف مطبوع و نامطبوع را تشریح می‌کند.

هجدهمین مبحث با عنوان «نقش عواطف در تربیت کودک» اصطلاحات روانشناسی، آنجا که زندگی ارزش خود را از دست می‌دهد! و قسمتی از نامه دختری که خودکشی کرد! را به نگارش درآورده است.

«نیروی شگرف عاطفه» عنوان نوزدهمین مبحث از کتاب مذکور است که در آن عقل و عاطفه، عاطفه و تکامل و تنها عاطفه مورد تاکید قرار گرفته است؛ و مبحث بیستم با عنوان «روح استوار» دو نظریه مخالف، حقیقت عاطفه و دین داران جاهل و دانشمندان بی‌دین را بیان می‌کند.

مبحث بیست و یکم را با عنوان «ترس» منشاء روانی ترس، فواید و مضرات ترس، نقش پدران، مادران و مربیان؛ و مبحث بیست و دوم را با عنوان «اعتماد به نفس» ضمن بررسی بسط شخصیت، حس خود کم بینی یا عقده حقارت و علل پیدایش و نیرومندی عقده حقارت به رشته تحریر درآورده است.

«رهبری نیروها در پرتو عقل»، «فرزندان را همچون خویشتن دریابیم» و «مدرسه یا خشتی که از اول، کج نهاده‌اند!» عناوین مباحث بیست و سوم تا بیست و پنجم از کتاب حاضر هستند.

نویسنده در مبحث بیست و ششم با عنوان «عقل و عاطفه» نقش غده‌ها، پرورش به طور دوجانبه و روش رهبران مذاهب را مورد بررسی قرار داده است.

بیست و هفتمین و آخرین مبحث از کتاب مذکور با عنوان «از مادری تا وزارت» به تشریح قطب‌های زندگی، تجلی طبیعت زن با عاطفه مادری و مادری، عالی‌ترین مقام و بزرگترین افتخار زن پرداخته و پرستاری بچه‌ها، زناشویی بدون فرزند و سخنی از ویل دورانت را به نگارش درآورده است.

برشی از اثر

نقص کار مدارس

در مدارس و دانشگاه‌ها سعی می‌شود که افراد، همچون انبار فرمول و محفوظات دیگر، پرورش یابند. گاهی هم به قهرمانان ورزش مدال داده، از آن‌ها تجلیل می‌کنند، اما هرگز روی عواطف آن‌ها و جنبه‌های «غیرعقلانی روان که زره شخصیت را می‌سازد» دقت نمی‌کنند. آن اندازه که برای نمره ریاضیات و دروس علمی دقت می‌شود، برای نمره نظم و انضباط دانش آموز دقت نمی‌شود. ناظم‌های دبیرستان‌ها و دبستان‌ها، منتظرند که با فرا رسیدن موسم امتحانات، سیاهه‌ای در این مورد تهیه کنند و تحویل دهند، بدون این‌که واقعاً درباره نظم و انضباط برنامه‌ای وجود داشته باشد یا کوششی انجام گیرد؛ در حالی که: «نظم درونی، همیشه پاداش خود را می‌گیرد».

علاقه‌مندان برای تهیه این کتاب می‌توانند به نشانی اینترنتی مؤسسه بوستان کتاب به آدرس http://www.bustaneketab.ir مراجعه کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha