• شنبه / ۲۶ اسفند ۱۴۰۲ / ۰۵:۲۶
  • دسته‌بندی: سلامت
  • کد خبر: 1402122517800
  • خبرنگار : 71664

معاون فنی و فناوری‌های نوین سازمان انتقال خون اعلام کرد

توجه به بیماران نیازمند سلول بنیادی/ تلاش برای افزایش بانک اطلاعاتی HLA

توجه به بیماران نیازمند سلول بنیادی/ تلاش برای افزایش بانک اطلاعاتی HLA

معاون فنی و فنآوری‌های نوین سازمان انتقال خون با اشاره به وضعیت بانک اهداکنندگان سلول‌های بنیادی غیرخویشاوند گفت: تست "NGS" یک روش سریع برای تایپ "HLA" است و جزو مواردی است که در شرایط تحریم به سختی قابل دسترسی است، با این وجود برای راه‌اندازی این تست برنامه‌ریزی کرده‌ایم که البته نیازمند حمایت مالی و تامین بودجه کافی است.

دکتر عباداله سالک‌مقدم در گفت ‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه بیماران نیازمند به سلول‌های بنیادی در کانون توجه سازمان انتقال خون ایران قرار دارد، اظهار کرد: وضعیت بانک اطلاعاتی HLA باید به نحوی باشد که بتوانیم پاسخگوی افراد نیازمند به پیوند سلول‌های بنیادی باشیم.

وی درباره روش‌های دستیابی به سلول‌های بنیادی گفت: پیوند سلول‌های بنیادی به ۲ روش «اتولوگ» و «آلوژن» انجام می‌شود. منظور از روش اتولوگ این است که سلول‌های بنیادی فرد یا بیمار جهت درمان خود ایشان استفاده می‌گردد. همچنین منظور از روش آلوژن این است که سلول‌ها از دیگران؛ چه خویشاوندان و چه غیرخویشاوندان بیمار گرفته ‌شود.

معاون فنی و فن آوری‌های نوین سازمان انتقال خون درباره مشکلات موجود در حوزه بافت پیوندی اظهار کرد: ما در حوزه سلول‌های بنیادی غیرخویشاوندان با محدودیت روبرو هستیم و باید بانک اطلاعاتی را گسترش دهیم که در حال حاضر لازم است افرادی که از منظر HLA انطباق قابل قبولی دارند را بیابیم تا در جهت درمان بیماران موثر و کمک کننده باشد.

برنامه‌ریزی برای انجام تست "ان جی اس"

وی ادامه داد: در حال حاضر، "NGS" یک روش سریع برای HLA Typing است که جزو مواردی است که دسترسی به آن در شرایط تحریمی کشور به سختی امکان پذیر است اما با این وجود برای انجام این تست به نحوی برنامه‌ریزی کرده‌ایم که بتوانیم با ۲ روش و در ابتدا به صورت پایلوت اجرایی گردد. این احتمال وجود دارد با بهره‌گرفتن از مراکز خصوصی نیز روش سوم را نیز عملیاتی نماییم. با استفاده از تست (NGS) به سرعت می توانیم بانک اطلاعاتی HLA کشور را گسترش دهیم تا بیماران نیازمند، دغدغه ای از جهت تامین سلول‌های بنیادی مورد نیاز نداشته باشند.

وضعیت بانک اطلاعاتی HLA در کشور

معاون فنی و فن‌آوری‌های نوین سازمان انتقال خون با بیان اینکه وضعیت بانک اطلاعاتی HLA در کشور مناسب با نیاز کشور نیست، افزود: در حال حاضر وضعیت بانک HLA به هیچ عنوان کافی نیست و بر همین اساس این احتمال وجود دارد که HLA مورد نیاز و مناسب در اختیار بیمار قرار نگیرد؛ لیکن با انجام این تست می‌توان میزان بانک اطلاعاتی HLA را به سرعت افزایش داد که یک اقدام بسیار ارزشمند در درمان بیماران نیازمند به حساب می‌آید. ولی با توجه به بالا بودن قیمت آن می بایست در این خصوص بودجه کافی برای سازمان انتقال خون در نظر گرفته شود.

گسترش تست NGS نیازمند حمایت مالی

سالک‌ مقدم درباره قیمت تست با روش NGS اظهار کرد: قیمت هر تست با روش NGS حدود ۳۵۰ یورو است ولی با توجه به اینکه سلامت بیماران جزو دغدغه‌های ما به حساب می‌آید با وجود محدودیت‌های مالی، نسبت به شروع انجام این تست اقدام کرده‌ایم.

وی درباره وضعیت بانک اطلاعاتی HLA در کشور گفت: وضعیت بانک اطلاعاتی HLA در کشور حدود ۴۰ هزار مورد است، در حالی که وضعیت بانک HLA در کشورهای ترکیه، آلمان و ایالات‌متحده به ترتیب حدود یک میلیون، ۱۰ میلیون و ۲۲ میلیون است. در مجموع از آنجا که خود را در بسیاری از زمینه‌ها جزو سرآمدها می‌دانیم، نباید در این زمینه نسبت به سایرین به نسبت نیاز کشور فاصله‌ای وجود داشته باشد.

وی گفت: بازهم تاکید می‌کنم، سازمان انتقال خون باید از نظر مالی حمایت شود که بتواند اقدامات درمانی موثر اگر چه هزینه بر را جلو ببرد و همواره در رده‌های بالای رتبه‌بندی جهانی قرار داشته باشد.

معاون فنی و فنآوری‌های نوین سازمان انتقال خون ادامه داد: بر اساس وظیفه تعیین شده می بایست سالانه ۱۰۰ هزار تست HLA را انجام و به بانک اطلاعاتی اضافه نماییم، در حال حاضر کشور به یک بانک اطلاعاتی HLA در حدود ۲ میلیون اطلاعات آماری نیاز دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha