• چهارشنبه / ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ / ۱۴:۰۱
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1402122316740
  • خبرنگار : 71415

جنگ اوکراین، محور سفر رهبران فرانسه و لهستان به برلین

جنگ اوکراین، محور سفر رهبران فرانسه و لهستان به برلین

صدراعظم آلمان روز جمعه هفته جاری میزبان رئیس جمهور فرانسه و نخست وزیر لهستان در پایتخت کشورش است و تلاش‌ می‌شود اختلافات به‌ویژه بر سر اوکراین حل و فصل شود.

به گزارش ایسنا، بر اساس گزارش روزنامه «پالتیکو» «اولاف شولتس»، صدراعظم آلمان قرار است در پی بالا گرفتن اختلاف نظر بین او و «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه بر سر پیشنهاد جنجالی و جنگ‌طلبانه اعزام سربازان غربی به اوکراین، روز جمعه این هفته‌ از رهبر الیزه به همراه «دونالد تاسک»، نخست وزیر لهستان در شهر برلین میزبانی کند.

این روزنامه آمریکایی این اجلاس را یادآور ائتلاف منطقه‌ای مشهور به «مثلث ویمار» که در سال ۱۹۹۱ در شهری به همین نام در آلمان امضا شد دانسته است.

همچنین چند مقام مطلع گفتند یکی از اهداف این نشست رفع اختلافات اساسی اخیر بین برلین و پاریس بر سر جنگ اوکراین است. به نوشته پالتیکو دو طرف «دریافته‌اند که با این اصطکاک در حال آسیب رساندن به یکدیگر هستند» و شولتس خواستار روابط بهتر با ماکرون است. صدراعظم آلمان روز سه‌شنبه تلاش کرد تا فضای حزب خود یعنی سوسیال-دموکرات  را به سمت آشتی با دولت ماکرون ببرد.

او به گروه نمایندگان پارلمانی این حزب اظهار کرد: نباید کسی بیش از حد سیاست را روانکاوی کند. فرانسه و آلمان دوستانی خوب و نزدیک هستند. اما همچنین نباید کسی با وجود نقطه‌ نظرهای متفاوت مشکلی داشته باشد.»

شولتس و ماکرون از ابتدای شروع روابط خود اختلافات زیادی بر سر رویکردها و نظرات خود در حوزه اروپا، ناتو و اوکراین داشته‌اند و اخیرا بی‌اعتمادی نیز میان آنها در حال بالا گرفتن است.

رئیس جمهور فرانسه اواسط روز جمعه به کاخ صدراعظم آلمان وارد می‌شود و سپس مذاکراتی مفصل را با او برگزار خواهد کرد. پس از آن قرار است دونالد تاسک، نخست وزیر لهستان به جمع آنها بپیوندد. دولت دونالد تاسک یکی از معدود حامیان موضع جنجالی اخیر فرانسه درباره اعزام سربازان غربی به اوکراین بوده است. انتظار می‌رود این سه رهبر یک کنفرانس مطبوعاتی را نیز برگزار کنند اما هنوز رسما برگزاری این کنفرانس تایید نشده است.

نخست وزیر لهستان به همراه «آندژی دودا»، رئیس جمهور این کشور که رقیب سیاسی وی است روز سه‌شنبه سفری را به واشنگتن داشتند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha