• چهارشنبه / ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ / ۲۲:۵۷
  • دسته‌بندی: ایلام
  • کد خبر: 1402122317080
  • خبرنگار : 50126

در نشست استانداران ایلام و واسط در کوت، عنوان شد

مرز مهران بهترین فرصت اقتصادی برای دو کشور ایران و عراق است

مرز مهران بهترین فرصت اقتصادی برای دو کشور ایران و عراق است

ایسنا/ایلام  شامگاه چهارشنبه ۲۳ اسفندماه ۱۴۰۲، نشست خبری مشترک استاندار ایلام و استاندار واسط عراق در استان واسط(شهر کوت) برگزار شد.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی استانداری ایلام ، حسن بهرام‌نیا استاندار ایلام، شامگاه چهارشنبه، ۲۳ اسفند، در این نشست با تبریک انتصاب مجدد «محمد المیاحی» به‌ عنوان استاندار واسط اظهار کرد: با هدف بحث و گفت وگو در خصوص تعاملات اقتصادی و هموار کردن بستر برای مراودات و تعاملات بیشتر بین دو استان واسط و ایلام و همکاری‌های فرهنگی و اجتماعی وارد این استان شدیم.

وی افزود: امیدواریم در این نشست به توافقاتی در مباحث اقتصادی برسیم کمااینکه استاندار واسط و کشور دوست و همسایه عراق، حسن همکاری خود را نشان داده‌اند که از مصادیق این حسن همکاری، تردد بیش از ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار زائر از مرز مهران و زرباطیه در ایام اربعین بود.

استاندار ایلام خاطرنشان کرد: مرز مهران مهم‌ترین مرز زمینی در بین مرزهای ۱۲ گانه زمینی با کشور عراق است که بیشترین صادرات در بین مرزهای زمینی را نیز به خود اختصاص داده است.

وی عنوان کرد: دولت ایران نگاه ویژه‌ای به مرز مهران دارد و این مرز بهترین فرصت اقتصادی برای دو کشور ایران و عراق است و در بحث صادرات برای دو کشور بسیار حائز اهمیت و مهم است. 

بهرام‌نیا اضافه کرد: اگر تسهیل‌گری نکنیم صادرات کالاها به سمت دیگر مرزها می‌رود.

استاندار واسط نیز در این نشست گفت: در بحث زوار و بحث تجاری و تعاملات بیشتر، آمادگی کامل داریم و تلاش می‌کنیم زیرساخت‌ها استان واسط را برای تعاملات بیشتر با استان ایلام مهیا کنیم.

محمدجمیل المیاحی افزود: تلاش داریم برای تسهیل تردد زوار زیرساخت‌های پایانه جدید در مرز مهران و زرباطیه و زیرساخت‌های پایانه شهابی(مرز تجاری) را تکمیل کنیم.

وی عنوان کرد: پیگیری‌های لازم برای دایر شدن کنسول‌گری ایلام در واسط(کوت) و کنسول‌گری واسط در ایلام انجام شده است.

استاندار ایلام قبل از این در نشست مشترک با استاندار واسط اظهار کرد: انتخاب شما به عنوان استاندار واسط عراق را تبریک عرض می‌کنم. توفیقی شد که با هیاتی از استان ایلام در نشستی مشترک، حضور داشته باشیم.

 بهرام‌نیا افزود: کارهای بزرگی بین دو استان از جمله برگزاری کنگره اربعین انجام شده است و باید موضوعات و مسایل دیگر را هم بررسی کنیم تا این  مشکلات و مسایل بزرگ نشوند.

وی اضافه کرد: مرز مهران بین ۱۲ مرز زمینی کشور، مهم‌ترین مرز بین دو کشور از نظر مبادلات و حجم ریالی است و اهمیت آن استراتژیک است و باید آن را حفظ کنیم.

وی با انتقاد از توقف طولانی کامیون‌ها، خواستار تثبیت نرخ‌نامه کرایه‌بار در مرز مهران شد و گفت: بعضا مشاهده می‌شود که نرخ کرایه‌های مشخص و مصوب از سایر مرزها به کوت و بصره، با نرخ کرایه‌ها از مرز مهران به شهر کوت بسیار تفاوت قیمت دارد که درخواست داریم مرز تجاری از سوی کشور عراق فعال و موانع برطرف شود چرا که فعالیت این دو مرز به نفع دو استان است.

وی با اشاره به پیشنهاد استاندار واسط در خصوص برپایی نمایشگاه در واسط، گفت: ایلام آماده برپایی نمایشگاه صنایع دستی، تولیدات کشاورزی و صنعتی در استان واسط است.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha