• پنجشنبه / ۲۴ اسفند ۱۴۰۲ / ۰۷:۰۱
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402122417123
  • خبرنگار : 30147

معاون جهاد کشاورزی خراسان رضوی:

اصلاح الگوی کشت یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است

اصلاح الگوی کشت یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است

ایسنا/خراسان رضوی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی اصلاح الگوی کشت را یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر دانست.

غلامحسین ساربان در حاشیه گردهمایی تخصصی الگوی کشت محصولات زراعی شهرستان سبزوار در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: الگوی کشت یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر مبتنی بر این پرسش‌هاست که چه بکاریم، چقدر بکاریم و کجا بکاریم.

وی با بیان اینکه در اجرای عملیات الگوی کشت محصولات زراعی چهار مؤلفه وجود دارد، عنوان کرد: نگاه فنی و کارشناسی دیدگاه کارشناسان امور، دومین مؤلفه نگاه کشاورز و بهره‌بردار نگاه اقتصادی و سومین مؤلفه برنامه اجرای طرح الگوی کشت نگاه دولتی مبتنی بر نگاه راهبردی و استراتژیک و مؤلفه‌ بعدی الزام زیست‌محیطی است که اکنون اهمیت آن بیش از پیش محرز شده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به اینکه خراسان رضوی از دو دهه قبل با پدیده خشکسالی مواجه است، عنوان کرد: خشکسالی ها موجب شده تا کشاورزان خراسان الگوی کشت را تغییر دهند و از سمت محصولات زراعی آبی به سمت محصولات باغی بروند.

وی از کاهش ۲۰۰ هزار هکتار از محصولات زراعی آبی طی دو دهه اخیر خبر داد و افزود:  برخی به‌اشتباه، تغییر الگوی کشت را عامل محدودیت در بخش کشاورزی می‌دانند در صورتی که اینگونه نیست.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی آب را یکی از عوامل محدودکننده تولید، دانست و گفت: آب نقش مهمی در تعیین نوع فعالیت‌های زراعی در استان ایفا می‌کند. بدون شک  تغییر الگوی کشت راهکار اساسی برای اصلاح الگوی مصرف آب در بخش کشاورزی است.

وی هدف از اصلاح الگوی کشت را کاهش مصرف آب اعلام کرد و افزود: نیاز آبی کمتر محصولات باغی در مقایسه با محصولات زراعی دلیل اصلی حرکت به سمت این‌گونه محصولات بوده است.

ساربان  گیاهان دارویی را ازجمله محصولاتی دانست که ضمن نیاز به آب کمتر، اشتغال‌زایی و درآمد بالاتری دارد و گفت: در حال حاضر  خراسان رضوی ۳۵ گونه زراعی و ۲۰ گونه گیاهان دارویی مرتعی را پرورش و تولید می‌کند که زیره سبز با سطح بیش از ۱۷ هزار هکتار بیشترین درصد زیر کشت گیاهان دارویی را در استان به خود اختصاص داده است.

خراسان رضوی وسعتی بالغ‌بر ۱۱ میلیون و ۶۴۰ هزار ۸۰۰ هکتار دارد که از این میزان تنها سه و نیم میلیون هکتار استعداد کشاورزی دارد؛ که باز از این میزان نیز  تنها  یک میلیون هکتار در حوزه باغی و  زراعی زیر کشت می‌رود. سالیانه ۶ میلیون تن محصول در حوزه محصولات باغی و زارعی در استان تولید می‌شود.  خراسان رضوی  از نظر میزان تولیدات گیاهی رتبه سوم در کشور را داراست. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha