• چهارشنبه / ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ / ۱۳:۱۰
  • دسته‌بندی: جامعه، شهری
  • کد خبر: 1402122316657
  • منبع : شهرداری تهران

ارائه لایحه ساختمان سبز به شورای شهر؛ به‌زودی

ارائه لایحه ساختمان سبز به شورای شهر؛ به‌زودی

رئیس سلامت محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران گفت: لایحه ساختمان سبز به‌زودی توسط شهرداری تهران به کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر ارائه خواهد شد.

به گزارش ایسنا، مهدی پیرهادی در این باره اظهار کرد: مبحث ساختمان سبز موضوعی است که در بسیاری از کشورهای توسعه یافته دنیا در حال انجام است. این استانداردها در کشورهای مختلف با عناوین مختلف مطرح می شود که یکی از مهم ترین و قدیمی ترین عناوین آن استاندارد لید (استاندارد حوزه تهویه مطبوع و مرجع انتخاب ساختمان‌های سبز) است که در ایران بومی سازی شده و در جلسه ای که با حضور نمایندگان دستگاه های مختلف تشکیل داده شد، در مدت یک سال گذشته به یک جمع بندی کلی رسیده است.

پیرهادی با اشاره به اینکه این مصوبه اصولا منطبق با مسائل محیط زیست است، ادامه داد: هر چه در این زمینه تلاش و کوشش بیشتری بشود مسلما این پروژه زودتر آغاز می شود. این مبحث یک سری ملاحظات نیز دارد که باید رعایت شود و چیزی که در استاندارد لید مطرح است، حدود ۴۰۰ مورد است که با حضور یکسری از اساتید دانشگاه و نخبگان سعی کردیم به نوعی کاهش داده شود تا افراد در گام اول بتوانند آن را انجام بدهند. ما می‌دانیم که این استانداردها تعدادشان خیلی بیشتر از اینهاست؛ اما چون تعداد پارامترها و گزینه‌ها در استانداردهای روز دنیا خیلی زیاد است قاعدتا نمی شود تمام این استانداردها را به یکباره رعایت و اجرا کرد.

وی با بیان اینکه بر اساس مشورتی که در انجمن‌های تخصصی در این مورد داشته‌اند، آنها در خصوص حدود ۲۰۰ گزینه تقریبا به همفکری و جمع بندی رسیده اند که شهرداری تهران آن را به زودی در قالب یک لایحه به کمیسیون سلامت و محیط زیست ارائه می کند، گفت: ما نیز قاعدتا آن را مورد بررسی قرار داده و در صحن شورا تصویب می‌کنیم. این لایحه شاید یکی از لوایح و طرح‌های بسیار مهم در حوزه صنعت ساختمان سازی و شهرسازی است که در حوزه محیط زیست یک نقش بسیار مهمی را ایفا می کند.

پیرهادی ادامه داد: سیاست ما نیز در این خصوص یک سیاست تشویقی است و اگر اعضای شورا احتمالا موافق باشند با تخفیفاتی برای این ساختمان‌ها، آنها را بر اساس سه سطح را دسته بندی می‌کنیم که شامل ساختمان هایی که تا ۸۰ درصد این گزینه‌ها را رعایت می‌کنند، ساختمان‌هایی که بین ۸۰_۶۰ درصد این گزینه ها را رعایت می کنند و ساختمان هایی که بین ۶۰_۵۰ درصد این گزینه ها را رعایت می کنند؛ می شود.

وی تأکید کرد: بنا به سطحی که ساختمان در آن قرار گرفته باشد، از تخفیف عوارض بهره مند می شود.

بر اساس گزارش سایت شهر، عضو شورای شهر تهران تأکید کرد: با این شیوه طبق کارشناسی که صورت گرفته این طرح برای اولین بار در کشور اجرا می شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha